Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

het verschil maken - een stelling

• Gonnie

Hoe blind moet jij wel niet zijn om hier neer te schrijven dat samuel de heilige geest in hem heeft, werkelijk een teken dat jij ziende blind bent.

. Samuel kent maar één liefde en dat is hem zelf, iedereen haalt hij naar beneden, en verhoogt zich zelf.

Hij een christen ???? Om te gillen. !!!

Nu ik twijfel echt aan jouw verstand.

• Stefan

Ik krijg steeds meer het idee dat ik Russisch schrijf, of op een marktplaats sta in Tsjechmenistan.

• Stefan

Thomas; >>Over God die aan het werk is in de mens die vanuit het geloof leeft, door de Geest, om uiteindelijk dit te bereiken; ‘'opdat God zij alles in allen’'.

Want daar de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christusallen levend gemaakt worden.

Ellen; Mijns inziens gaat deze tekst volledig over de Here Jezus Christus en niet over de individuele persoon.

>

>> Maar het inhoudelijk teksten delen wordt niet vaak

>> begrepen, maar wordt er… verschil gemaakt?

Ellen..>Er wordt meer dan genoeg verschil gemaakt, dat blijkt wel uit de vooroordelen waaruit deze discussie ook weer >voortkomt.

Wat ik probeer te schrijven, is dat God in en door de mens, in Christus, Zijn Koninkrijk openbaart, door inwerking van de Geest, en de overgave van de mens aan de Geest.

Want wanneer Christus, de Zoon, het Licht, de Morgenster, ontwaakt of opkomt in de mens, zal Deze de mens veranderen; Levend maken, omdat Hij, de Gezalfde het Leven is.

''Ik Ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Uiteindelijk, zegt de bijbeltekst, zal de Zoon Zelf verheerlijkt worden met de Vader.

Dat schrijft Joh.17:17 en 1 Kor. 15 en dat wilde ik delen.

Het verplaatsen van dit Proces wat de mens ondergaan kan, naar iets wat allang gebeurd zou zijn of al eens volbracht, dat klopt wel, maar was toen, in en door Jezus, maar daarmee nog niet in ons zoals de tekst aangeeft.

Omdat Jezus het hele Pad heeft geleefd of volbracht, is Hij verheerlijkt; opgenomen of Thuisgekomen in de Vader. En is het hart van die mens verblijdt als Zijn stem gehoord wordt of wederkomt; weder-geboren wordt, het Licht ziet… in de mens die het geloof in de Zoon heeft.

Daarom moet de mens eerst tot het geloof komen door het Woord te horen, van Hem tot Hem, om te kunnen ondergaan waarover de teksten spreken.( de parabel van het zaad)

En vandaar de uitspraak; Uw Koninkrijk kome..in mij..;)

• Stefan

Hij is christen en als je christen bent ben je per definitie uitverkoren, want dan zie je in en getuig je dat Jezus Heer is. En dan heb je automatisch de heilige Geest.

Of je nou leuk overkomt of niet.

Maar dat kan een papegaai ook zeggen; ik getuig dat Jezus Heer is.

Christen zijn IS getuigen van de Heer.

En als de Heilige Geest geen kans krijgt, omdat ‘je’ het woord voert, de gedachten zijn, de daden doen..dan is de christen niet iemand die getuigt dat de Heer in hem Leeft, maar getuigt men van zijn eigen gedachten, daden en woorden.

• Ellen-Josee

Doe maar hoor, maakt mij niet uit - zolang ze dat op mijn werk niet doen…

Maar het staat gewoon zo in de Bijbel.

• Ellen-Josee

thomas Schreef:

——————————————————-

> Hij is christen en als je christen bent ben je per

> definitie uitverkoren, want dan zie je in en

> getuig je dat Jezus Heer is. En dan heb je

> automatisch de heilige Geest.

> Of je nou leuk overkomt of niet.

>

> Maar dat kan een papegaai ook zeggen; ik getuig

> dat Jezus Heer is.

>

> Christen zijn IS getuigen van de Heer.

>

> En als de Heilige Geest geen kans krijgt, omdat

> ‘je’ het woord voert, de gedachten zijn, de daden

> doen..dan is de christen niet iemand die getuigt

> dat de Heer in hem Leeft, maar getuigt men van

> zijn eigen gedachten, daden en woorden.

Jij bent een typisch voorbeeld van iemand die dat (Jezus is mijn Heer) niet uit zijn strotje krijgt.

Dat zegt genoeg.

• Ellen-Josee

Allemaal prachtig maar iemand die niet kan zeggen Jezus is (mijn) Heer, die is nog niet eens in de buurt van die situatie want die aanvaard ook niet dat ‘Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is’ en zo komt ie niet tot de Vader.

Als jij denkt dat het Koninkrijk in jou moet komen dan ben je ook ver van de waarheid. Het is eerder andersom.

Ellen

• LeSage

Marith Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ja, het is een antwoord op een vraag van jou.

> Theo

> > gaf immers ook aak dat het heel bijbels is om

> het

> > Koninkrijk van de Hemel niet als iets verwegs,

> of

> > als iets dat wij niet kunnen bereiken, of als

> iets

> > voor uitsluitend na onze dood te zien. Zulke

> > gedachten zijn uitingen van ongeloof. Theo

> haalt

> > Jezus aan waar Jezus probeert uit te leggen dat

> > het KdH onder ons is. Hier en nu. Al eeuwen

> lang.

> >

> > Het is soms te mooi om te snappen:)

>

> Hoe komt het dan dat het Koninkrijk niet zichtbaar

> is op deze wereld en door de mens?

Ik zie het wel. Ook niet altijd, maar vaak wel. In een paartje van 90j dat heel gelukkig hand in hand van de winterzon zit te genieten.

In een tiener die (ik noemde dat elders ook al) op staat voor een oudere in een volle trein.

En zo zijn er veel voorbeelden te noemen van mensen die iets goeds met elkaar willen delen. En wordt het KdeH op aarde gemaakt.

> Hoe verklaar je dan dat er nog steeds heel veel

> lijden is, mensen met moeite nog kunnen overleven,

> ziekte en dood schering en inslag zijn.De mens

> haat kent, jaloersheid hem ondermijnt, boosheid en

> verdriet hem regelmatig overvallen enz….

De gnostiek wijst terecht op de waarde van tegendelen. Liefde niet kennen zonder ook de eenzaamheid te hebben gekend. Warme niet kennen zonder te weten wat koude is. Gezondheid niet werkelijk kennen zonder ook de ziekte ervaren te hebben. etc. etc.

Tussen die tegenstellingen in beweegt zich de ervaringswereld van de mens. Het is onze opdracht daarin te leven en keuzes te maken.

> Leef jij in het Koninkrijk LS?

> Waarom zei Jezus dan dat het Koninkrijk NIET van

> deze wereld is en zei Hij : waar Ik ben kunnen

> jullie niet komen, na de Opstanding?

Ik weet ook niet alle antwoorden, Marith

>

> Het Koninkrijk zal hier gestalte moeten krijgen

> ja, maar Is het al gemanifesteerd?

> Het is alsof iemand denkt te vliegen terwijl hij

> een gekooide vogel is.

Als je een vogel bent, en gekooid, dan herinnert je gefladder je eraan, dat je ‘van een andere wereld’ bent en geen kooi die je dat af kan nemen.

Deze vraag (die ook de insteek van de stelling hier is) zal altijd blijven: Als anderen hun liefde van de medemenst terugtrekt - waar kies jij dan voor?

> Om het Koninkrijk zichtbaar te maken zal de mens

> een grote verandering moeten ondergaan,dat vergeet

> hij soms.

Mee eens.

> In de New-Age denken ze met hun hele hebben en

> houden er al te zijn, alles is zo mooi en

> liefdevol, men zweeft dat het geen naam heeft.

> Binnen het christendom zijn er die zich als

> uitverkorenen of herborenen uitroepen en daardoor

> denken het koninkrijk in pacht te hebben.

> Maar weinigen zijn bereid tot

> zelfopoffering….vreemd toch, terwijl dit wel de

> boodschap van Jezus was.

> 'Verkoop al wat je bezit en Volg Mij en Hij

> bedoelde hier niet alleen ‘goederen’ mee…

> En er zijn nog tal van uitspraken die niet graag

> gehoord worden of naar eigen wens ingevuld

> worden….

Bedoel je daarmee te zeggen dat je het met mijn stelling eens bent, Marith?

>

> Marith

• LeSage

het kwaad dat de kop op steekt……

hmmm.

Er kan slechts ‘kwaad’ zijn door de mens heen. Bestond de mens niet, dan bestond er ook geen kwaad. Dan zou datgene wat er gebeurt niets anders zijn dan datgene wat er gebeurt.

Goed en kwaad is in vele gevallen niet meer dan een gradatie en een kwestie van definitie.

• 'en passant'

nihil