Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kerk als zelfbedieningszaak

• Krekkie

Theo,

Ik vrees dat het inderdaad weinig zin heeft om hierover met jou verder in discussie te treden.

Begrijp je dat het ons/mij niet te doen is om het stichten, danwel opheffen van bestaande kerken? Dit is wat jij schijnt te denken. Dat mijn schrijven ofwel moet worden opgevat als een aanval op bestaande kerken, danwel als een oproep om tot een nieuwe kerk te komen. Maar dit is precies wat wereldlijke machthebbers en de kerken altijd al hebben gedaan: Het stichten en bestrijden van elkaars machtsbolwerkjes. Dit is zeker niet waartoe wij als Christenen geroepen zijn. Want er IS al een Christelijke Kerk welke is gegrondvest in de persoon van Jezus Christus zelf! Ieder menselijk streven om buiten deze ene Kerk om, weer andere kerken, genootschappen en gemeenten te stichten en deze uit te roepen tot ‘een’ of zelfs ‘de’ Kerk zal uiteindelijk moeten verkeren in het tegendeel. God roept Zijn uitverkorenen uit deze wereld. En dat nu, is Gods Kerk. Het Bijbelse woord Ekklèsia betekent ook ‘de (door God) uit-geroepenen’. We worden UIT de wereld geroepen, tot God. En niet uit ‘de wereld’ om vervolgens weer deel uit te maken van een select clubje mensen en wereldse organisatie die zichzelf ‘de kerk’ noemt. Er zijn zeker ook wel mensen en groepen van mensen waarin het principe van Gods Kerk in meer of mindere mate openbaar is geworden. Maar grote problemen ontstaan wanneer mensen dit proces naar zichzelf toetrekken en deze trachten te gecultiveren. Zij nemen daarmee zelf Gods werk ter hand en plaatsen daarmee iets van eigen makelijk in de plaats van wat God ons allang geschonken heeft. Gods organisatie vindt niet plaats door de kerken van deze wereld maar in Geest en in Waarheid. Door de harten, hoofden en handen van eenieder die tot het geloof komt.

• Krekkie

Inderdaad.

• Frederik D

Inclusief bij de Mormonen, die onlangs Anne Frank posthuum hebben gedoopt. Maar die doop is na protesten ongedaan gemaakt.

• theo

Het is mooi dat je het allemaal zo goed weet en zo goed voorhebt met de overgrote meerderheid der kerken die allemaal zo vreselijk fout zitten.

Nou heb ik doorgaans ook niet zoveel op met AL te evangelische kerkgenootschappen en ook niet met AL te zware orthodoxe kerken maar persoonlijk heb ik er doorgaans ook niet zoveel moeite mee als mensen zich daar thuis voelen en hun geloof daar op hun manier belijden en beleven maar dat is niet goed van mij begrijp ik nu.

• Stefan

Je hebt Krek-gelijk Krekkie.

• Ellen-Josee

Ik zat net aan jou te denken, toen ik een stukje van Krekkie las.

Ik ga nu meteen even pillen tegen duizeligheid innemen, maar jullie lijken me voor boeiende conversatie met elkaar gemaakt.

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Je hebt grondig onderzoek verricht bij al die

> honderden verschillende christelijke groeperingen

> zo begrijp ik.

Ik ben het wel met krekkie eens. Ik zat er vanmiddag zo ongeveer ook aan te denken, aan deze tekst die Krekkie schreef:

"Waar niet God centraal staat, maar de mens. Waar de mensen naar de mond wordt gepraat met, voor mensen, aangename doctrines en leringen. Waar men zich in slaap laten sussen door een fijn (zogenaamd) geestelijk of spiritueel gevoel dat zij ontvangen door hun deelname aan de betreffende gemeenschap. "

Dit is de makkelijke weg. De weg is echter moeilijk en weinige nemen die weg.

Zoals Jezus al zei: “ want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden. ” (Mat. 7-14)

Dus inderdaad, de mens wordt naar de mond gepraat dat ze op die smalle weg lopen alleen maar omdat ze “Jezus hebben aangenomen als hun verlosser” . Zo simpel is het niet. “Weinigen” zei Jezus en Hij heeft gelijk.

• theo

De brede weg is de weg van nauwgezet de geboden opvolgen , dar ben ik al eens uitvoerig een op ingegaan hier.

De mens naar de mond praten: Besef dat bij uitstek de meest zwartekousenkerklid naar de mond wordt gepraat, de voorganger zegt precies wat de luisteraars graag willen horen.

Weinigen zien ( ZIEN) die smalle weg die naar het koninkrijk leiden.

Knuppel in hoenderhok: Er zijn mensen die op die smalle weg wandelen en het zelf niet in de gaten hebben en er zeker niet prat opgaan !!

• ¥ Lotje ¥

duidelijk Krekkie :)

• Ellen-Josee

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Je hebt grondig onderzoek verricht bij al die

> > honderden verschillende christelijke

> groeperingen

> > zo begrijp ik.

>

> Ik ben het wel met krekkie eens. Ik zat er

> vanmiddag zo ongeveer ook aan te denken, aan deze

> tekst die Krekkie schreef:

>

>

> "Waar niet God centraal staat, maar de mens. Waar

> de mensen naar de mond wordt gepraat met, voor

> mensen, aangename doctrines en leringen. Waar men

> zich in slaap laten sussen door een fijn

> (zogenaamd) geestelijk of spiritueel gevoel dat

> zij ontvangen door hun deelname aan de betreffende

> gemeenschap. "

>

> Dit is de makkelijke weg. De weg is echter

> moeilijk en weinige nemen die weg.

>

> Zoals Jezus al zei: " want eng is de poort, en

> smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn

> er, die hem vinden. " (Mat. 7-14)

>

> Dus inderdaad, de mens wordt naar de mond gepraat

> dat ze op die smalle weg lopen alleen maar omdat

> ze “Jezus hebben aangenomen als hun verlosser” .

> Zo simpel is het niet. “Weinigen” zei Jezus en Hij

> heeft gelijk.

Zeker.

Het komt er ook op aan wat er in de praktijk van terecht komt. Als ik kijk naar wat Krekkie schrijft over Shabbat en huiskamergroepen, dan zie ik ook wel zo wat problemen. Het is bij mij bekend dat mensen die zo roepen dat de Shabbat weer op zaterdag gevierd moet worden, regelmatig of incidenteel (dat maakt niet uit) op zaterdag tijdens de Shabbat aan het computeren zijn en dat is tegen de richtlijnen van de Shabbat volgens de Torá. Of vinden ze die regels dan weer niet gelden? In dat geval kunnen alle regels overboord.

Zelfde probleem met huiskamergroepjes, de meest dominante (dat zou ik in veel gevallen zijn, want kennis van de Bijbel, durf voor te gaan in gebed) neemt de leiding en de anderen volgen diegene zonder dat er verder nog controle is. Vind jij dat een geslaagd idee?

Dus het wordt inderdaad een heel smal en glibberig pad en je kan je afvragen wat en of Jezus er op een gegeven moment nog mee van doen heeft. Zeker als het alleen op theorieën en kletsica aankomt.

Ellen