Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Pinksteren

• Cor

Het feest van de uitstorting van de H.Geest

over de apostelen!

• ¥ Lotje ­­¥

uit het feest van de heilige geest

Plaatsvervanger

Tegen het einde van zijn leven zegt Jezus (Joh.15-26): “Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen.” En (Joh. 16-7): “Wat Ik zeg, is de waarheid. Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als ik wegga stuur ik Hem naar u toe. Als mijn Plaatsvervanger komt, zal Hij de mensen in de wereld overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel. Van zonde, omdat zij weigeren in Mij te geloven. Van rechtvaardigheid, omdat Ik naar de Vader ga en u Mij niet meer zult zien. En het oordeel houdt in dat de overheerser van deze wereld al geoordeeld is. (…) Maar als de Heilige Geest komt zal Hij u de weg wijzen naar de volledige waarheid.”

• theo

In Babel zorgde God er voor dat de mensen elkaar niet meer konden verstaan,

In Handelingen lezen we dat God er voor zorgt dat alle mensen de boodschap kunnen horen van de grote daden van God.

Wanneer de Geest doorbreekt dan spreken we dezelfde taal.

Niet dat we dan allemaal precies gelijk zouden moeten denken over alle geloofsvraagstukken maar we verstaan ( begrijpen) elkaar.

Wij kunnen de Geest ook niet naar onze hand zetten door te zeggen: IK heb Gods Geest en daar handel en spreek ik naar en dat moeten jullie allemaal op dezelfde manier doen, nee de Geest waait waarheen ZHij wil, gebruik makend van de plek waar wij wonen en werken, de talenten/mogelijkheden die we van God hebben gekregen.

Allen leden van één lichaam zoals Paulus schreef en de arm doet het anders dan het been maar we hebben allemaal onze eigen mogelijkheden en het ene kan niet zonder het ander.

Wanneer je dus prima met je arm overweg kunt en die arm op de eerste plats zet en minachting hebt voor het been is dat fout, of om in de tale kanaans te spreken: zonde.

Zonde: Dan mis je het doel.

Dan schiet je de bal naast de goal en dat levert niks op voor jezelf en zeker niet voor je ploeg.

theo

• Channah

De samenstellers van de Bijbel hebben goed hun best gedaan om de verhalen op elkaar te laten rijmen.

• theo

De schrijvers van het N.T. hebben hun best gedaan om aansluiting te zoeken bij het O.T.

theo

• Channah

Ook dat. En daarna nog de keuze - wat niet, wat wel - der samenstellers.

• theo

Iets tussendoor wat me nu weer te binnen schiet:

Jij bent nogal thuis in gedichtenland en ik heb het hier ooit lang geleden ook al eens aan iemand gevraagd ( misschien zelfs wel aan jou maar dat weet ik niet meer)

Ik ken een paar regels:

Ik zal mij op deez wagen wagen,

die zal mij naar Leiden leiden.

Ken jij dat gedicht en weet je wir het schreef?

theo

• Channah

Ja, die regels ken ik. Een gedicht zou ik het niet noemen, meer een oubollig rijmpje. Wordt aan Vondel toegeschreven. Ik herinnerde mij een artikel van lang geleden, en laat ik dat nou vinden: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2003/07/14/2188820/Schouten.html

• theo

Aha , bedankt.

Het is misschien wel 40 jaar geleden dat ik deze hoorde en in mijn herinnering was het gedicht veel langer .

Dat is dus niet zo.

Bedankt.

theo

• perihelium

theo schreef:

>

> De schrijvers van het N.T. hebben hun best gedaan om

> aansluiting te zoeken bij het O.T.

>

> theo

:?