Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Veel verzen, maar waar blijft de context ?

• baldu

Frans Schreef:

——————————————————-

> Vaak lees ik hier bijbelteksten die (heerlijk

> Nederlands) te hooi en te gras geplaatst worden.

>

> Meestal stranden die teksten al bij de letter,

> vaak ook verdwijnen ze in de mist van een

> zweverige woordenvloed.

Ja, dat is volgens mij nooit echt anders geweest hier Frans

> Ondertussen is de discussie gestart en gaat het

> welles/niets spelletje in volle gang. Dat is zo

> jammer.

Allemaal ijdelheid, allemaal afleiding

> Een voorbeeldje:

> Als uw oog u tot zonde verleid, ruk het uit, als

> je hand je tot zonde verleid hak het af.

>

> Krijgen we het nieuwsbericht dat één of andere

> gek in een kerkdienst zijn ogen uitrukt… en we

> zijn vertrokken.

Inderdaad, met z'n allen hebben we het dan over iets heel anders dan

wat de plaatser van de tekts eigenlijk zou willen bespreken.

> De voor en tegens in de verklaringen, de vriend en

> vijand sluit zich weer aan bij zijn/haar ploegje

> en net als de dagen, weken en jaren daarvoor,

> zit ieder weer op de stoel van het eigen gelijk.

Daarom is het hier net als in de wereld, de massa is ‘van de wereld’

Toch denkt menigeen daarbinnen, en daarvan, bevrijd te zijn

waarvan eigenlijk?

> Waarom eens niet gewoon nuchter bekijken wat, hoe,

> wanneer en waarom die verzen er staan ?

Ja, waarom eigenlijk niet?

Lastig is dat je op een openbaar prikbord als dit, dat niet zult kunnen leiden Frans

Hier bevinden zich jij en ik, wij en zij, jullie en ons, hem en haar, hullie en zullie, en nog meer soorten pluimage

Toch, zijn het allemaal kippen en haantjes van dezelfde soort, ze kakelen en kraaien allemaal, steeds hetzelfde lied.

> Zo op het eerste zicht (heel simplistisch) kan met

> uit de tekst bijvoorbeeld twee geboden halen.

>

> Gij zult niet begeren, gij zult niet stelen.

> Men kan zich eens afvragen tegen wie en door wie

> het gezegd wordt. Wat waren de omstandigheden

> tijdens deze uitspraak ?

Goeie vraag, ik denk heel andere als waarin mensen zich nu

voorstellen te bevinden.

Toch gaat het om meer dan dat, immers om de universele essentie van het gezegde

Begeren maakt dat men steelt, en bezitten maakt dat men nog meer begeert, enzovoort

> Wat zijn de gevolgen als we ze niet in acht nemen ?

Volgens mij heb ik al iets daarover gezegd

> Zijn de teksten symbolisch of heeft die man in die

> kerk gelijk ?

Ik weet niet wat die man zei Frans. Ik heb het niet gelezen of gehoord

> Passen we dit toe op anderen zoals in bepaalde

> islamitische landen/ en op dit prikbord B) of

> passen we het in de eerste plaats toe op onszelf

> ?

Het laatste, lijkt me steeds de bedoeling

Ieder toetse zichzelf, en niet de ander, want elkeen heeft genoeg aan zijn eigen donkere

en lichte plekjes lijkt me

> Dat wilde ik even kwijt.

Mooi, en hoe voelt dat nu? :D

Baldu

• Sietse 45

­­¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Ze kwamen bij ons . via hun begeleider . Door

> aanpak van politie komen ze bij een begeleider en

> door hun krijgen ze werkstraf.

>

> Maar inderdaad altijd werk die werkstraf niet .

> ooit was er een die zelfs zijn ,, werkstraf,, bij

> ons leuk vond . Na aflloop van zijn tijd vroeg hij

> .:: Mag ik hier komen werken is wel leuk B)

En wat van opdrachten kregen ze dan b.v vloer aan dweilen met een zakdoek, de voegen van de tegeltjes schoonmaken met een tandenborstel dat soort?

• perihelium

Frans Schreef:

——————————————————-

> perihelium Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Dat gaat toch over deze topic:

> http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14639055/let

> terlijke-lezing;-figuurlijk-gesproken#msg-14639055

>

>

> Je zal me wel niet geloven, maar ik heb daar niet

> eens naar gekeken, ook niet aan gedacht. Ik vond

> het gewoon een makkelijk voorbeeld.

>

> Het goede voorbeeld geven doe ik door niemand

> persoonlijk aan te vallen noch te stalken.

> Misschien iets voor jou ?

>

> >

> > Beschuldig je me van stalken??

>

> Dat gevoel heb ik al een tijdje ja. Lees jouw

> reacties op mij eens na.

Je verwees niet naar die topic, ik moet je ‘wel niet geloven’ en ik stalk op het prikbord? Gelukkig hoef ik me niet te verdedigen en tegen onzin al helemaal niet.

Jammer dat je je zo voelt Frans, maar laten we ons in Jezus naam niet laten leiden door ons gevoel.

• Frans

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Je verwees niet naar die topic, ik moet je ‘wel niet geloven’

????

> en ik stalk op het prikbord? Gelukkig hoef ik me niet te verdedigen en tegen onzin al helemaal niet.

> Jammer dat je je zo voelt Frans, maar laten we ons in Jezus naam niet laten leiden door ons gevoel.

Ik geef toe dat het een gevoel is, gevoed door jouw reacties weliswaar, en nee ik laat me er niet door leiden dat gaat wel weer over. Wat ik dan weer jammer vind is dat je het onzin noemt.

• Frans

Ik ben in elk geval blij dat Lotje een poging deed om uiteindelijk op het onderwerp in te gaan, en jij nog wat uitgebreider, ik zal het even laten bezinken.

Zeker bedankt om er even bij stil te staan.

Twee inhoudelijke reacties op de vierentwintig 8-)

• bart.klinton

Mooie insteek.

Inhoudelijke reaktie daar gaat het om.

Aangaande 10 geboden;

In Liefde is geen enkel gebod meer nodig, die zijn voor hen zonder liefde.

Een mens die geen liefde heeft, heeft geboden nodig, om niet te vervallen in het gedrag van een beest.

De Liefde van God kan en wil de mens doorstralen, opdat het zich kan verheffen, zich kan laven aan het Licht van de eeuwige vader…en dit ook voelen kan in zijn hart. Daar dat hart…is steeds de centrale bron waarmee de mens de verbondenheid met de eeuwige Vader kan ervaren.

Zorg dat Liefde in U plaatsneemt, opdat Hij U zal doorstralen, en heel ons wezen zal veranderen door Zijn Licht . Het is deze Bevrijding die ons hand in hand verder brengt. Geen gebod is dan nog nodig omdat de Liefde heel goed aanvoelt in alle omstandigheden wat juist is, en wat niet.

Kan het nog eenvoudiger?

De reden van de 10 geboden komt nog meer in detail terug in een nieuwe posting.

Korintiërs 12: ‘En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert’. (NGB 1951) Die weg, dat is de weg van de liefde van I Korintiërs 13. Zonder de liefde heb je nog niets, ook al heb je alles op en top georganiseerd.

Ook al heb je alle kennis in huis, ook al heb je het grootst denkbare geloof en geef je jouw hele bezit weg aan de armen, je schiet er niets mee op als je de Liefde nog niet hebt.

Onzelfzuchtige liefde wordt hieronder verstaan, hiermee wordt bedoeld de geheel onbaatzuchtige zichzelf opofferende liefde: liefde die helemaal op de Heer en je naaste is gericht is, belangeloos dus, niets terugvragend.

Ze heeft niets te maken met het willen bezitten van iemand, verwachtingen hebben dat een ander zich aan jou aan wil passen, of met de lagere geneugten van de mens. Het is God zelf die ons zijn Liefde schenkt, en in die Liefde veranderen ook wij in liefdevolle kinderen. Die liefde is van God en die komt van God. Er worden hele mooie dingen gezegd van deze liefde. Er wordt gezegd wat de liefde niet is: ze is niet afgunstig, ze heeft geen ijdel vertoon, geen zelfgenoegzaamheid, ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze verheugt zich niet over het onrecht, ze laat zich niet boos maken en vergeeft een ander. Er wordt ook gezegd wat die liefde wel is: ze is geduldig, vol goedheid, vindt vreugde in de waarheid, alles verdraagt ze, in alles volhardt ze.

Zonder de Liefde van God zouden we struikelen op iedere trede van trap naar eeuwige Liefde hierboven beschreven. Deze Liefde is immers niet werelds. In pogingen om zonder hem die ladder te beklimmen zou elke trede van deze ladder breken en zouden we naar beneden duikelen. Met Hem gaan we het pad op van de levensvernieuwing door de Heilige Geest. Er komt groei. Af en toe vallen we nog weer terug. Soms moet je voor je gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Als we dichter bij de top van de ladder komen, komen we ook steeds dichter bij de glans van de hemelse heerlijkheid, reinheid en schoonheid te staan. We zien dan ook steeds meer en meer hoeveel we vanuit onszelf te kort komen. De smetten op ons dagelijkse gewaad worden in de glans van dat hemelse licht steeds beter zichtbaar. Maar gelukkig, telkens wordt ons weer een rein, wit gewaad uitgereikt. Dankzij Christus.

Dan komen we boven aan in de hemel. Dan gebeurt er iets merkwaardigs. De beperkte kennis maakt ineens plaats voor het volledig kennen. De schellen vallen plotseling van onze ogen. We gaan de dingen in het juiste perspectief zien. De spiegel wordt helder. Hier op aarde kunnen we alleen maar horizontaal kijken. We zien gelovigen naast elkaar en los van elkaar staan als individuen, we zien nog niet de juiste samenhang en verbondenheid. Maar in de hemel ga ik volledig kennen ‘zoals ik zelf gekend ben’. ( I Korintiërs 13:12). ‘Kennen’ op dezelfde manier als ik zelf gekend ben. Ik kan nu in eens verticaal gaan kijken. Ik kan nu terug blikken in de tijd. Ik zie dat ik zelf door God van eeuwigheid ‘gekend’ ben. Hij heeft mij altijd al gekend. Ik ben door Hem uitgekozen en daarom kostbaar. Hij heeft mij altijd al lief gehad. Maar ik kan daardoor nu ook mijn verbondenheid met alle vorige generaties zien, kennen en beleven. De verbondslijn wordt zichtbaar. Zijn liefde was er al bij mijn ouders, bij mijn grootouders, en vele geslachten en eeuwen terug, tot aan het begin. Je ziet de lijnen van Gods trouw lopen dwars door de geslachten en generaties heen. Alsof je alle generaties, al je familieleden vanaf het begin, in eens op een foto naast elkaar ziet staan. Je merkt het nu ten volle: je hoort bij een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters een heilige natie (I Petrus 2:9). Door God gekend te zijn, dat is nu echt de gaafste ervaring die je mee kunt maken. En die ervaring zal eeuwig blijven.

• perihelium

Frans Schreef:

——————————————————-

> perihelium Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Je verwees niet naar die topic, ik moet je 'wel

> niet geloven'

>

> ????

>

> > en ik stalk op het prikbord? Gelukkig hoef ik me

> niet te verdedigen en tegen onzin al helemaal

> niet.

> > Jammer dat je je zo voelt Frans, maar laten we

> ons in Jezus naam niet laten leiden door ons

> gevoel.

>

> Ik geef toe dat het een gevoel is, gevoed door

> jouw reacties weliswaar, en nee ik laat me er niet

> door leiden dat gaat wel weer over. Wat ik dan

> weer jammer vind is dat je het onzin noemt.

Ik vergeef je Frans.

Gevoel is geen onzin. Ik doelde op de ‘argumenten’ want ik dacht dat je kritiek in deze topic was dat er niet op teksten en argumenten wordt ingegaan en je juist bedoelde om niet vanuit ons gevoel te handelen. Daar ben ik het mee eens en ik vroeg of het niet beter is om het goede voorbeeld te geven (what would Jesus do?) dan om meteen kritiek te geven.

Ik weet dat (mijn) woorden, soms door de manier van schrijven en soms door de instelling van de lezer om het niet te laten gaan om wat de schrijver bedoelt, anders over kunnen komen en moet daar ook op letten. Zegen!

• Frans

baldu Schreef:

——————————————————-

Frans:

en net als de dagen, weken en jaren daarvoor, zit ieder weer op de stoel van het eigen gelijk.

>

> Daarom is het hier net als in de wereld, de massa is ‘van de wereld’

> Toch denkt menigeen daarbinnen, en daarvan, bevrijd te zijn waarvan eigenlijk?

Die vraag stel ik me ook vaak.

Het doel van mijn topic is ook o.a. om daar even bij stil te staan. Ik besef wel dat ik dan (weer) belerend overkom, maar eigenlijk is het een aanmoediging.

>

Waarom eens niet gewoon nuchter bekijken wat, hoe, wanneer en waarom die verzen er staan ?

>

> Ja, waarom eigenlijk niet? Lastig is dat je op een openbaar prikbord als dit, dat niet zult kunnen leiden Frans

> Hier bevinden zich jij en ik, wij en zij, jullie en ons, hem en haar, hullie en zullie, en nog meer soorten pluimage

> Toch, zijn het allemaal kippen en haantjes van dezelfde soort, ze kakelen en kraaien allemaal,

> steeds hetzelfde lied.

Er zitten echt wel mensen tussen die aanvaarden, willen zien en/of begrijpen. Daar doe ik het voor.

> Toch gaat het om meer dan dat, immers om de universele essentie van het gezegde

> Begeren maakt dat men steelt, en bezitten maakt dat men nog meer begeert, enzovoort

>

> Zijn de teksten symbolisch of heeft die man in die kerk gelijk ?

> Ik weet niet wat die man zei Frans. Ik heb het niet gelezen of gehoord

Nee, en eigenlijk ga ik zelf al in de fout door hem eerder gek te verklaren, wie weet ? Wat was hem aan aangedaan ?

passen we het in de eerste plaats toe op onszelf ?

>

> Het laatste, lijkt me steeds de bedoeling Ieder toetse zichzelf, en niet de ander, want elkeen heeft genoeg aan zijn eigen donkere en lichte plekjes lijkt me.

Dat is zeker zo,

Dat wilde ik even kwijt.

>

> Mooi, en hoe voelt dat nu? :D

>

> Baldu

Geweldig ;)

• Douce.

Wat viel Frans door jou eigenlijk te vergeven?

Douce

• Frans

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Ik weet dat (mijn) woorden, soms door de manier van schrijven en soms door de instelling van de lezer om het niet te laten gaan om wat de

> schrijver bedoelt, anders over kunnen komen en moet daar ook op letten. Zegen!

Is ok, we moeten er beiden maar aan werken, elke dag is een nieuwe.