Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Een duivels dogma

• LeSage

Nou dat zou ik toch niet zomaar doen. Mensen hebben in het verleden niet voor niets dingen bedacht en beargumenteerd. Vaak valt daar wel wat van te leren ook al ben je het er niet altijd mee eens.

• Alma

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ware het niet dat Hugo zelf in zijn boekenkist gestapt is. Maar dat wist je vast wel…….

Alma

• LeSage

by the way, om even het puntje op de i te zetten: het is niet Dortsche maar Dordtsche. Het is nl een afleiding van Dordrecht

• Alma

Hoi Boaz

De Dordtsche leerregels zijn niet om er in te geloven hoor. Het geen bijbelboek, maar een toevoeging achter in de bijbels van de behoudende protestanten. Als je wilt kun je er wat van opsteken, maar erin geloven gaat echt te ver.

Alma

• theo

Kelopt alweer… ik weet dat ook wel,… ik weet ook wel dat ik vaak typfouten maak.

• Frederik D

Ik citeerde slechts een zeer, zeer boeiende site.

• theo

Hoe dan ook, de strijd tussen de rekkelijken en de preciezen duurt voort tot vandaag de dag ook op dit prikbord.

Het is van alle tijden en ook van alle religies.

Trouwens hetzelfde geldt ook voor politiek en in het klein bij de geitenfokvereniging en de sjoelclub.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Hoe dan ook, de strijd tussen de rekkelijken en de

> preciezen duurt voort tot vandaag de dag ook op

> dit prikbord.

>

> Het is van alle tijden en ook van alle religies.

>

> Trouwens hetzelfde geldt ook voor politiek en in

> het klein bij de geitenfokvereniging en de

> sjoelclub.

De uitdrukking rekkelijken en preciezen komt uit de gereformeerde kerk. In de gereformeerde kerk was een ernstig conflict uitgebroken over de predestinatieleer, de leer van de voorbeschikking. De aanhangers van de Leidse theoloog Franciscus Gomarus (Gomaristen, contraremonstranten of preciezen genoemd) geloofden dat God had voorbeschikt, of iemand in de hemel zou komen of tot de hel verdoemd zou zijn. De mens zou daarop dus geen invloed kunnen uitoefenen. De aanhangers van Gomarus’ stadgenoot Jacobus Arminius (Arminianen, remonstranten of rekkelijken) legden echter de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid. De mens zou in hun opvattingen een vrije wil bezitten om te kiezen tussen een leven van deugd of zonde. http://www.fransmensonides.nl/predikant_zij1.htm

• perihelium

God heeft ons allemaal het absolute vermogen gegeven om keuzes in het leven te maken. We hebben het vermogen om tussen goed en kwaad, correct en incorrect, onszelf en anderen te kiezen. Helaas hebben we al sinds het begin der tijden vaak voor het kwaad gekozen. Velen beargumenteren dat de mensheid in het algemeen goed is. Maar feitelijk is de mensheid in het algemeen kwaadaardig. Kijk maar naar de geschiedenis. Kijk maar eens naar kleine kinderen (we hoeven ze niet te leren hoe ze koekjes kunnen stelen of hun kleine broertje of zusje kunnen slaan).

Waarom gaf God ons dan die vrije wil? Zou het niet gemakkelijker en aardiger zijn geweest als de mensheid inherent goed zou zijn geschapen? Welnu, God's doel voor de mensheid is om een eeuwige gemeenschap te vormen met die mensen die werkelijk van Hem houden. Daarom zou er geen ruimte voor werkelijke liefde zijn geweest als hij ons als “goede robots” zou hebben geschapen, zonder het potentieel om keuzes te maken voor het kwaad. Want alleen liefde die uit een vrije keuze voortkomt kan WARE LIEFDE zijn. De vrijwillige keuze is de sleutel - liefde kan niet oprecht zijn als er geen andere keuzemogelijkheid is. http://www.allaboutgod.com/dutch/faq/nog-een-keer.htm

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Je hebt wel humor zeg.

>

> Geweldig.

>

> Maar goed Boaz, het zijn natuurlijk de Dortsche

> leerregels.

>

> Diezelfde leerregels die jij niet kent.

>

> Op zich is dat niet zo erg maar je eigen

> kerkgeschiedenis niet kennen is wel een , hoe zal

> ik het zeggen, uh schrijven…een beetje een

> gemis.

Hoezo is een beetje gemis op zich niet erg? En als jij die regels kent en wij niet, maar we zouden die volgens jou wel moeten kennen, waarom onderwijs je dan niet ipv op jezelf en anderen te wijzen?