Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jahweh is mijn Naam!

• Frederik D

Puur fetischisme.

Dus wie bidt “Lieve God, help mij vandaag” zal zeker geen verhoring krijgen?

Jouw God is nog steeds een stamgod?

• Eliyahu

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> 2 Ik ben aan Abraham, Isaak en Jakob verschenen

> als God de Almachtige, maar met mijn naam HERE ben

> Ik hun niet bekend geweest.

>

> Zo belangrijk was het dus ook weer niet, de naam

> HERE.

Bs'd

Wat belangrijk is is de wil van God.

En dit is de wil van God: "15 Voorts zeide God tot Mozes: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: J-H-W-H, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob, heeft mij tot u gezonden; dit is mijn naam voor eeuwig en zo wil Ik aangeroepen worden van geslacht tot geslacht."

• Douce.

Het is prettig om te vernemen, dat jij altijd de wil van God doet. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

De Bijbel is een boek over God, geen twijfel, maar dat jij dan een rechte lijn verbinding hebt, dat is onzin.

Zondig jij nooit meer?

Douce

• bart.klinton

perihelium Schreef:

> Gelukkig is er vergeving door geloof in het offer

> van God, dat is in Jezus Christus. Jezus is voor

> onze zonden gestorven en dat is niet omdat onze

> diepste intenties zo goed zijn, maar omdat God

> goed is. Prijs de Heer!

Dat is een interpretatie waar ik niet in mee kan gaan omdat het zo niet werkt gewoonweg.

Vergeving krijgen is perfect mogelijk, en is te ervaren ook.

Daarvoor dienen we eerst dat waar we vergeving voor willen vragen te doorleven als iets dat we inzien als fout.

Elke eigenschap die we in onszelf herkennen als onjuist, horen we te herkennen om verder te komen tot een grotere zuivering.

Ervaren wat in dat proces gebeurd, is werkelijk leren hoe het zit met vergeving krijgen, waarvan het ook de bedoeling was dat we die zouden vinden !

De Liefde van de Vader, de niet bestraffende God maar zacht sturende God die enkel de ziel wil verheffen naar grote gelukzaligheid. En zoals mij Pa, hij kan ook wat meer op mijn weg zetten als ik mijn ogen sluit voor zaken die gezien moeten worden. En hoewel dat niet “leuk” is, is het vanuit Liefde aangereikt om te zien wat gezien moet worden. Maar nooit zal je in deze Vader, de god van het oude testament herkennen.

Er is dus geen naam van Hem) die van belang is..in deze toenadering en ervaring, dat wil ik maar uitdrukken naar de lezer hier.

Zoek en Gij Zult Vinden, klop en er zal worden opengedaan. Dat zijn zekerheden. Maar niet…in het tempo waarin het lagere zelf dit graag zou hebben soms.

Is het niet wat naief om te denken dat Jezus gestorven is voor “onze zonden”?, hij kwam ons inderdaad de weg naar bevrijding brengen in wijsheid en Liefde.

Hij verenigde zich met de Vader, en sprak Zijn Woorden. Gaf hier op aarde een heel inzichtelijk voorbeeld (door heel zijn handelen en woorden) over het innerlijk pad dat de mens tot bevrijding kan brengen.

Het is nog een hol geloof Perihelium, waar je mee worstelt, en dito interpretatie die het niet waard is om te verkondigen aan hen die zoekende zijn.

Het komt neer op de blinde, die de blinde wil verder leiden… Wat heeft het voor een zin.?

• Stefan

Jezus is vóór ons de zonden gestorven..;)

Het klop niet inderdaad zoals het er staat, Douce.

Daarmee bedoel ik het ‘'sterven voor je sterft’'.

• Douce.

Zou je dat uit kunnen leggen in de Tale Kanaäns en Bijbels onderbouwd?

Douce

• bart.klinton

Elia Schreef:

——————————————————-

> > bart.klinton Schreef:

————————————————–

> > om over de naam van hem als

> > hot item over te blijven discussieren.

> > Zij die deze naam menen te weten, weten niets!

>

Elia;

> Jij kletst maar wat, waarop baseer jij dat?

> Gods Naam staat gewoon in de grondtekst van de

> Bijbel.

> Of jij Hem verder Here, Vader of Naam wilt noemen

> moet jij weten, maar God Zelf zegt er in Zijn

> Schrift andere dingen over.

Er is genoeg over uitgelegd, als jij JWHW wil gebuiken zul je de vader ook kunnen vinden, maar en dat probeer ik je duidelijk te maken..

laat alle fixatie op naam gewoon vallen, want het zal anders zijn.

In het niets willen weten, zal het Weten voor in de plaats komen.

Maar hoe meer we denken te weten….hoe groter de illusie. Dat geldt ook voor mij natuurlijk.

Zoek niet de geschrift Perihelium maar de bron zelf. Dat is een fundamenteel verschil.

Zei die denken te weten door de geschriften helemaal uit te pluizen en te bestuderen, komen uiteindelijk tot de conclusie dat ze niets weten, en vooral dat ze niets gevonden hebben van blijvende waarde. Een geschrift is dus slechts een geschrift, en geen garantie op eenwording indien het losgezien wordt van eigen toenadering. Het moet ondergaan worden..en niet (vanuit de mind) bestudeerd van haver tot gort als doel op zich.

Er is niets verkeerd aan om het gaandeweg je toenadering stap voor stap volledig te lezen..begrijp me niet verkeerd, maar het lezen op zich Doet NIETS.

Het is ook onjuist te stellen als ik zou beweren dat iemand de ALmachtige niet zou kunnen vinden vanuit om het even welke basis doctrine, of vanuit niks weten. Ieder serieuze toenadering zal worden beantwoord, daar geloof ik sterker in namelijk.

En in dat Zijn Wil willen leren , en doen, zal Ware kennis gegeven worden.

Dit laatste is ongeveer de meest waardevolle stelling, van waaruit elk verschil in religie op zal lossen.

Het is het niet waard om oorlogen over te voeren of hete discussies aan te gaan.

Elkaars blindheid triggeren in vele discussies hier en elders, is wakker kunnen worden (vanuit bewustzijn wat er gebeurd)uit de eigen dwaling op een gegeven moment.

En zo zal het volk Gods…ontwaken uit de droom. (in potentie), en zullen we slechts eenheid in verscheidenheid gaan ontdekken

• bart.klinton

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> De christelijke god heet God. Of Heere of Vader.

> Jahweh is een Joodse naam en hoort niet thuis in

> ons Germaans taalgebied. Voor je roept “racisme”,

> wijs ik je erop dat het totaal geen racisme is

> maar een linguistisch gegeven.

dat is een heel zinvolle opmerking, die mij helderheid gaf waarom toch JWHW zo'n grote rol speelde als woord voor sommigen hier.

Jou bijdrage Frederik, gaf me iets waar ik onmiddelijk iets mee kon, maar zo is het vermoedelijk identiek in beleving voor onze woorden en taalkundige uitdrukking voor mensen aan de andere kant van de aarde.

Het zit hem dus niet is de naam, dat is basketballen in een spel zonder winnaar.

Slechts als de bal de basket in gaat, heb je gevonden ……waar het om ging……zo ook is het met onze spirituele zoektocht.

Alleen als we vinden samen, had het spel hier in de materie nut op aarde.

Is het niet mooi feitelijk, dat we samen op weg zijn, en ook samen kunnen vinden?

Dat we alle concepten als concepten mogen doorprikken en achterlaten, en dat de waarheid zich zal ontvouwen dan.

Dat mooie oude wijsheid dan ineens een diepere betekenis voor ons krijgt, en dat het dus niet andersom werkt!

• Douce.

“We” hoeven het niet samen en/of hand in hand te doen, het is ieders eigen weg/pad.en ook iedereen is in een andere fase. Soms is het leuk om een kleine pauze in te gelasten en te kijken naar het geklauter boven, onder, links en rechts:D Uiteraard is (soms) het delen van verworven wijsheden c.q. ontdekkingen aan te bevelen, maar geen echt noodzaak.

Douce

• Ellen-Josee

bart.klinton Schreef:

——————————————————-

> Elia Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > > bart.klinton Schreef:

> ————————————————-

> -

>

> > > om over de naam van hem als

> > > hot item over te blijven discussieren.

> > > Zij die deze naam menen te weten, weten

> niets!

> >

> Elia;

> > Jij kletst maar wat, waarop baseer jij dat?

> > Gods Naam staat gewoon in de grondtekst van de

> > Bijbel.

> > Of jij Hem verder Here, Vader of Naam wilt

> noemen

> > moet jij weten, maar God Zelf zegt er in Zijn

> > Schrift andere dingen over.

>

> Er is genoeg over uitgelegd, als jij JWHW wil

> gebuiken zul je de vader ook kunnen vinden, maar

> en dat probeer ik je duidelijk te maken..

> laat alle fixatie op naam gewoon vallen, want het

> zal anders zijn.

Wat mij betreft staat in de Bijbel dat God bij Zijn Naam wil worden aangeroepen, als jij iets anders gelooft of verwacht komt dat op jouw context.

> In het niets willen weten, zal het Weten voor in

> de plaats komen.

Ik hoef ook verder niet zo nodig iets te weten.

> Maar hoe meer we denken te weten….hoe groter de

> illusie. Dat geldt ook voor mij natuurlijk.

> Zoek niet de geschrift Perihelium maar de bron

> zelf. Dat is een fundamenteel verschil.

> Zei die denken te weten door de geschriften

> helemaal uit te pluizen en te bestuderen, komen

> uiteindelijk tot de conclusie dat ze niets weten,

Maakt niet uit, dat houdt nederig. Het is met iedere studie zo dat hoe meer je leert hoe minder je denkt te weten.

Dan zie je pas in hoeveel er is dat (nog) buiten jouw bereik staat. Persoonlijk heb ik dat b.v. met kunstgeschiedenis ook gehad.

> en vooral dat ze niets gevonden hebben van

> blijvende waarde. Een geschrift is dus slechts een

> geschrift, en geen garantie op eenwording indien

> het losgezien wordt van eigen toenadering. Het

> moet ondergaan worden..en niet (vanuit de mind)

> bestudeerd van haver tot gort als doel op zich.

> Er is niets verkeerd aan om het gaandeweg je

> toenadering stap voor stap volledig te

> lezen..begrijp me niet verkeerd, maar het lezen op

> zich Doet NIETS.

Dat kan je nu allemaal wel beweren, maar alles in deze wereld kan je zo verliezen, alleen eenmaal opgedane kennis niet.

Op voorwaarde dat je niet je verstand verliest, maar dan maakt het ook niet meer uit.

>

> Het is ook onjuist te stellen als ik zou beweren

> dat iemand de ALmachtige niet zou kunnen vinden

> vanuit om het even welke basis doctrine, of vanuit

> niks weten. Ieder serieuze toenadering zal worden

> beantwoord, daar geloof ik sterker in namelijk.

Hier stel je zelf al dat je sterker in iets gaat geloven. Daaruit blijkt dat niets vaststaat. Jij weet niet eens wie je bent. (ik ook niet)

> En in dat Zijn Wil willen leren , en doen, zal

> Ware kennis gegeven worden.

Oké dan: God wil bij Zijn Naam aangeroepen worden, Hij heeft zelf aangegeven welke Naam dat is: Yahweh.

>

> Dit laatste is ongeveer de meest waardevolle

> stelling, van waaruit elk verschil in religie op

> zal lossen.

> Het is het niet waard om oorlogen over te voeren

> of hete discussies aan te gaan.

> Elkaars blindheid triggeren in vele discussies

> hier en elders, is wakker kunnen worden (vanuit

> bewustzijn wat er gebeurd)uit de eigen dwaling op

> een gegeven moment.

> En zo zal het volk Gods…ontwaken uit de droom.

> (in potentie), en zullen we slechts eenheid in

> verscheidenheid gaan ontdekken

Jij ziet mij misschien als een verdwaald schaap, maar ik weet dat ik allang gevonden ben.

Hoe het volk van God uit de droom zal ontwaken, heb ik geen idee van. Afwachten maar.

Ellen