geen relatie tot de centrale vraag.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlIn een eerdere draad met haar heb ik haar al aangegeven dat het belangrijk is om gelijke definities te gebruiken in een gesprek. En dat blijkt nodig.
Zij (en anderen ook) verstaan onder een begrip als bv ‘ego’ iets heel anders dan andere mensen. Ook bv ‘geloven’. Of ‘het zelf’.
Voor jou lijkt het de kern te raken omdat je bekend bent met haar specifieke definities.
dat begrip heeft bij mensen die zich bezig houden met de menselijke psyche en daarin gestudeerd hebben, meer erkenning als betekenis van het begrip ‘ego’dan de betekenis die Marith en bv Baldu daaraan geven.
En -mocht jij daar niet in thuis zijn- het zal ook jou een idee kunnen geven van wat de algemeen geacceteerde betekenis is van het begrip ego.
thomas Schreef:
——————————————————-
> Op.3:20
Openbaring 3:15-22
Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.
Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”’
LeSage Schreef:
——————————————————-
> mee eens.
>
> Dit betekent echter ook dat je m.i. alle
> zweverigheid en vaag woordgebruik moet laten
> varen, en daar daden voor in de plaats moet
> stellen.
Klopt!
Maar besef dan ook dat geen mens denkt als een ander en dit ook niet kan eisen van een ander.
Wat de één ‘zweverig en vaag’ noemt is voor de ander ‘helder’. Aan wie ligt dit dan? Aan de boodschap of aan de ontvanger?
Elkeen beloopt zijn eigen weg in dit leven en hoewel er vele gelaagdheden en fases zijn komt alles ooit eens weer samen in eenzelfde punt
Ieder heeft genoeg aan zijn eigen plaats op die weg, daar is al heel veel te doen, innerlijk..
Als ik het had over Liefde dan is dit niet de liefde zoals velen er er een invulling aan geven, want in wezen is deze altijd egocentrisch gericht.
We hebben een eigen perceptie van liefde waaraan iedereen moet aan voldoen,zo verwachten we dit althans.Liefde geven impliceert liefde ontvangen, als dit laatste niet gebeurt verdwijnt de liefde nogal vlug of verandert ze in haat.
Liefde ,zoals in oorsprong aanwezig en de Eigenschap van Christus is, heeft niets te maken met uiterlijkheden of oordeelt niet over de handelingen die iemand stelt. Liefde ziet slechts de Essentie in het hart , dat al dan niet in potentie aanwezig is.
Hoe dichter een mens die Liefde nadert of Liefde als een ‘bezit’ zich nestelt in het hart, hoe meer hij voorbij zal gaan aan handelingen of woorden maar Mededogend in het leven zal staan omdat hij weet dat ieder zijn worstelingen slechts worstelingen zijn en ooit eens zijn eigen worstelingen waren. Hierdoor zal hij ook een ‘dader’ liefhebben samen met het slachtoffer ,omdat in Liefde de wet niet meer geldt van ‘oog om oog, tand om tand’.
Die wet wordt daarin opgeheven.
Daarom kon Jezus ook zeggen in volle Overgave ‘Vader, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen’
Hoe Groot moet je niet zijn in die kleinheid om deze woorden te kunnen uitspreken in volle ‘overgave’.
Marith
LeSage Schreef:
——————————————————-
> dat begrip heeft bij mensen die zich bezig houden
> met de menselijke psyche en daarin gestudeerd
> hebben, meer erkenning als betekenis van het
> begrip ‘ego’dan de betekenis die Marith en bv
> Baldu daaraan geven.
>
> En -mocht jij daar niet in thuis zijn- het zal ook
> jou een idee kunnen geven van wat de algemeen
> geacceteerde betekenis is van het begrip ego.
Zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend.
Voor jou wel ja. Maar jij bent Peri en Jezus is een ander.
Jezus zegt: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Ook elders stelt hij in allerlei varianten dit als de hoofdzaak. Zoals overigens ook al door onze Elia in haar reaktie vanuit het OT blijkt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?