Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Een duivels dogma

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik was serieus. Het christendom heeft, dunkt me, drie zuilen of behoort althans drie zuilen te hebben:

>

> - de Bijbel

> - de kerkgeschiedenis

> - de naastenliefde.

>

> Maar goed, jij mag er anders over denken.

De kerkgeschiedenis leidt weg van het geloof, die zuil zou ik afbreken, de andere twee zijn heel belangrijk en de laatste nog belangrijker.

• Frederik D

Kennis van het christelijk verleden, of dat nu binnen- dan wel buitenlands is, leidt tot verdieping en verbreding maar ook tot heroverweging van de eigen standpunten.

Dat geldt ook voor de filosofie: wie filosofeert, behoort de geschiedenis van de filosofie te kennen.

Maar wellicht wil ik te graag dat gelovigen enigszins filosofisch zijn.

• theo

Ik doelde op je laatste woorden: waar christendom.

• BOAZ

Men moet een freak zijn om naar freaksearch te gaan::o

Boaz.

• Frederik D

Met mijn punt 2 (kerkgeschiedenis) bedoel ik wat anders dan jij denkt dat ik bedoel. Ik bedoel geen onderwerping aan de baasjes van de kerk van vroeger en nu maar ik bedoel dat je je moet wapenen met historische kennis om kritisch te staan tegenover dogmata (dogma's) en kerkvorsten. Dus eigenlijk bedoel ik het tegendeel van wat jij denkt dat ik bedoel.

• theo

Ik heb geleerd: Beschouw die oude belijdenisgeschriften als een oude wijze man/vrouw die je toevallig in de trein tegenkomt en waarmee je in gesprek raakt.

Dan blijkt dat visie wijzigen, dat Godsbeelden wijzigen , dat de werled soms op z'n kop stat maar dat oude wijsheden ook waardevol kunnen zijn, ook als je het met die oude wijsheden niet eens bent.

• Frederik D

Volgens mij is dit een prikbord om te debatteren

en niet om onchristelijk te sneren.

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Kennis van het christelijk verleden, of dat nu binnen- dan wel buitenlands is, leidt tot verdieping en verbreding maar ook tot heroverweging van de eigen standpunten.

>

> Dat geldt ook voor de filosofie: wie filosofeert, behoort de geschiedenis van de filosofie te kennen.

>

> Maar wellicht wil ik te graag dat gelovigen enigszins filosofisch zijn.

Mijn ex-collega's en mijn huisgenoten noemen mij allemaal filosoof, al jaren en de meesten zijn niet gelovig. Ik ga het verleden zeker niet uit de weg, zeker dat van het Christelijk geloof.

Al geef ik toe dat ik vele gedeelten liever wel zou vergeten. Dat begrijp je wel.

• Frederik D

Ja, dat bedoel ik.

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Geen mens hier op dit prikbord kent de Dotsche

> leerregels behalve jij en ik . Evenmin als de

> Heidelbergse catechismus.

Ik ken de Dotsche leerregels niet, maar jij en jouw Siamese tweeling wel:D

Boaz.

>

> En het zijn waarlijk bolwerken van protestants