Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

mensen van vlees en bloed kunnen Jahweh zien zonder te sterven - voor Eliyahu, Daan, Johanan en David

• Frederik D

Het OT is nogal monotheïstisch. Dus vandaar. En ook het NT is tamelijk monotheïstisch, afgezien van het “duivels polytheïsme” (de Duivel als tweede god).

• Frederik D

Dus twee vormen van zien? Zie een eerdere reactie mijnerzijds.

• Richard II

En hoe zit het dan met dat pannenkoeken eten bij Avram?

Je geeft veel citaten, maar hier ga je niet op in.

Als “zien” en “van aangezicht tot aangezicht” niet letterlijk genomen mogen worden, dan was God dus onzichtbaar voor Avram?

Hoe ging dat dan met die pannenkoeken? God nam een hap en werd een stuk afgehapte pannenkoek dan onzichtbaar in Gods mond? Of pas in zijn slokdarm of in zijn maag? Of bleef het zichtbaar?

• Frederik D

Ja, hoe zat dat?

Overigens geef je fraai aan waarom het onstoffelijke onzin is. Want hoe zit dat dan met de interacties tussen stoffelijk en onstoffelijk?

• Richard II

God lijkt in de bijbel niet altijd even consequent en hij spreekt zichzelf nogal eens tegen.

Het bestaan van meerdere JHWH's zou daar een verklaring voor kunnen zijn. Het gaat niet telkens over dezelfde JHWH.

• Richard II

Daar is dit nu juist een treffend voorbeeld van.

Hemelse spijsverteringssappen gaan aan de slag met aardse pannenkoek.

• Frederik D

Er zijn diverse auteurs. En zelfs één bijbelboek kan meerdere auteurs hebben.

Een opgeschreven profetie komt uit een andere context dan een hoofse kroniek.

Maar de rode draad door de Bijbel is toch wel dat er maar één Jahweh is. Wat dat betreft moet ik Eliyahu toch min of meer gelijk geven.

Wel zijn er diverse godsbeelden in de Bijbel.

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Het OT is nogal monotheïstisch. Dus vandaar. En

> ook het NT is tamelijk monotheïstisch, afgezien

> van het “duivels polytheïsme” (de Duivel als

> tweede god).

Bs'd

NT monotheîstisch??

Bij mij is een God de vader en een god de zoon toch echt 2 goden.

Waarom kunnen mensen niet meer tot 2 tellen als het om religie gaat?

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ja, hoe zat dat?

>

> Overigens geef je fraai aan waarom het

> onstoffelijke onzin is. Want hoe zit dat dan met

> de interacties tussen stoffelijk en onstoffelijk?

Bs'd

Er bestaat niet zo iets als “stoffelijk”.

Alleen het onstoffelijke bestaat.

Wat jij denkt wat stoffelijk is is een illusie.

We leven in een mentaal universum.

Welcome to the matrix.

• Johanan

Heeft iemand God gezien?

DE VERMAARDE patriarch Abraham, die ruim 1900 jaar vóór de geboorte van Jezus Christus leefde, werd door onze Schepper met zoveel liefde bezien dat hij Gods vriend werd genoemd Jakobus 2:23, Willibrordvertaling.

Als íemand er voor in aanmerking zou zijn gekomen God te zien, zou dat stellig Abraham zijn geweest. wel nu, bij een zekere gelegenheid kwamen drie personen bij hem op bezoek met een goddelijke boodschap. Abraham sprak een van hen aan als Jehovah.Kun je hier werkelijk uit opmaken dat hij hem van aangezicht tot aangezicht heeft gezien?

Dit verslag staat opgetekend in Genesis 18:1-3. Wij lezen daar: Jehovah verscheen aan hem te midden van de grote bomen van Mamre, terwijl hij omstreeks de hitte van de dag aan de ingang van de tent zat. Toen hij zijn ogen opsloeg, keek hij en zie, er stonden drie mannen op enige afstand van hem. Zodra hij hen in het oog kreeg, snelde hij hun van de ingang der tent tegemoet en boog zich vervolgens ter aarde neer. Daarop zei hij: ’Jehovah, indien ik nu gunst in uw ogen heb gevonden, ga dan alstublieft uw knecht niet voorbij.’

Ja Florin het staat er,maar moet je het ook als zodanig uitleggen of is er een andere mogelijkheid?

Toen Abraham en zijn drie bezoekers later vanaf een hoog gelegen punt op Sodom neerkeken, gingen twee van hen weg om de stad te bezoeken. In vers 22 wordt dan gezegd: Maar wat Jehovah betreft, hij stond nog voor Abraham. Men zou hieruit kunnen opmaken dat God in een gematerialiseerd lichaam bij Abraham aanwezig was. Dit wordt beweerd door sommigen die geloven dat God en Jezus Christus één en dezelfde persoon zijn.

Een daar van is de bijbelgeleerde Melancthon W. Jacobus hij schreef over Genesis 18:3: Dit is het eerste in de geschiedenis vermelde geval dat God als mens onder mensen verschijnt, ten einde blijk te geven van de werkelijkheid van Zijn Wezen en van Zijn sympathie voor mensen, en om door deze specifieke daad de patriarch van de Goddelijke gemeenschap en omgang te verzekeren. Degenen die deze zienswijze aanhangen, zouden kunnen concluderen dat Abraham Jehovah werkelijk met zijn fysieke ogen zag en dat personen die Jezus Christus zagen, ook God zagen. Maar strookt deze conclusie met de bijbel?

Wat zij Jezus hier over?

In plaats van aan te kondigen dat hij God in het vlees was, zei Jezus Christus: Ik ben Gods Zoon;…Johannes 10:36.

Als de volmaakte Vertegenwoordiger van Jehovah God zei Jezus ook: Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden;..Johannes 5:30.

Toen Jezus aan de martelpaal hing, bad hij tot de grote Schepper in de hemel en sprak hij hem aan als Mijn God, mijn GodMatthéüs 27:46.

Na zijn opstanding zei Jezus tot Maria Magdalena: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God” Johannes 20:1, 17. Aangezien Jezus Christus niet God in het vlees was, kon niemand die Jezus had gezien, zeggen dat hij aldus God gezien had.

Dus die redenatie is uit geschakeld.

Johannes, de apostel voor wie Jezus speciale genegenheid had, bevestigde het feit dat de apostelen niet God zagen als zij naar Jezus keken. Onder inspiratie zei Johannes: Geen mens heeft ooit God gezien;..Johannes 1:18.

De vraag die nu kan worden gesteld is;… Wie had Abraham dan gezien?

De ervaring van Mozes is de enige mogelijkheid om het antwoord te weten te komen.

Mozes vroeg eens of hij Jehovah zou mogen zien

In Exodus 33:18-20 lezen wij: „’Laat mij,vroeg Mozes, alstublieft uw heerlijkheid zien.’ Maar God zei: ’Ikzelf zal al mijn goedheid aan uw aangezicht laten voorbijgaan, en ik wil de naam van Jehovah ten aanhoren van u uitroepen; en ik wil gunst bewijzen aan wie ik gunst zal bewijzen, en ik wil barmhartigheid betonen aan wie ik barmhartigheid zal betonen.’ En hij voegde eraan toe: ’Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.’”

Wat God Mozes liet zien, was Zijn aan Mozes voorbijgaande heerlijkheid. In de verzen 21-23 staat: En Jehovah zei verder: ’Zie, bij mij is een plaats, en gij moet op de rots gaan staan. En het moet geschieden dat terwijl mijn heerlijkheid voorbijgaat, ik u in een rotsholte moet plaatsen, en ik moet mijn handpalm als een scherm over u houden, totdat ik ben voorbijgegaan. Daarna moet ik mijn handpalm wegnemen, en gij zult mij inderdaad van achteren zien. Maar mijn aangezicht kan niet gezien worden.

In overeenstemming met wat Jehovah tot Mozes zei en wat de apostel Johannes opmerkte, zag Mozes geen materialisatie of stoffelijke vorm van God. Alles wat Mozes zag, was de naglans van de goddelijke aanwezigheid die voorbijging. Maar zelfs toen moest God hem beschermen. Het is dan ook duidelijk dat Mozes niet God zelf heeft gezien.

Het is overduidelijk dat geen mens ooit God heeft gezien.

Heeft Abraham God gezien,of zag hij iets anders

Wat Abraham zag was een gematerialiseerde engel die als woordvoerder van God optrad,en hem aansprak alsof hij tot Jehovah God zelf sprak. Aangezien deze engel precies zei wat God Abraham wilde laten weten en Hem daar persoonlijk vertegenwoordigde, kon in het bijbelse verslag worden gezegd dat ’Jehovah aan hem verscheen’. Genesis 18:1.

Over een ding valt niet te discuseren,de bijbel spreekt zich zelf niet tegen; 2 Tim 3:16,17;..De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Conclussie;..niemand heeft ooit Jehovah God gezien,en nooit zal een mens van vlees en bloed hem te zie krijgen.

Johanan.