bart.klinton Schreef:
> Wat onbegrepen is, is dat de leer die Jezus
> bracht, in essentie niet anders is dan de leer
> die de Soefies uitdragen.
> Maar zij die de woorden van Hermes Trismegistos
> “verstaan”, hebben ook gevonden,
> en zij die de originele leer van Boedha verstaan
> hebben, hebben ook gevonden .
> Ik beschouw mijzelf als een Christen in die zin,
> dat ik de leer van Jezus herken tot nu toe, en als
> zodanig de essentie die uitgedragen is meen
> gevonden te hebben voor een deel. Ik ben graag
> volgeling van zijn leer in die zin.
> Maar een Soefie hoor ik ondanks andere woorden,
> net zo graag (!), omdat wat ze gevonden hebben
> allemaal dezelfde essentie is. Geloof is geen
> intellectueel speekspelletje, het is het aanvoelen
> vanuit het hart, daar kan je “die ander” ontmoeten
> in Hem. Gaan we in het denken zitten ,dan zijn er
> vele argumenten die weerhouden om die eenheid te
> ontdekken. Dat denken staat “er tussen”. Luisteren
> naar het denken is luisteren naar zaken die onecht
> zijn. Dat wat zich afspeelt in ons denken is een
> uitdaging om te ontdekken…..niet het denken op
> zich. Dat maakt het grote verschil. Dus als
> observator van het denken te aanschouwen wat er in
> ons hoofd plaatsvindt.
> Marrith heeft juist geconcludeerd dat iemand die
> zich hier, gezien zijn reakties, niet in mee kan,
> en dus stug in zijn denken verder wil…niet
> geholpen kan worden. Slechts iemand die oren heeft
> om te horen.., zonder dus dat lastige denkertje
> ertussen, is aanspreekbaar op een ander level.
Het is mij duidelijk, Bart.Klinton dat wat jij en Marith gevonden hebben zeker niet Jezus Christus is. Jullie eigen woorden getuigen tegen jullie. Jullie mogen jezelf dan wel ‘christen’ noemen. Maar met de leer van Jezus Christus en de Bijbel hebben jullie opvattingen weinig te maken. Wat jullie hier telkens weer herhalen zijn die leringen die in de Bijbel beschreven worden als ‘heidens’. Dat wil zeggen: leringen naar de beginselen van deze wereld. Er is vaak gezegd dat er in deze wereld maar twee godsdiensten bestaan: Er is die van het eigen menselijke streven. En die van de Goddelijke Genade. Een leidt er tot de dood. De ander tot het Leven. De boodschap van het Christendom is uniek in die zin dat het de enige Godsdienst is waarin alles draait om Gods reddende Genade. Alle andere religies in de wereld (en ik heb er nogal wat bestudeerd in de loop der tijd) gaan, zonder enige uitzondering, uit van een omgekeerd idee. Namelijk dat de mens ZELF zijn eigen redding zou moeten bewerken. Bij dit idee wordt er altijd van uitgegaan dat er een ‘goddelijk beginsel’ in de mens zou huizen op basis waarvan hij zijn in-eigen goddelijkheid zou kunnen ontwikkelen. Dit idee is inderdaad de essentie van alle WERELD-godsdiensten. Behalve dan van het Bijbels Christendom. De Bijbel verwerpt dit idee totaal en toont ons juist dat wij NIET op in-eigen kracht moeten verheffen maar onze hulp van God moeten verwachten. De Bijbel kan ook gezien worden als de Brief van God waarin Hij ons toont hoe Hij ons heeft gered. Wanneer wij geconfronteerd worden met deze Genadevolle boodschap kan er iets in ons ontwaken dat ‘geloof’ genoemd kan worden. Het is een van binnenuit beamen van de Waarheid die God ons door de Bijbel laat zien. En dat is iets heel anders dan een mystiek gevoel. Het is een vast en zeker weten. Een zien van Gods Genade en een beamen van de Waarheid daarvan.
Denk niet te snel dat ik en andere mensen in het geloof niet zouden weten waar wij over spreken. Ik merk nogal eens dat jullie verweer erop neerkomt dat wij jullie mystieke ‘ervaringen’ en ‘gevoelens’ niet zouden begrijpen. Maar kun je je ook voorstellen dat er ook mensen zijn, Bart.Klinton, die de weg die jullie nu voor waarheid houden al een heel eind zijn gegaan? Enkel om te ontdekken dat het een leugen was. Ik waarschuw hier niet lichtvaardig. Jouw ‘channeling-ongelukje’ van laatst, zou voor jou een teken aan de wand moeten zijn.
Ik weet heel goed dat ik of wie dan ook jullie niet kan overtuigen. Overtuiging komt met ervaring en de meest ultieme ervaring is toch de ondervinding door het geloof van Jezus Christus. En dat is iets dat God zelf in jullie harten zal moeten werken. Ik en anderen hier, kunnen alleen wijzen op de misverstanden die jullie ter bede brengen over de Bijbel en het Christendom. Lees de Bijbel toch eens. En neem daar gerust de tijd voor. Begrip komt niet met een dag. Mediteer op wat daarin geschreven staat en vraag jezelf af: Roept de Bijbel de mensen op, zich op hun harten te verlaten? Ik weet dat de Bijbel op tal van plaatsen waarschuwt tegen deze mystieke en occulte wegen van deze wereld. Maar het lijkt erop dat veel mensen vaak niet eens de moeite willen nemen om te lezen wat de Bijbel daarover schrijft. Op basis van wat ‘goed voelt’ wordt op voorhand besloten dat de Bijbel een mystieke weg zou wijzen. Maar de Bijbel doet dit niet
De Bijbel stelt heel duidelijk: “Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van die zijn wegen des doods.” En: “Zie dan toe, dat niet het licht, dat in u is, duisternis is.” Paulus roept de mensen op: “Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf. Of kent gij uzelf niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.”
Een wijs mens slaat acht op deze dingen.
Maar een dwaas veracht wijsheid.