Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Koninkrijk van God

• Frederik D

Al verschil ik van mening met jou, ik waardeer je stukjes, die tenminste helder zijn. Ik mag je gaarne lezen. Ik hoop dat jij dat op prijs stelt en dat jij een voorstander bent van een prikbord met vele meningen. Vergelijk ook de draad van Albert.

Wedergeboren … Ik voelde mij wedergeboren toen ik mijn godsgeloof aan de wilgen hing. Ik voelde mij bevrijd. (Eerder bevrijdde ik mij uit de kerkers van de kerk maar dat ging niet gepaard met opluchting.)

• Frederik D

Dankzij de gek M is er nu voormoderatie.

Ben jij ooit gelovig geweest? En ervaarde jij je bekering tot het ongeloof als een wedergeboorte?

• Frederik D

(Ik had bijna aan de webmaster verzocht om jou niet te verwijderen. Een bijbelprikbord zonder Toeter is niets. :) )

• M*j*r**

voorbijganger Schreef:

——————————————————-

> Ik wou net zeggen. In reformatorische kringen

> hebben ze juist een hekel aan dat volk dat maar te

> pas en te onpas claimt ‘wedergeboren’ te zijn. En

> terecht! De meesten die dit uitroepen, hebben geen

> flauw idee wat ze zeggen.

Dit lezende ga ik er dus maar vanuit dat jij jezelf ook niet wedergeboren vindt. Die vraag stelde CU namelijk.

> En wanneer het niet uit

> het geloof van Christus wordt gezegd, is het de

> grootste leugen en blasfemie die er is. De

> wedergeboorte is in feite een mysterie waaraan

> enkel de gelovigen deel hebben. Ik zou heel

> technisch kunnen worden en je uitleggen dat er in

> een gelovig mens onderscheid gemaakt dient te

> worden tussen ‘de oude mens’ en de 'uit God

> geboren Mens'. Maar dat soort kennis is doorgaans

> enkel maar voer voor hoogmoedige en in zonde

> volhardende zondaren.

Onderscheidt tussen de oude mens en de uit God geboren Mens. Zo technisch is dat niet als je de bijbel leest.

En of die “kennis” voer is voor de in zonde volhardende zondaren betwijfel ik. Ook jij bent gewoon nog een zondaar hoor, net zoals de meeste gelovigen.

18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem.

9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

7 Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Kortom, héél veel “oude mensen” onder de gelovigen ondanks het feit dat men een poging doet met één zinnetje uit de bijbel om zich toch maar een “uit God geboren mens” te kunnen noemen. (“ Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren…….” ) Jaja, zo lust ik er nog wel een paar.

Beter is het om de

> gekruisigde Christus te prediken. De Zijnen horen

> naar Zijn stem.

• 'en passant'

voorbijganger Schreef:

Ik zou heel

> technisch kunnen worden en je uitleggen dat er in

> een gelovig mens onderscheid gemaakt dient te

> worden tussen ‘de oude mens’ en de 'uit God

> geboren Mens'. Maar dat soort kennis is doorgaans

> enkel maar voer voor hoogmoedige en in zonde

> volhardende zondaren.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je stelling?

Door de bewering dat je een Mysterie technisch zou kunnen benaderen bevestig je zelf jouw stelling.

Beter is het om de

> naar Zijn stem.

De Zijnen horen naar de Stem van de opgestane Christus. Je moffelt het Paasmysterie weg, waarom?

Marith

• Richard II

Zo gelovig als je als kind kunt zijn tot een jaar of veertien. Ik had altijd een hekel aan de zondagschool maar vond het toch wel positief geboren te zijn tussen mensen van de echt ware godsdienst. Tot ik boeken ging lezen waaruit bleek dat je ook heel anders tegen de wereld aan kunt kijken, toen was het met dat geloof snel gedaan. Ik ben nog steeds ontzettend blij met die verandering en moet er niet aan denken dat ik in dat geloof zou zijn blijven steken. Dat zou je toch wel een soort wedergeboorte kunnen noemen, denk ik.

• Stefan

Voorbijganger schrijft; Ik zou heel technisch kunnen worden en je uitleggen dat er in een gelovig mens onderscheid gemaakt dient te worden tussen ‘de oude mens’ en de ‘uit God geboren Mens’. Maar dat soort kennis is doorgaans enkel maar voer voor hoogmoedige en in zonde volhardende zondaren.

Dat ‘'technische’' slaat wellicht op wat er verandert in de mens, die God liefheeft, en ervaring en openbaring heet?

De reacties die gegeven zijn op je uitspraak, liegen er niet om.

Ook voor jou geldt, net als voor Boaz en Samuel; wat wordt er gebracht voor boodschap, die niet eens volgens de bijbel te staven is, en ontdaan van elke vorm van mededogen, liefde uit God, geduld of blijdschap, maar een basis van afgunst en hoogmoed is?

Het is al jaren duidelijk en wordt al jaren in vermanende woorden jullie toegesproken.

Het inzien wie men daarmee dient, is van levensbelang. Levensbelang in de zin van het Leven.

• Stefan

Beter is het om de

> naar Zijn stem.

De Zijnen horen naar de Stem van de opgestane Christus.

Mooi opgemerkt Marith, en bevat zoveel meer en omvat zoveel groter, dan het afstandelijke redeneren.

• Stefan

Heldere reactie Majorie..;)

• 'en passant'

thomas Schreef:

——————————————————-

> Beter is het om de

> > gekruisigde Christus te prediken. De Zijnen

> horen

> > naar Zijn stem.

>

> De Zijnen horen naar de Stem van de opgestane

> Christus.

>

>

> Mooi opgemerkt Marith, en bevat zoveel meer en

> omvat zoveel groter, dan het afstandelijke

> redeneren.

Het gaat om het Nieuwe en hier wordt vooral aan het oude krampachtig vastgehouden. Het Paasmysterie wordt ontkent, zelfs weggehoond omdat het niet begrepen wordt.

Marith