ik heb ‘Vondel, volledige dichtwerken en oorspronkelijk proza’ in papieren vorm er even op nageslagen, en daar zelfs het korte rijmpje niet gevoden. Grote kans dat het niet van Vondel is.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlAangezien een discussie met jou niet zo veel zin heeft is het misschien eens een idee om dit item te behandelen op een bijbelstudie bij jullie.
Een paar vragen/opmerkingen zouden kunnen zijn:
De verschillen in de verhalen en schrijfstijlen van de 4 evangelisten
Zijn er overeenkomsten met de verhalen in het O.T. en N.T.
Bijvoorbeeld Mozes - Jezus, denk dan aan Egypte en de woestijn.
Welke evangelist heeft de meeste linken en/of de opvallendste naar het O.T. en wat zou de reden kunnen zijn dat de ene evangelist daar veel meer nadruk op legt dan de andere.
En om op pinksteren terug te komen: Zijn er verbindingen met de torenbouw van Babel en de spraakverwarring daar mbt het verhaal in Handelingen over het elkaar wel/niet verstaan.
Is echt leuk voor een wat diepgaandere studie hoor.
Succes.
theo
Hoi Dorine
Een stukje van de bisschop , wat heel mooi is , althans dat vind ik zelf
Bisschop van Breda in Pinksterbrief
door mgr. dr. J. van den Hende
“Vaak lijkt het alsof de heilige Geest geen rol speelt in ons leven als gelovige mensen. Denken we wel eens aan de Geest van God? Bidden we bewust om de nodige kracht en inspiratie?” Mgr. Van den Hende, bisschop van Breda, nodigt de gelovigen uit “opnieuw open te staan voor de inspiratie van de heilige Geest en ons vertrouwen te stellen op zijn werking in de Kerk en de wereld”.
“Hebt gij de heilige Geest ontvangen toen ge het geloof hebt aangenomen?” De apostel Paulus stelde deze indringende vraag aan een paar leerlingen in Efese. De leerlingen waren nog niet in Jezus’ naam gedoopt, noch hadden zij van het bestaan van de heilige Geest gehoord. Paulus doopte hen en legde hen de handen op (Hnd 19,1-6).
Velen van ons zijn gedoopt en ontvingen het vormsel in Jezus’ naam. Vaak lijkt het echter alsof de heilige Geest geen rol speelt in ons leven als gelovige mensen. Denken we wel eens aan de Geest van God? Bidden we bewust om de nodige kracht en inspiratie? Durven wij te vertrouwen op de aanwezigheid van Gods Geest in ons leven, in het leven van de Kerk? Regelmatig lijkt de praktijk van ons geloofsleven eerder in de richting te gaan van de leerlingen in Efese, die antwoordden: ‘wij hebben niet eens gehoord dat er een heilige Geest bestaat’.
In kracht van de heilige Geest kwam Maria tot haar gelovige antwoord: ‘Mij geschiede naar uw woord’ (Lc 1,38). Op Pinksteren raakte de heilige Geest de jonge Kerk als geheel (Hnd 2). Het is de heilige Geest die vanaf het begin werkzaam aanwezig was bij de schepping (Gen 1,2). Het is de heilige Geest waarvan in de geloofsbelijdenis wordt gezegd dat Hij gesproken heeft door de profeten.
In de tijd na Pasen bracht de heilige Geest – zoals beloofd – nieuwe kracht en geloof.
De heilige Geest maakte tevens de tongen los. De apostel Petrus, die Jezus verloochend had, kreeg de moed om te zeggen: ‘Het is voor ons onmogelijk niet te spreken over hetgeen wij gezien en gehoord hebben’ (Hnd 4, 20). Waar het de kracht en de gaven van de heilige Geest betreft, is het altijd een kwestie van ontvangen, van krijgen en aannemen. Dat is zichtbaar in het leven van Maria en in de ontwikkeling van de jonge Kerk.
De werking van de Geest in ons bestaan
In ons gedoopte bestaan is het van vitaal belang te beseffen dat de Heer niet alleen op de dag van Pinksteren en bij het ontvangen van het doopsel en vormsel gereed staat om ons te laten delen in zijn Geest. Wanneer wij de heilige Schrift openen en het woord van God lezen, helpt de heilige Geest ons om de blijde boodschap te verstaan en te bewaren in ons hart. Telkens wanneer wij de eucharistie en de andere sacramenten vieren, gebeurt dat in kracht van diezelfde heilige Geest.
En op talrijke manieren ontmoeten wij in mensen de werking van de Geest Gods wanneer gaven en talenten worden ingezet ten dienste van de medemens en tot opbouw van Gods rijk van vrede en gerechtigheid.
Ik wil u uitnodigen om samen opnieuw open te staan voor de inspiratie van de heilige Geest en u vragen om in gezamenlijkheid en bewust opnieuw ons vertrouwen te stellen op de werking van Gods Geest in de Kerk en in de wereld van nu.
Graag bid ik dat de heilige Geest aan ons allen het gelovig enthousiasme en engagement zal geven om – met Maria - te durven zeggen: ‘Mij geschiede naar uw woord’ en om te kunnen volbrengen wat de Heer ons als roeping in het hart heeft gelegd.
Fijne Pinkster dagen
Hoi Theo
mooi verwoord ook , mooi stukje
Ik heb net bij dorine iets gezet van de bisschop, wat ik ook mooi vind.
De zin:Denken we wel eens aan de Geest van God? Valt me op ,en idd denken wij ( de mensheid) daar wel aan????
En deze zin vind ik heel mooi :
In kracht van de heilige Geest kwam Maria tot haar gelovige antwoord
Fijne Pinksterdagen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?