Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kerk als zelfbedieningszaak

• ¥ Lotje ¥

Voor veel mensen moet de kerk ook een soort zelfbedieningszaak zijn, waarin de gelovigen uit de schappen kunnen pakken wat ze zelf willen.

Ieder duwt daarin zijn eigen kijk-en grijpkarretje langs de uitgestelde waar. Kijk en grijp!

Een gemeenschappelijk belijden waarmee alle gelovigen instemmen, past niet meer in deze tijd. Wij hebben denk ik vandaag te maken met drie zaken:

Rationalisering, Democratisering, en Subjectivering

Rationalisering van het geloof; Ik geloof alleen wat ik kan begrijpen

Democratisering van het geloof: Ik kan niet geloven op gezag van anderen

Subjectivering van het geloof; belangrijk is alleen wat ik vind en wat ik voel.

Ik kan het ook anders formuleren: de moderne mens is rationeel, mondig en zelfgenoegzaam.

Het is tegenwoordig er ‘in’ om te zeggen dat er geen absolute waarheid bestaat.

Er zijn vele waarheden.

Ieder heeft zijn eigen heilsweg.

Niemand mag de waarheid claimen.

Dat is verdacht.

Dé waarheid bestaat niet.

Wat voor mij waar is, hoeft voor de ander nog niet waar te zijn. En wat voor de ander waar is, hoeft voor mij nog niet waar te zijn.

Doordat wij in onze tijd zoveel andersgelovigen en andersdenkenden ontmoeten, zijn we ons ervan bewust geworden dat er een veelvoud van godsdiensten, levensbeschouwingen en geestelijke stromingen zijn.

Langzamerhand is er bij velen het besef gekomen , dat er niet alleen veel godsdiensten en levensbeschouwingen zijn maar ook veel waarheden.

Alles zou betrekkelijk zijn. Sommigen gaan zelfs zo ver dat zij beweren dat alle godsdiensten in wezen gelijk zijn.

De boodschap van het kruis en de opstanding van Jezus Christus, het juweel van de lotus in het boeddhisme, het religieuze besef van het hindoeïsme zouden allemaal openbaringen zijn van dezelfde geheime kennis.

De Bijbel, de Koran, de Veda’s en de gewijde geschriften van vele godsdiensten zouden rivieren zijn die putten uit hetzelfde waterreservoir.

bron: bijbelplaatsen

• ¥ Lotje ¥

Zondag en kerkgang staan vandaag onder druk. Wat is er bijzonder aan de zondag? Is dat wel

de dag van het vierde gebod? Kent het nieuwe verbond nog een aparte heilige dag? En waar

staat in de Bijbel dat we op zondag twéé keer naar de kerk moeten?

Opvallend eigenlijk, al die aandacht voor die ‘ene heilige dag’.

• CU

De enige waarheid van de supermarktkerk is dat je met je karretje langs de kassa moet.

• Krekkie

Nee, natuurlijk is de zondag niet hetzelfde als de Sabbath! De Sabbath is de zevende dag van de week. Zondag de eerste. Het slaat ook helemaal nergens op om een dag die God in het geheel NIET verordineert heeft, te vieren als, nota bene ‘de Dag des Heren’. Dan begrijp je duidelijk niet wat ‘de Sabbath’ is en wat het betekent om deze binnen te gaan. Wie de Sabbath binnengaat, gaat binnen in Gods rust. En dit geschiedt in Geest en in waarheid, door het geloof in Jezus Christus. En dat alle dagen van de rest van je leven.

De ‘zondagsheiliging’ is niets meer dan een menselijke poging om deze grootste realiteit te maskeren en te begraven onder symboolreligie. Komt nog eens bij dat deze ‘ZON-dag’, de eerste dag van de week, van oudsher de dag was waarop de paganisten hun ‘god’, de zon aanbaden. De wortels van de zondagsheiliging grijpen dan ook direct terug op het oude Babylon en haar mysteriereligies. Beste mensen, er is werkelijk niets nieuws onder de zon. Alles herhaalt zich. Ook in onze dagen.

De Bijbel roept gelovigen op om toch vooral UIT deze heidense systeem te komen. Weg uit dood ritualisme dat geen ziel kan behouden. Weg uit georganiseerde religie. Weg uit instituten en kerken die niets anders dan valse doctrines en valse bekeerlingen voortbrengen. “Kom er uit Mijn Volk”, gebiedt ons de Heer. Opdat wij niet met haar, dit geestelijk Babylon, ten onder gaan. Is het werkelijk zo moeilijk om in te zien dat deze kerken, het maakt niet uit welke, niets anders zijn dan door mensenhanden gecreeërde torentjes van Babel, bedoelt om de mens ten aanzien van God te verheffen? Zie toch wat God doet met dit soort ondernemingen! God velt deze hoogmoed neer en verheft de nederigen van hart. Telkens weer. Wie werkelijk tot het geloof komt, vindt in deze kerken niets anders dan de absolute dood. De ware Christen kan ook niet anders dan zichzelf te verwijderen en distanciëren van deze instituten. Hij/zij kan daar niet ademen, niet leven. Wat heeft het licht gemeen met de duisternis? Kan een vis overleven in vervuilde modder?

• Ellen-Josee

Even een kleinigheidje uit de heilige Schrift: Kolossenzen 2: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien.

• theo

Weg met alle georganiseerde joodse en christelijke groeperingen ?

Geen erediensten meer.

Geen bijbelonderzoeksgroepen.

Geen bijbelgespreksgroepen.

Geen christelijke en/of joodse bijeenkomsten meer die ook maar iets te maken hebben met de bijbel en met God.

Is dat allemaal wel bijbels en is dat nou allemaal wel verstandig?

Dan kunnen we de oproep van Paulus ook niet meer opvolgen wanneer hij schrijft dat we de samenkomsten in de gemeente( een gemeente is er dan ook niet meer) niet moeten verzaken.

• Krekkie

Nee Theo,

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. Mijn oproep is gericht aan Christenen, om zich van deze dode vorm van religie af te wenden. Ik zeg niet dat deze instituten zouden moeten worden opgeheven. Dat is het soort politiek dat kerken en wereldse machthebbers altijd gevoerd hebben. Het zou bovendien zowel onmogelijk als onwenselijk zijn, daar God deze zaken toestaat opdat hierdoor geopenbaard wordt wie de leugen zal hebben geloofd en wie de waarheid. Kerken zullen er altijd zijn. Zelfs tot aan het bittere einde toe, zullen mensen zich blijven vastklampen aan deze menselijke instellingen. Maar tevens zullen er wederom, en in toenemende mate, buitenkerkelijke samenkomsten ontstaan. Eenvoudige gelovigen die bij elkaar komen, om samen de Bijbel te lezen, te bestuderen en elkaar bemoedigen en te groeien in het geloof. Kerken menen in hun hoogmoed dat zij het monopolie op het christelijk geloof hebben. Ze beseffen niet hoe zeer zij in hun hemd staan voor hen die deze ontwikkeling totaal doorzien. Steeds weer moeten zij weer nieuwe methoden en manieren bedenken om de mensen aan zich te binden. Maar nimmer komt het in hen op dat de reden waarom zij zo bezig moeten zijn komt omdat hun gehele bouwwerk geen fundament heeft in Waarheid. Door de oecemene zullen al deze menselijke ondernemingen uiteindelijk uitmonden in wederom een universele en ‘katholieke kerk’. Wat er nu langzaam maar zeker verrijst is, wederom, een nieuw ‘beest’, een nieuwe valse kerk. En velen zullen er misleid zijn.

• theo

Je schreef o.a.

Maar tevens zullen er wederom, en in toenemende mate, buitenkerkelijke samenkomsten ontstaan. Eenvoudige gelovigen die bij elkaar komen, om samen de Bijbel te lezen, te bestuderen en elkaar bemoedigen en te groeien in het geloof.

——————————————————————————————————————–

En dat worden dan de nieuwe kerken die wel goed zijn?

Och och, al die huidige kerken toch met valse religies???

Eenvoudige gelovigen zullen samenkomen, theologische opleidingen zijn dus ook niet goed?

En dat terwijl we al kunnen kiezen tussen honderden verschillende christelijke groeperingen.

Of begrijp ik je weer niet?

• Krekkie

De Schrift openbaart tevens dat er nogal wat “ongeleerde en onvaste mensen” zijn, die de Schriften verdraaien tot hun eigen verderf. Het zij zo.

Kolossenzen 2:16 bevestigt de essentie van wat ik eerder schreef: Laat je niet terugvoeren naar dood ritualisme. En laat dit nu exact zijn wat kerken de mensen leren: dood ritualisme. Het is de essentie van wat kerken zijn. Ik schijf mensen hier geen nieuwe regels voor. En wanneer iemand dat zo opvat, verwijs ik hen graag terug naar de kerkgenootschappen waarin zij zich dan prima thuis zullen voelen. Ik appeleer hier aan het verstand dat iedere gelovige gegeven is door de Heilige Geest. Er zijn er die tegen dit beter weten in, blijven volharden in de religiositeit en dode religie waaruit God ons door Zijn Woord oproept UIT te komen. Er waren ooit tijden dat er binnen kerken nog wel enige ruimte was voor war geloof. Maar die tijden zijn nu definitief voorbij. Kerken zijn vervallen tot instituten die, zonder enige uitzondering, meewerken aan het ronduit satanische plan om nu zoveel mogelijk zielen vast te zetten in een schijn-religiositeit. Er zijn nog maar zeer weinig kerken waarvan gezegd kan worden dat ze überhaup[t nog een ‘christelijke boodschap’ verkondigen. De meesten verkondigen het ‘evangelie’ van het spiritueel humanisme: de newage. Waar niet God centraal staat, maar de mens. Waar de mensen naar de mond wordt gepraat met, voor mensen, aangename doctrines en leringen. Waar men zich in slaap laten sussen door een fijn (zogenaamd) geestelijk of spiritueel gevoel dat zij ontvangen door hun deelname aan de betreffende gemeenschap. Begrijp goed, dat wanneer deze gemeenschappen de kern van de Christelijke boodschap willens en wetens verlaten, deze vervangen door een voor mensen acceptabele leer, zij hiermee onherroeplijk Gods vijand zullen dienen. En dit is wat zij doen.

• theo

Je hebt grondig onderzoek verricht bij al die honderden verschillende christelijke groeperingen zo begrijp ik.