Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Veel verzen, maar waar blijft de context ?

• Gonnie

Ik heb de zelfde gevoelens die jij hebt Daan tegenover dat mirakel.:?

• Frans

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik heb ( en ik niet alleen !!) wel pogingen ondernomen om serieus met een bijbelstudie te openen.

> Het blijft opvallend stil of het verzand in….

> Maaaar beste Frans, we hebben allemaal onze eigenaardigheden.

> Wat de ene een mooi bijbeldeel vindt om eens nauwkeuriger te onderzoeken boeit een ander niet altijd of volstrekt niet.

> Je ziet de veelkleurigheid op dit prikbord mooi weergegeven zoals de samenleving er ook uitziet.

Ik ben zelf niet eens goed in bijbelverklaringen geven, wel kan ik weergeven hoe eenvoudig het voor mij persoonlijk allemaal is.

Een beetje onderricht is best fijn, alleen moet de persoon zelf inzicht krijgen en keuzes maken, dat kan alleen via Gods Geest die de dingen aan ons openbaart.

> Het “”zweverige“” van b.v. Thomas en Baldu en Carl spreekt me persoonlijk niet aan. De drie heren spreken elkaar erg aan en is dat niet prachtig?

Ja, dat is mooi. Ik kan ook een stuk meegaan in hun gedachtengang, op de één of andere manier schieten ze soms door de grens voor mij, maar ik geloof in hun oprechtheid en dat is toch erg belangrijk.

> Ik veroordeel het niet zoals een aantal dat hier wel doen en die veroordelaars spreken me nog minder aan maar die geef ik weer tegengas.

Gelijk welke mens die veroordeeld is al fout, alleen God ziet de harten aan.

> Sommigen doen eigenlijk niet aan bijbelonderzoek maar willen meer evangeliseren en verkondigen hun eigen geloof.

Open staan voor elkaar, de bereidheid te luisteren, ook al blijken we het er niet mee eens moet kunnen. Ik probeer er een punt van te maken niet naar namen te kijken, enkel naar wat er gezegd wordt en hoe.

> De atheisten hier stellen goeie vragen, andere vragen dan wij christenen gewend zijn omdat we vaak geen kritische vragen gewend zijn, hoewel dat in mijn cultuur weer heel normaal is.

> We zijn veelkleurig en gelukkig maar.

Dat vind ik zelfs boeiend, hoe zij hun leven kunnen invullen en zin geven, ik zou het niet kunnen. Heb ook alle respect voor hun mening. De echte negatieve reacties om geloof of gelovigen belachelijk te maken, vind ik dan weer pijnlijk en onnodig.

> Er zijn hier J.G. -Pee Kaa eNners- Z.d.A. - ex verg.v. gel. - ex vrijg.gereform. verbonden aan ev.getinte geloofsgemeenschappen- atheisten- N.A. - Joods- nou ja de samenleving dus.

Er zijn zelfs Christenen bij ;)

> Wat voor mij essentieel is dat is voor de ander nietszeggend. Waar voor de ene het juiste geloof essentieel is , die onderling dan ook weer verschillen, is dat voor de ander het juiste > doen.

Dan denk ik steeds aan dit 'cliché) “Doe wel en kijk niet om”.

> Het bewust kwetsen en beledigen blijf ik een eigenaardige bezigheid vinden terwijl het voor een ander essentieel is immers die ander MOET de Waarheid weten anders komtie na het > aards bestaan in de hel of brengtie anderen daar.

Er is nog niemand overtuigd of gered door hem of haar af te branden, dat is enkel een beeld van hoe ik me dan de hel zou voorstellen, niet erg uitnodigend dus.

>

> Hoe dan ook, we zijn op dit prikbord een mooi voorbeeld hoe de samenleving ook is.

> Zelfs hier en daar stompzinnige berichten van enkelen en ook DAT is zo in de samenleving.

> Er zijn massas forums waar je alleen berichten mag plaatsen waar iedereen het met iereen eens moet zijn en dat lijkt wel mooi maar is dodelijk saai. Daarom vind ik ook de webmaster > hier het prima doet.

Daar ben ik het mee eens.

• baldu

Frans Schreef:

——————————————————-

> Frans:

> en net als de dagen, weken en jaren daarvoor, zit

> ieder weer op de stoel van het eigen gelijk.

> >

> > Daarom is het hier net als in de wereld, de massa is ‘van de wereld’

> > Toch denkt menigeen daarbinnen, en daarvan, bevrijd te zijn waarvan eigenlijk?

>

> Die vraag stel ik me ook vaak.

Een heel cruciale vraag Frans :)

Heb je ook al antwoorden daarop?

> Het doel van mijn topic is ook o.a. om daar even

> bij stil te staan. Ik besef wel dat ik dan (weer)

> belerend overkom, maar eigenlijk is het een

> aanmoediging.

Ach. belerend is dit alleen voor mensen die een allergie voor ‘leren’ hebben

wat we het allereerst zouden mogen doen is zaken ‘afleren’.

Immers: een volle beker oude wijn, kan niet gevuld worden door nieuwe wijn

door afleren, ontstaat ruimte

> Waarom eens niet gewoon nuchter bekijken wat, hoe,

> wanneer en waarom die verzen er staan ?

> >

> > Ja, waarom eigenlijk niet? Lastig is dat je op een openbaar prikbord als dit, dat niet zult kunnen leiden Frans

> > Hier bevinden zich jij en ik, wij en zij, jullie en ons, hem en haar, hullie en zullie, en nog meer

> soorten pluimage

> > Toch, zijn het allemaal kippen en haantjes van dezelfde soort, ze kakelen en kraaien allemaal,

> > steeds hetzelfde lied.

> Er zitten echt wel mensen tussen die aanvaarden,

> willen zien en/of begrijpen. Daar doe ik het voor.

Ik doe mee, al is er maar 1 die er iets aan heeft.

Ik denk dat Jezus ook die inslag heeft gehad, Hij sprak voor: ‘degenen die werkelijk horen’

volgens mij waren het er toen ook niet zo veel

>

> > Toch gaat het om meer dan dat, immers om de universele essentie van het gezegde

> > Begeren maakt dat men steelt, en bezitten maakt dat men nog meer begeert, enzovoort

>

> >

> > Zijn de teksten symbolisch of heeft die man in die kerk gelijk ?

> > Ik weet niet wat die man zei Frans. Ik heb het niet gelezen of gehoord

>

> Nee, en eigenlijk ga ik zelf al in de fout door

> hem eerder gek te verklaren, wie weet ? Wat was

> hem aan aangedaan ?

Inderdaad, we zouden niet oordelen

Voor we ook maar iets zeggen over iemand, waarover we iets horen

zouden we beter kunnen zwijgen, en denken: 'wat heb ik nodig te weten, voor ik ook maar

iets kan zeggen over hetgeen gebeurd is en waarom'

De conclusie zou dan kunnen zijn dat we zwijgen, en hooguit zeggen: ‘wat weet jij, dat je zou kunnen oordelen over die ander?’

> passen we het in de eerste plaats toe op onszelf ?

> >

> > Het laatste, lijkt me steeds de bedoeling Ieder toetse zichzelf, en niet de ander, want elkeen

> heeft genoeg aan zijn eigen donkere en lichte plekjes lijkt me.

>

> Dat is zeker zo,

>

> Dat wilde ik even kwijt.

> >

> > Mooi, en hoe voelt dat nu? :D

> >

> > Baldu

>

> Geweldig ;)

Haha, en ook dat mag hier gebeuren Frans :)

Baldu

• Douce.

Wat zijn er toch altijd veel woorden nodig om te zwijgen………………………:D

Douce

• baldu

Hoi Douce

Inderdaad, er zijn mensen, ja echt…………, die met heel veel woorden niets zeggen

Baldu

Douce Schreef:

——————————————————-

> Wat zijn er toch altijd veel woorden nodig om te

> zwijgen………………………:D

>

> Douce

• Frans

Douce Schreef:

——————————————————-

> Wat zijn er toch altijd veel woorden nodig om te zwijgen………………………:D

>

> Douce

IK spreek boekdelen, maar dat zegt natuurlijk ‘niks’ :)

• Ellen-Josee

Een mirakel is een wonder, waarschijnlijk bedoel je iets anders.

Maar het zou jullie erg sieren als je jezelf eens een beetje kon inhouden.

Het zou ook stukken volwassener overkomen.

Maar enfin ik ben geen schooljuf en iedereen die ervoor wil spelen; ga je gang!

Gr Ellen

• Gonnie

Nee ik bedoel het letterlijk, een wonder.

Jij bent een wonder, zo zie jij zelf toch.?

• bart.klinton

Frans Schreef:

——————————————————-

> Douce Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Wat zijn er toch altijd veel woorden nodig om te

> zwijgen………………………:D

> >

> > Douce

>

> IK spreek boekdelen, maar dat zegt natuurlijk

> ‘niks’ :)

:)-D papier is geduldig, kent geen angst, stress en heeft geen verwachtingen, is neutraal in de houding naar anderen, kortom als je voor anderen boekdelen spreekt door je aanwezigheid alleen al, zit je al een heel eind in de goede richting

• Ellen-Josee

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Nee ik bedoel het letterlijk, een wonder.

> Jij bent een wonder, zo zie jij zelf toch.?

Nou niet echt hoor, ik doe hele normale dingen.

Gr Ellen