Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

(zelf)verlossing

• BOAZ

thomas Schreef:

——————————————————-

> Ah..simpelweg is het dus onwetendheid en het

> gebrek aan inzicht.

>

> Dan is er nog hoop..;)

Hoop waarop?

Boaz.

• BOAZ

Tot zijn dertigste heeft Hij gewoond in Nazareth.

Of weet jij meer daarover?

Boaz.

• BOAZ

thomas Schreef:

——————————————————-

> Nou, nog één poging dan; wat is die

> (zelf)verlossing waar jullie anderen van

> beschuldigen?

>

> Ik snap echt niet wat dat inhoudt, althans, wat er

> mee bedoeld wordt.

>

> Samuel weet het niet, Voorbijganger blijft angstig

> stil daarover en jij?

Ik ben niet stil over de “geestvonk” die niet bestaat, maar jij bent er vol van.

Hier gaat het om Thomas, ligt de verlossing in en door jou zelf of komt het van buitenaf?

Boaz.

• Sietse 45

ARTIKEL 6

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, “dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn” (Hand. 15, 18), en “dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil” (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/dl.html

• Sietse 45

ARTIKEL 7

Deze uitverkiezing is een onveranderlijk voornemen van God, waardoor Hij voor de grondlegging van de wereld uit het hele menselijke geslacht - dat door eigen schuld de oorspronkelijke gerechtigheid verloren en zich in zonde en ondergang gestort heeft - een vast en groot aantal mensen in Christus tot het heil heeft uitgekozen. Deze uitverkorenen zijn niet beter dan anderen en zij hebben evenmin enig recht op Gods liefde, omdat zij met alle mensen aan de ellende prijsgegeven zijn. Alleen uit genade zijn zij in Christus uitverkoren overeenkomstig het vrije welbehagen van Gods wil. God heeft Christus ook van eeuwigheid tot Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen en tot fundament van het heil gesteld. En om hen door Christus te behouden, besloot God tegelijk deze uitverkorenen aan Hem te geven en met kracht tot de gemeenschap met Christus te roepen en te trekken door zijn Woord en Geest. Of met andere woorden: God besloot hun het geloof in Christus te schenken, hen te rechtvaardigen en te heiligen en hen, nadat zij in de gemeenschap van zijn Zoon met kracht bewaard zijn, uiteindelijk te verheerlijken. In dit alles toont God zijn barmhartigheid tot lofprijzing van de schatten van zijn roemrijke genade. Want er staat geschreven: “God heeft ons immers in Christus uitverkoren voor de grondlegging van de wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, tot lof van de heerlijkheid van zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde” (Ef. 1, 4-6). En verder: “Die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt” (Rom. 8, 30).

http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/dl.html

• Sietse 45

Zelfverlossing

Het ging hierin om zelfverlossing.

Door vasten en zelfkastijding, velerlei vormen van reiniging, meeslepende muziek, extase en heilige dronkenschap moest de macht der zinnen worden verzwakt en de geest in staat gesteld worden de stem van de godheid te verstaan en de geest van de godheid te aanschouwen.

Zelfverlossing? Ja, want de mens moest zelf het verbroken contact met God en zichzelf herstellen.

Men heeft wel eens beweerd dat het christendom is voortgekomen uit deze mysteriegodsdiensten.

Hieronder som ik vier redenen op waarom dit zeker niet het geval is

http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/M/Mystiek%20en%20mysterie/173/

• Marjorie

Hoe sta jij Sam tegenover mensen die het geloof niet van God gekregen hebben?

• 'en passant'

samuel Schreef:

——————————————————-

> Aldus een ongelovige, ja maar inderdaad denk er

> maar eens goed over na Cees.

Hij moet er niet over nadenken,heeft gelijk.

Je praat steeds over zelfverlossing omdat juist dit grote opgeblazen ego hier tegenaan botst.

Je denkt God te kunnen claimen ,vandaar ook jouw ‘handtekening’ onder al je post.

Doch Jezus zei dit,terwijl Hij de voeten waste van zijn leerlingen, terwijl Hij zich kleiner maakte, dienstbaar was aan hen om een voorbeeld te stellen.

Van deze nederigheid vind ik niets terug bij jou en heb ik nooit iets teruggevonden, integendeel, je ziet jezelf als de hoogste, de beste, de uitverkorene enz…Weet je dat dit de signatuur is van Lucifer, hij die als God wou zijn?

En het is dan volkomen normaal dat je niet kan antwoorden op vragen en ze uit de weg gaat, want dit betekent gezichtsverlies.

God heeft jou niet uitverkoren Samuël, jij hebt jezelf uitverkoren.

12 Als Hij dan hun voeten gewassen, en Zijn klederen genomen had, zat Hij

wederom aan, en zeide tot hen: Verstaat gij, wat Ik ulieden gedaan heb?

13 Gij heet Mij Meester en Heere; en gij zegt wel, want Ik ben het.

14 Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook

schuldig, elkanders voeten te wassen.

15 Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb,

gijlieden ook doet.

16 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer,

noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft.

Johannes 13

• Stefan

Op inzicht.

• 'en passant'

samuel Schreef:

——————————————————-

> Marith Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > samuel Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > God heeft ons eerst lief gehad, wordt er

> > bedoeld

> > > met de tekst, God heeft de uitverkorenen al

> > lief

> > > sinds de grondlegging van de wereld.

> > > De tekst die je uit het Evangelie van Jezus

> > > Christus van Johannes hebt gehaald is een

> hele

> > > mooie en o zo waar, maar van die liefde merk

> ik

> > > niet zo veel bij jou. Komt dat wellicht omdat

> > je

> > > geen broeders en zusters hebt?

> >

> >

> > Oh, en waarom denk je dit?

> > Mijn broeders en zusters zijn niet van deze

> wereld

> > want zij hebben hun ‘bestemming’ gevonden in

> > Christus.;)

>

> Ben jij een christen dan? Oh nee dat is waar dat

> ben je niet, wellicht nog niet!

> Maar je hebt dus geen broeders en zusters in Jezus

> Christus.

Aan de vruchten zal je hen herkennen, niet aan de titel die ze zichzelf geven.

God zal je niet vragen, ben je jood of christen of boeddhist of islamiet of mysticus of gnosticus of wat nog allemaal.

Hij zal je niet vragen naar al je bijbelkennis, hij zal je heus daarop niet testen.

Maar God zal je vragen om rekenschap af te leggen over je daden en Hij zal jou vragen hoe Lief je de mensheid had en of je Hem herkend hebt in het gelaat van de ander.

> > Zij herkennen elkaar zonder veel woorden en

> > poespas. Hun blik is gericht op Hem die vanuit

> het

> > Licht gekomen is.

> > Zij bezitten de Liefde in hun hart en zijn niet

> > als de farizeeën die de sleutel weggeworpen

> > hebben opdat niemand binnentreden kan.

>

> Sinds wanneer heb je een farizeeër nodig voor een

> sleutel?

Dit heb je niet, goed lezen Samuël!

> Je bent erg slecht van begrip, begrijp je niet wat

> Jezus leert?

zie onder

39 Jezus zei: De Farizeeërs en schriftgeleerden hebben de sleutels der kennis

genomen en verborgen. Zij zijn niet binnengegaan en hen, die wensten binnen te

gaan, lieten zij niet toe. Jullie echter, wordt verstandig als de slangen en argeloos als

de duiven.

Thomas Evangelie

> > Want is het niet zo dat,

> > "Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is

> Mijns

> > niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft

> > boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn

> > kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is

> Mijns

> > niet waardig.Die zijn ziel vindt, zal dezelve

> > verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben

> om

> > Mijnentwil, zal dezelve vinden.Die u ontvangt,

> > ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt

> Hem,

> > Die Mij gezonden heeft.

> > Matthëus 10

> >

> > Dus, wie Hem kent is gekend bij Hem en wordt

> > Herkend :)

>

> Maar jij kent Hem niet, je hebt Hem nooit

> ontvangen, je gelooft niet in de persoon Jezus de

> Christus, je gelooft in een kosmische

> christusgeest.

Oh, jawel hoor, het was een mooie man, met een enorme uitstraling. Hij heelde mensen door aanwezigheid , Liefde was Hij ….:-)

Ken jij Hem en zou je Hem herkennen?

> Gnostiek en mystiek, heeft niks met Jezus de

> Christus te maken, en je geplak van teksten

> veranderen dat niet. ;)

Dit kan alleen maar door een onwetende gezegd worden. Doch vat moed Samuël, Saulus bestreed ook de ‘vijand’ denkende dat hij het bij het rechte eind had vooraleer de bliksem insloeg…