Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus gaf Zich uit voor JHWH

• samuel

Je jammert en jammert er maar op los.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Je jammert en jammert er maar op los.

Bs'd

Dus ook jij kan geen enkel bewijs geven uit de Tenach dat de knecht van God in Jesaja 53 de messias is.

Je kan alleen verwijzen naar een artikel wat dat bewijs ook niet geeft.

Dat bewijs is er ook niet.

Het bewijs dat de knecht Israel is, is overvloedig:

Jesaja 41:8; “Maar gij, ISRAEL, mijn knecht, JACOB, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham,”

Jesaja 44:1-2; “Zo zegt de Here, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht JACOB, en Jesurun, die Ik verkoren heb.” (Jesurun is ook een synoniem voor Israel)

Jesaja 44:21; “Denk hieraan, JACOB; ISRAEL, want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, ISRAEL; gij wordt door Mij niet vergeten.”

Jesaja 45:4; “Ter wille van mijn knecht JACOB en van ISRAEL, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.”

Jesaja 48:20; “De Here heeft zijn knecht JACOB verlost.”

Jesaja 49:3; “En Hij zeide tot mij: Gij zijt mijn knecht, ISRAEL, in wie Ik Mij zal verheerlijken.”

En er is nog meer waar dit vandaan komt, maar hier kan je het gemakkelijk in één zin vangen.

Dus nu weten we wie de knecht van God in Jesaja 53 is.

• samuel

Jammer dat je zo blijft jammeren, maar je hebt je doorverwijzing gehad, niet tevreden ermee, pech gehad.

• Florin

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Bs'd

>

> Dus ook jij kan geen enkel bewijs geven uit de

> Tenach dat de knecht van God in Jesaja 53 de

> messias is.

Eliyahu ga aub zelf met de gasten die jou les hebben gegeven een ‘spoedcursus tekstverklaring voor verwarde yeshivas’ volgen, gelijk jij over de gelovigen in Jesjoea schrijft op je website, want je schrijft : ‘Wanneer een profeet spreekt in de verleden tijd, dan heeft hij het over gebeurtenissen die alreeds plaatsgevonden hebben.’ .

Florin

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Jammer dat je zo blijft jammeren, maar je hebt je

> doorverwijzing gehad, niet tevreden ermee, pech

> gehad.

Bs'd

Beste Sam, ik vraag niet om een doorverwijzing, waar ik om vraag is bewijs uit Jesaja of uit de rest van de Tenach dat de knecht van God in Jesaja 53 de messias is.

Geef dat nou eens.

Ik zal nog maar eens het bewijs geven dat de knecht ISRAEL is:

Hou a.u.b. in gedachten dat de naam van Jacob veranderd werd in Israel na het gevecht met de engel in het eind van Genesis 32: Jacob is een synoniem voor Israel:

Jesaja 41:8; “Maar gij, ISRAEL, mijn knecht, JACOB, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham,”

Jesaja 44:1-2; “Zo zegt de Here, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht JACOB, en Jesurun, die Ik verkoren heb.” (Jesurun is ook een synoniem voor Israel)

Jesaja 44:21; “Denk hieraan, JACOB; ISRAEL, want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, ISRAEL; gij wordt door Mij niet vergeten.”

Jesaja 45:4; “Ter wille van mijn knecht JACOB en van ISRAEL, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.”

Jesaja 48:20; “De Here heeft zijn knecht JACOB verlost.”

Jesaja 49:3; “En Hij zeide tot mij: Gij zijt mijn knecht, ISRAEL, in wie Ik Mij zal verheerlijken.”

En dit is niet alles, er is meer waar dit vandaan komt, maar bij deze kan je het makkelijk in één zin vangen.

• Ellen-Josee

Tegen de tijd dat Jesaja dat schreef, was Jacob ook wel genaamd Israël, een dooie Jood.

Het is ook niet echt uit Jesaja 53, dus wat wou je ermee bewijzen?

Ellen

Eli schreef: Ik zal nog maar eens het bewijs geven dat de knecht ISRAEL is:

Hou a.u.b. in gedachten dat de naam van Jacob veranderd werd in Israel na het gevecht met de engel in het eind van Genesis 32: Jacob is een synoniem voor Israel:

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Tegen de tijd dat Jesaja dat schreef, was Jacob

> ook wel genaamd Israël, een dooie Jood.

Bs'd

Precies. Jesaja bedoelt dan ook niet de persoon Israel, maar HET VOLK Israel.

> Het is ook niet echt uit Jesaja 53, dus wat wou je

> ermee bewijzen?

Nee, dat is het niet, en dat heb ik ook nooit beweerd.

Wat ik er mee bewijs is dat als Jesaja het over de “knecht van God” heeft, dat hij het dan in de meeste gevallen over het volk Israel heeft.

En dat dus de kans dat het over Israel gaat heel groot is.

Wat ook frappant is, is dat NERGENS in Jesaja, en NERGENS IN DE HELE TENACH, de messias ooit aangeduid wordt met “knecht van God”.

Dus als we die feiten in aanmerking nemen, dan lijkt het me vrij duidelijk wie de knecht is in Jesaja 53, en wie niet.

Temeer ook omdat de christenen GEEN ENKEL bewijs kunnen geven uit Jesaja, of uit de Tenach, dat Jesaja 53 spreekt over de messias.

• samuel

Beste Eli,

Je hebt al een doorverwijzing gehad, alhoewel ik geen dokter ben.

4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.

5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. 6

Mocht je ziek zijn doe dan een beroep op Hem, Hij heeft ze gedragen.

• Ellen-Josee

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Tegen de tijd dat Jesaja dat schreef, was Jacob

> > ook wel genaamd Israël, een dooie Jood.

>

> Bs'd

>

> Precies. Jesaja bedoelt dan ook niet de persoon

> Israel, maar HET VOLK Israel.

Ah mag ik weten waarom je dan zo uitdrukkelijk tegen Samuel begint over Jacob en het verhaal erbij waarom die Israël genoemd werd?

Denk je dat Samuel dat niet weet?

>

> > Het is ook niet echt uit Jesaja 53, dus wat wou

> je

> > ermee bewijzen?

>

> Nee, dat is het niet, en dat heb ik ook nooit

> beweerd.

>

> Wat ik er mee bewijs is dat als Jesaja het over de

> “knecht van God” heeft, dat hij het dan in de

> meeste gevallen over het volk Israel heeft.

>

> En dat dus de kans dat het over Israel gaat heel

> groot is.

Dat is speculeren.

>

> Wat ook frappant is, is dat NERGENS in Jesaja, en

> NERGENS IN DE HELE TENACH, de messias ooit

> aangeduid wordt met “knecht van God”.

Maar in Jesaja 53 dus wel.

In die zin wil ik je er ook nog op wijzen is dat koning David zichzelf ‘dienaar van God’ noemt (hij is het ook!) David is volgens jou een Messias. Dienaar is hetzelfde als knecht en kijk we zijn er… De messias wordt aangeduid als knecht van God, zelfs in jouw optie.

Vergeet dus niet dat ik bij deze jouw theorie genadeloos heb gevloerd!

:D

>

> Dus als we die feiten in aanmerking nemen, dan

> lijkt het me vrij duidelijk wie de knecht is in

> Jesaja 53, en wie niet.

>

> Temeer ook omdat de christenen GEEN ENKEL bewijs

> kunnen geven uit Jesaja, of uit de Tenach, dat

> Jesaja 53 spreekt over de messias.

Ik vind het niet aannemelijk dat de knecht het volk Israël is, aangezien in Jesaja 53 staat dat vs 9b ‘toch had hij nooit enig onrecht begaan, nooit bedrieglijke taal gesproken’, nou dat kan je van het volk Israël zonder te liegen echt niet beweren.

Ellen

• Florin

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Maar in Jesaja 53 dus wel.

Hoi Ellen, de Messias wordt niet alleen in Jesaja 53 ‘de Knecht’ genoemd, ff kijken wanneer ik de tijd heb om daar een posting over te openen.

Gr Florin