Theo,
Ik vrees dat het inderdaad weinig zin heeft om hierover met jou verder in discussie te treden.
Begrijp je dat het ons/mij niet te doen is om het stichten, danwel opheffen van bestaande kerken? Dit is wat jij schijnt te denken. Dat mijn schrijven ofwel moet worden opgevat als een aanval op bestaande kerken, danwel als een oproep om tot een nieuwe kerk te komen. Maar dit is precies wat wereldlijke machthebbers en de kerken altijd al hebben gedaan: Het stichten en bestrijden van elkaars machtsbolwerkjes. Dit is zeker niet waartoe wij als Christenen geroepen zijn. Want er IS al een Christelijke Kerk welke is gegrondvest in de persoon van Jezus Christus zelf! Ieder menselijk streven om buiten deze ene Kerk om, weer andere kerken, genootschappen en gemeenten te stichten en deze uit te roepen tot ‘een’ of zelfs ‘de’ Kerk zal uiteindelijk moeten verkeren in het tegendeel. God roept Zijn uitverkorenen uit deze wereld. En dat nu, is Gods Kerk. Het Bijbelse woord Ekklèsia betekent ook ‘de (door God) uit-geroepenen’. We worden UIT de wereld geroepen, tot God. En niet uit ‘de wereld’ om vervolgens weer deel uit te maken van een select clubje mensen en wereldse organisatie die zichzelf ‘de kerk’ noemt. Er zijn zeker ook wel mensen en groepen van mensen waarin het principe van Gods Kerk in meer of mindere mate openbaar is geworden. Maar grote problemen ontstaan wanneer mensen dit proces naar zichzelf toetrekken en deze trachten te gecultiveren. Zij nemen daarmee zelf Gods werk ter hand en plaatsen daarmee iets van eigen makelijk in de plaats van wat God ons allang geschonken heeft. Gods organisatie vindt niet plaats door de kerken van deze wereld maar in Geest en in Waarheid. Door de harten, hoofden en handen van eenieder die tot het geloof komt.