Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus gaf Zich uit voor JHWH

• M*j*r**

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Richard II Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Met de Jezus van de gnostici wordt dezelfde

> jezus

> > bedoeld als die van de bijbel.

>

>

> Hoe ben je er zo zeker van dat de Jezus van de

> gnostici dezelfde is als Jezus Christus – de

> gekruisigde?

Omdat dat zo is. Daar waar veel christenen diezelfde Jezus alleen maar aanbidden en halleluja amen zeggen, weten gnostici dat Jezus wel meer was dan een te aanbidden persoon.

• perihelium

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> perihelium Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Richard II Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Met de Jezus van de gnostici wordt dezelfde

> > jezus

> > > bedoeld als die van de bijbel.

> >

> >

> > Hoe ben je er zo zeker van dat de Jezus van de

> > gnostici dezelfde is als Jezus Christus – de

> > gekruisigde?

>

> Omdat dat zo is. Daar waar veel christenen

> diezelfde Jezus alleen maar aanbidden en halleluja

> amen zeggen,

Je hebt het niet over in Hem geloven en Hem volgen.

> weten gnostici dat Jezus wel meer was

> dan een te aanbidden persoon.

Gaat die gnostische kennis over de mysteries van het universum en geheime formules nog over de Jezus Christus uit de Bijbel zonder Hem tegen te spreken?

• M*j*r**

perihelium Schreef:

——————————————————-

> M*j*r** Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > perihelium Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Richard II Schreef:

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > > —–

> > > > Met de Jezus van de gnostici wordt dezelfde

> > > jezus

> > > > bedoeld als die van de bijbel.

> > >

> > >

> > > Hoe ben je er zo zeker van dat de Jezus van

> de

> > > gnostici dezelfde is als Jezus Christus –

> de

> > > gekruisigde?

> >

> > Omdat dat zo is. Daar waar veel christenen

> > diezelfde Jezus alleen maar aanbidden en

> halleluja

> > amen zeggen,

>

>

> Je hebt het niet over in Hem geloven en Hem

> volgen.

Juist gnostici volgden Hem, maar dat wil jij toch niet begrijpen.

> > weten gnostici dat Jezus wel meer was

> > dan een te aanbidden persoon.

>

>

> Gaat die gnostische kennis over de mysteries van

> het universum en geheime formules nog over de

> Jezus Christus uit de Bijbel zonder Hem tegen te

> spreken?

Mysteries van het universum :S

• Richard II

> > Maar jij weet net zo goed als ik dat christenen

> en

> > gnostici dezelfde Jezus bedoelen, hoeveel

> Jezussen

> > er in de tijd van Jezus ook rondliepen.

>

> Hoe kom je erbij dat het om dezelfde zou gaan als

> uit andere geschriften duidelijk blijkt dat het

> niet om dezelfde gaat, of dat dezelfde persoon op

> zijn minst andere dingen uitkraamt?

Je bedoelt dat de ene Jezus kort voor 4 v. Chr. geboren is in de tijd van Herodes, als kind van ene Jozef en Maria die in Bethlehem woonden, en dat de andere ene Jezus was die omstreeks 7 na Christus geboren is als kind van ene Jozef en Maria die in Nazareth woonden en voor een volkstelling naar Bethlehem gingen?

Tja, ik dacht ook altijd dat het om dezelfde Jezus ging, maar ik had het zeker mis?

> > > 1 Timótheüs 6:3-4

> > > Indien iemand een andere leer leert, en niet

> > > overeenkomt met de gezonde woorden van onzen

> > Heere

> > > Jezus Christus, en met de leer, die naar de

> > > godzaligheid is,

> >

> > En als de woorden van "onzen Heere Jezus

> Christus"

> > zijn dat dat we in opstand moeten komen tegen

> > Jahweh, dan is dat de leer en dan zijn dat de

> > gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus.

>

>

> Dat staat dus niet in de Bijbel (waar je niks aan

> mag toevoegen).

Ook in de bijbel vind je aanwijzingen dat Jezus opstandig was tegen “zijn vader”. Zo vindt God dat je op de sabbat niets mag doen, zelfs geen hout sprokkelen (want dat kost dader in de tijd van Mozes nog zijn leven). Maar Jezus trekt zich daar niets van aan en snoept op de sabbat van het koren en geneest zelfs zieken. Gnostici zouden dus best gelijk kunnen hebben.

• Richard II

Prachtig toch, zoals hij tegen God in ging.

Maar van die revolutionaire geest is bij de meeste christenen niet veel te merken.

Die aanbidden Jezus als handlanger van JHWH. Als “Knecht des Heeeeren”.

• Richard II

> Ik gaf je antwoord maar als het er om gaat wie

> Jezus echt is worden sommigen boos.

We weten bijna niets over Jezus. Zo weinig dat sommigen zelfs met goede argumenten kunnen verdedigen dat hij nooit geleefd heeft.

Ook als hij geleefd heeft, dan is het meeste over hem verzonnen. De wonderen, de opstanding, het sterven voor onze zonden, de hemelvaart, het is allemaal verzonnen. Mattheüs heeft in zijn evangelie Jezus grotendeels gemodelleerd naar uitspraken van profeten. Dus als die ergens schreven dat ooit eens iemand op een ezel Jeruzalem zou binnentrekken, dan schreef hij dat Jezus op een ezel - een gestolen ezel nog wel als een gestolen fiets - Jeruzalem binnentrok.

Veel van zijn uitspraken zijn bijgekleurd onder de invloed van Paulus.

Jij beschikt niet over betere informatie dan wat de bijbel schrijft. En daaruit is niet veel op te maken over wie hij werkelijk was.

• Eliyahu

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Prachtig toch, zoals hij tegen God in ging.

>

> Maar van die revolutionaire geest is bij de meeste

> christenen niet veel te merken.

> Die aanbidden Jezus als handlanger van JHWH. Als

> “Knecht des Heeeeren”.

Bs'd

De meeste christenen weten zelf niet waar ze in geloven. Ze worden wat dat betreft bewust dom gehouden, want als je je er in gaat verdiepen, dan blijkt het allemaal gekkigheid te zijn.

99% van de christenen geloven in een drie-éénheid. Dat is één god die opgebouwd zou moeten zijn uit drie personen, de Vader, de zoon, en de heilige geest.

Dat betekent dus dat de christelijke god zijn eigen vader is, en tegelijkertijd zijn eigen zoon.

En ook nog zijn eigen knecht, zoals je al aangeeft.

Dus dat gaat al tegen alle logica in.

Maar, de bijbel leert dat er maar ÉÉN God is, J-H-W-H, die één is. En dus niet drie, dus dat haalt de drie-eenheid al onderuit.

Daar komt nog bij, als iemand gelooft dat JC God is, dan heeft hij geen keus dan te geloven dat JC = J-H-W-H, want er is geen andere God dan J-H-W-H:

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Dus iemand die gelooft dat JC God was, heeft geen andere mogelijkheid dan te zeggen dat hij J-H-W-H was. Maar dan loop je tegen de volgende problemen aan:

Als iemand zegt dat JC dezelfde is als J-H-W-H, dan zit je dus met het feit dat J-H-W-H zijn eigen zoon is, en tegelijkertijd zijn eigen vader.

Dan zit je met het feit dat als JC tot zijn vader bidt, dat J-H-W-H dan tot zichzelf bidt.

Lukas 22:41-42; “…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!” Dus hier had J-H-W-H een andere wil dan zichzelf?

Zelfs in de hemel is JC ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.

J-H-W-H ondergeschikt aan zichzelf?

Toen JC aan het kruis hing riep hij uit: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” Matteus 27:46.

Verliet J-H-W-H zichzelf?

“zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;” Colossenzen 3:1

J-H-W-H zit aan zijn eigen rechterhand?

J-H-W-H is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen?

In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?

Die hele theorie: “JC is J-H-W-H” is te zot voor woorden. Wat mensen al niet verzinnen om hun afgodendienst te rechtvaardigen.

Lees hier nog is wat de bijbel zegt:

Opdat gij zoudt weten dat J-H-W-H de enige God is, er is geen ander behalve hem.

Deuteronomium 4:35

Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H de enige God is in de hemel daarboven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.

Deuteronomium 4:39

Ziet nu dat Ik, Ik het ben, daar is geen God behalve mij.

Deuteronomium 32:39

Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.

Jesaja 43:10

Ik ben J-H-W-H, er is geen ander.

Jesaja 45:18

Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.

Jesaja 44:6

Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb.

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN!

Exodus 20:1-3

Het christendom heeft dus van JC een afgod gemaakt, en valse god naast J-H-W-H.

• perihelium

Efeziërs 3:8-12

Mij, de allerminste van alle heiligen, is de genade geschonken om de heidenen de ondoorgrondelijke rijkdom van Christus te verkondigen, en voor allen in het licht te stellen hoe het mysterie dat in alle eeuwen verborgen was in God, de schepper van het al, werkelijkheid wordt. Zo zal nu door de kerk de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen, naar het eeuwenoude plan dat hij heeft verwezenlijkt in Christus Jezus, onze Heer, in wie wij vrijelijk toegang hebben tot God, vol vertrouwen door ons geloof in hem.

• samuel

Jezus

Tekstverwijzing: Matteüs 1:21

Bijpassende titels: Yeshua (Joshua)

Betekenis: Jezus redt.

Uitleg: Jezus is de Griekse vorm van het Hebreeuwse ‘Yeshua’ (Joshua). De naam betekent: 'YaHWeH is redding.

Jezus is YaHWeH

Tekstverwijzing: Jesaja 40:3-5; Matteüs 3:3; 28:19; Filippenzen 2:6-11; Exodus 3:14

Bijpassende titels: IK BEN; die was, die is en die komt (Marcus 6:50; Lucas 21:8; Johannes 8:24,28,58; Openbaring 4:8)

Betekenis: Jezus heeft Gods naam.

Uitleg: De heilige naam ‘YaHWeH’ betekent: ‘Hij die is.’ Het drukt het idee uit dat alleen God een zelf-bestaand wezen is. De naam was zo heilig dat de Joden hem niet hardop uitspraken.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Jezus

> Tekstverwijzing: Matteüs 1:21

> Bijpassende titels: Yeshua (Joshua)

> Betekenis: Jezus redt.

> Uitleg: Jezus is de Griekse vorm van het

> Hebreeuwse ‘Yeshua’ (Joshua). De naam betekent:

> 'YaHWeH is redding.

Bs'd

Dat betekent het niet.

De zoveelste urban myth going round.

> Jezus is YaHWeH

Als iemand zegt dat JC dezelfde is als J-H-W-H, dan zit je dus met het feit dat J-H-W-H zijn eigen zoon is, en tegelijkertijd zijn eigen vader.

Dan zit je met het feit dat als JC tot zijn vader bidt, dat J-H-W-H dan tot zichzelf bidt.

Lukas 22:41-42; “…, en bad deze woorden: … doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!” Dus hier had J-H-W-H een andere wil dan zichzelf?

Zelfs in de hemel is JC ondergeschikt aan de Vader volgens 1 Korintiers 15:28, Matteus 20:23, Filippenzen 2:9.

J-H-W-H ondergeschikt aan zichzelf?

Toen JC aan het kruis hing riep hij uit: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” Matteus 27:46.

Verliet J-H-W-H zichzelf?

“zo zoekt hetgeen boven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods;” Colossenzen 3:1

J-H-W-H zit aan zijn eigen rechterhand?

J-H-W-H is doodgegaan aan het kruis, geslacht door zijn eigen schepselen?

In dat geval: Wie heeft hem uit de dood opgewekt?

Die hele theorie: “JC is J-H-W-H” is te zot voor woorden. Wat mensen al niet verzinnen om hun afgodendienst te rechtvaardigen.

Lees hier nog is wat de bijbel zegt:

Opdat gij zoudt weten dat J-H-W-H de enige God is, er is geen ander behalve hem.

Deuteronomium 4:35

Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H de enige God is in de hemel daarboven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.

Deuteronomium 4:39

Ziet nu dat Ik, Ik het ben, daar is geen God behalve mij.

Deuteronomium 32:39

Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.

Jesaja 43:10

Ik ben J-H-W-H, er is geen ander.

Jesaja 45:18

Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.

Jesaja 44:6

Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb.

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN!

Exodus 20:1-3