Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

(zelf)verlossing

• samuel

Maar gij zijt een uitverkoren geslacht…

1 Petrus 2:9

Wanneer je 1 Petrus 2:1-10 leest, gebruikt Petrus tweemaal het woordje ‘uitverkoren’.

Allereerst heeft hij getuigd dat Jezus Christus als de ‘uiterste hoeksteen’ bij God uitverkoren en dierbaar is.

Daarmee bracht hij onder andere onder woorden dat Jezus Christus hiertoe reeds van eeuwigheid door Zijn Vader bestemd is, God heeft Hem ‘uitverkoren’ om de Hoeksteen te zijn waarop Zijn gemeente tot in alle eeuwigheid zal worden gebouwd.

Maar zegt Petrus in de tekst: niet alleen Jezus Christus is uitverkoren,Zijn gelovigen zijn het ook.

Zij zijn een ‘uitverkoren geslacht’!

Dat wil zeggen: ook zij hebben van de eeuwigheid af een plaats in Gods hart.

Door dit nadrukkelijk te stellen, geeft Petrus de lezers van zijn brief nader onderwijs.

Want daarmee maakt hij duidelijk dat alle zegen die zij ontvangen hebben, teruggaat op God!

Het is niet te danken aan henzelf of aan hun ijver (voor zg zelfverlossing) of omdat zij beter zijn dan de ongehoorzamen over wie Petrus in de tekst heeft geschreven.

Nee, alles is in hun leven te danken aan Gods genadige verkiezing! 'Maar gij zijt een uitverkoren geslacht.'

Wie zorgde ervoor dat Gods Woord tot hen kwam? God!

Wie zorgde ervoor dat hun hart geraakt werd? God!

Dat het kwam tot de waarachtige geloofsomhelzing van Jezus Christus, zodat zij als levende stenen gebouwd werden op de Hoeksteen Jezus Christus? Niet zijzelf, maar God!

Het is vandaag de dag niet anders. God is altijd weer de Eerste.

Alles gaat van Hem uit. Gods kinderen zullen daarom altijd van zichzelf afwijzen en uit de grond van hun hart belijden: ‘Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan’!

19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. 1 Joh. 4

• Stefan

Maar zegt Petrus in de tekst: niet alleen Jezus Christus is uitverkoren,Zijn gelovigen zijn het ook.

Zij zijn een ‘uitverkoren geslacht’!

Dat wil zeggen: ook zij hebben van de eeuwigheid af een plaats in Gods hart.

Zo, word je ook wakker?

;)

Het is niet te danken aan henzelf of aan hun ijver (voor zg zelfverlossing) of omdat zij beter zijn dan de ongehoorzamen over wie Petrus in de tekst heeft geschreven.

Hoe kom je hierbij? Heb je voorbeelden van mensen die dit beweren; ijver voor zg zelfverlossing?

En wat is zelfverlossing, want dat wordt zo vaak aangehaald dat de term of de gedachte daarover maar eens uitgelegd moet worden..dus hoe zie jij de zg zelfverlossing?

• 'en passant'

samuel Schreef:

——————————————————-

>

> 19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft

> liefgehad. 1 Joh. 4

Precies!

12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.

13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.

14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Dus aan de vruchten herken je de boom.

De handelingen zijn hiervan de getuigen, niet alleen de woorden.

Vele priesters en voorgangers(in die tijd de schriftgeleerden) beroemen zich op de Heer en claimen Hem omdat ze zichzelf als ‘uitverkorenen’ gaan zien.

Doch hun handelingen in het duister verricht mogen het licht niet zien omdat deze niet ‘getuigen’ van het licht.

Zorg dus dat je handelingen voortvloeien uit je woorden en je woorden uit de ‘uitverkiezing’, opdat je Zijn Naam waardig zou zijn.

• samuel

God heeft ons eerst lief gehad, wordt er bedoeld met de tekst, God heeft de uitverkorenen al lief sinds de grondlegging van de wereld.

De tekst die je uit het Evangelie van Jezus Christus van Johannes hebt gehaald is een hele mooie en o zo waar, maar van die liefde merk ik niet zo veel bij jou. Komt dat wellicht omdat je geen broeders en zusters hebt?

• samuel

thomas Schreef:

——————————————————-

> Maar zegt Petrus in de tekst: niet alleen Jezus

> Christus is uitverkoren,Zijn gelovigen zijn het

> ook.

> Zij zijn een ‘uitverkoren geslacht’!

> Dat wil zeggen: ook zij hebben van de eeuwigheid

> af een plaats in Gods hart.

>

> Zo, word je ook wakker?

Ben al wakker sinds de grondlegging van de wereld thomas, en jij?

>

> ;)

>

>

> Het is niet te danken aan henzelf of aan hun ijver

> (voor zg zelfverlossing) of omdat zij beter zijn

> dan de ongehoorzamen over wie Petrus in de tekst

> heeft geschreven.

>

> Hoe kom je hierbij? Heb je voorbeelden van mensen

> die dit beweren; ijver voor zg zelfverlossing?

Ben je nog bezig je zelf te verlossen thomas?

>

> En wat is zelfverlossing, want dat wordt zo vaak

> aangehaald dat de term of de gedachte daarover

> maar eens uitgelegd moet worden..dus hoe zie jij

> de zg zelfverlossing?

De weg van de gnostiek en de mystiek is de zelfverlossingsleer, maar dat wist je toch al thomas?

Zonder Jezus Christus geen verlossing!

• Stefan

De weg van de gnostiek en de mystiek is de zelfverlossingsleer, maar dat wist je toch al thomas?

Dat wordt steeds beweert hier op pb, maar niet verklaart oftewel helder gemaakt.

Vandaar mijn vraag; leg eens uit hoe je dat ziet waarmee en waardoor je deze anderen veroordeelt.

• theo

samuel Schreef:

——————————————————-

> God heeft ons eerst lief gehad, wordt er bedoeld

> met de tekst, God heeft de uitverkorenen al lief

> sinds de grondlegging van de wereld.

> De tekst die je uit het Evangelie van Jezus

> Christus van Johannes hebt gehaald is een hele

> mooie en o zo waar, maar van die liefde merk ik

> niet zo veel bij jou. Komt dat wellicht omdat je

> geen broeders en zusters hebt?

Misschien zou het wel kunnen omdat jij geen broeders en zusters duldt die niet precies dezelfde geloofsopvattingen hebben als Samuel ?????

Over liefde gesproken dus.

• Stefan

Wat een tegenstelling zo'n reactie met alles wat je poogt te vertellen in je topic, maar duidelijk ook waarop je verhaal is gebaseerd; eigendunk en gif van de afgunst.

Tjonge, de ene noemt zich discipel, en hier is de evangelist aan zet.

Over pogen tot zelfverlossing gesproken.

• Sietse 45

Heb jij wel echte broeders & zusters dat vraag ik me af aangezien wat je hier allemaal plaatst

komt er weinig vreugdevolst tevoorschijn, en naasten liefde al helemaal niet, en dan de liefde die Jezus naar voren bracht breng je ook niks van terecht.

• 'en passant'

samuel Schreef:

——————————————————-

> God heeft ons eerst lief gehad, wordt er bedoeld

> met de tekst, God heeft de uitverkorenen al lief

> sinds de grondlegging van de wereld.

> De tekst die je uit het Evangelie van Jezus

> Christus van Johannes hebt gehaald is een hele

> mooie en o zo waar, maar van die liefde merk ik

> niet zo veel bij jou. Komt dat wellicht omdat je

> geen broeders en zusters hebt?

Oh, en waarom denk je dit?

Mijn broeders en zusters zijn niet van deze wereld want zij hebben hun ‘bestemming’ gevonden in Christus.;)

Zij herkennen elkaar zonder veel woorden en poespas. Hun blik is gericht op Hem die vanuit het Licht gekomen is.

Zij bezitten de Liefde in hun hart en zijn niet als de farizeeën die de sleutel weggeworpen hebben opdat niemand binnentreden kan.

Want is het niet zo dat,

"Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.

Matthëus 10

Dus, wie Hem kent is gekend bij Hem en wordt Herkend :)