Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar een Wil is, is een weg..

• baldu

Opmerkelijke reactie Carl

je schrijft:

> er is GEEN verschil tussen onze wil en de Wil van de Vader.

Dan heeft Jezus het dus helemaal verkeerd uitgelegd?

o.a. door te zeggen:

“Wie zijn mijn moeder, vader, broers en zusters: alleen zij die de Wil mijns Vaders doen”

Er zijn kennelijk mensen die dat niet doen…………..

Volgens Jezus.

"Zij zullen zeggen, Here Here, wij hebben in uw naam zieken genezen etc,

ga weg gij werkers der wetteloosheid……."

Er zijn dus mensen die niet handelen overeenkomstig de wil des Vaders

Volgens Jezus

"De Zoon doet wat hij de Vader ziet doen"

Kennelijk is dat hetgeen we nog moeten leren, door de Wil eerst te leren kennen

Volgens Jezus

Zullen we de bijbel dan maar weggooien?

Baldu

• Carl

mijn wil, Thomas. Hoezo?

(lees ook mijn antwoord aan Baldu)

je broer

Carl

• Carl

Hoi Baldu,

ik denk dat vele factoren een rol spelen voor we in staat zijn de woorden van Jesus kunnen lezen.

ga uit van een aantal belangrijke principes.

*God is Heer dezer wereld. Het joodse geloof ziet Hem als de ‘Koning’ der wereld.

*NIETS gebeurt buiten Zijn Wil.

*Wij mensen, zijn de uit-drukking van die Wil. Te denken dat je iets kunt doen zonder Gods Kennis, is een grenzeloze overschatting van jezelf.

Wij verklaren iets ‘goed’ of ‘kwaad’. Voor God bestaat slechts het Unieke ‘dat-wat-is’, zonder kwalificaties.

God heeft slechts een soort faciliterende taak. Hij schept de ruimte waarin wij in staat zijn om te doen wat we doen.

Als Jesus zegt dat geen mus ter aarde valt buiten de Wil van de hemelse Vader - denk je dat wij zelfs maar een kootje van een pink kunnen verroeren zonder Gods Heilige Wil?

Als allerlaatste principe: bedenk de grootse, Alomvattende Liefde van God die hieraan ten grondslag ligt. Er is dus geen veroordeling ‘voor hen die in Christus Jesus zijn’. De betekenis van die woorden is, dat degenen in wie Christus leeft, zich bewust zijn van de keuzes die zij doen.

Er is echt héééél veel meer over deze dingen te zeggen en te doorgronden.

je broer

Carl

• thomas

Je schrijft aan Baldu:

´´ik denk dat vele factoren een rol spelen voor we in staat zijn de woorden van Jesus kunnen lezen.

ga uit van een aantal belangrijke principes.

*God is Heer dezer wereld. Het joodse geloof ziet Hem als de ‘Koning’ der wereld.

*NIETS gebeurt buiten Zijn Wil.

*Wij mensen, zijn de uit-drukking van die Wil. Te denken dat je iets kunt doen zonder Gods Kennis, is een grenzeloze overschatting van jezelf.´´

Hoe zie je de verzoekingen van Jezus in de woestijn, waarbij hem juist deze zaken van de –eigen/wereldse wil– aangeboden werden, als hij maar boog/gehoorzaam was aan deze Heerser der wereld?

Of zie je geen verschil tussen deze krachten en machten: tussen de Wil van de Vader,

en de ´eigen´ wil van Jezus?

Matt. 4:

3 En de verzoeker, tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg, dat deze stenen broden worden.

4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven:

De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door de mond Gods uitgaat.

5 Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad, en stelde Hem op de tinne van de tempel;

6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf nederwaarts; want er is geschreven,

dat Hij Zijn engelen aangaande U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.

7 Jezus zeide tot hem: Er is ook geschreven:

Gij zult de Heere, uw God, niet verzoeken.

8 Weer nam de duivel Hem mee op een zeer hoge berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, neervallende, mij zult aanbidden.

10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven:

De Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

11 Toen liet de duivel van Hem af; en ziet, de engelen zijn toegekomen, en dienden Hem.

• carl

thomas schreef:

> Hoe zie je de verzoekingen van Jezus in de woestijn, waarbij

> hem juist deze zaken van de –eigen/wereldse wil– aangeboden

> werden, als hij maar boog/gehoorzaam was aan deze Heerser

> der wereld?

>

> Of zie je geen verschil tussen deze krachten en machten:

> tussen de Wil van de Vader,

>

> en de ´eigen´ wil van Jezus?

>

> Matt. 4:

> 3 En de verzoeker, tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij

> Gods Zoon zijt, zeg, dat deze stenen broden worden.

> 4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven:

> De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord,

> dat door de mond Gods uitgaat.

> 5 Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad, en stelde

> Hem op de tinne van de tempel;

> 6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf

> nederwaarts; want er is geschreven,

> dat Hij Zijn engelen aangaande U bevelen zal, en dat zij U op

> de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet

> aan een steen aanstoot.

> 7 Jezus zeide tot hem: Er is ook geschreven:

> Gij zult de Heere, uw God, niet verzoeken.

> 8 Weer nam de duivel Hem mee op een zeer hoge berg, en toonde

> Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

> 9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien

> Gij, neervallende, mij zult aanbidden.

> 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat

> geschreven:

> De Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

> 11 Toen liet de duivel van Hem af; en ziet, de engelen zijn

> toegekomen, en dienden Hem.

De essentie van het verhaal is dat Jesus hier pas echt BEWUST eigen keuzes gemaakt.

Kijk eens naar een aantal keuze momenten hier:

1. keuzemoment: Jesus geeft er blijk van zich ervan bewust te zijn niet alleen van de materie afhankelijk te zijn, maar een goddelijke natuur te hebben ('alle woord dat de mond Gods uitgaat' …… heeft dat geen relatie met Joh. 10:35 (NBG)

35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden,

Hoe lang is de weg die wij nog moeten gaan voordat we dit (kunnen0 beseffen en daaruit dus zullen handelen? Je kunt je afvragen of wij niet nog steeds teveel vallen voor de duivel en deze verleiding. Dat is één manier van daarover nadenken. Je kunt je ook afvragen of dit niet een gedeelte van de weg is die we af moeten leggen op weg naar huis.

Ik wilde eigenlijk de beide andere keuzemomenten op dezelfde manier behandelen. Bij nader inzien denk ik dat het de gedachtenwisseling ten goede komt om jou te vragen zelf eens te kijken naar de keuzes, bewustzijnsvorming die Jesus hier door maakt.

:) je broer

carl

• thomas

Het is de keus die Jezus heeft gemaakt: kies ik voor mezelf, of voor de Wil van de Vader.

Dat was Jezus zich zeer bewust, omdat zijn streven hieruit bestond: de Wil van de Vader doen.

Het is inderdaad onderdeel van de Weg die de mens, welke zich bewust is geworden van zijn goddelijke afkomst moet doorlopen; overgave aan de Geest, opdat deze leiden zal, en de bewustwording Realiteit wordt.

• carl

thomas schreef:

>

>

> Het is de keus die Jezus heeft gemaakt: kies ik voor mezelf,

> of voor de Wil van de Vader.

>

Waarom denk je dat Jesus een tegenstelling zou hebben gezien tussen zijn wil en de wil van zijn Vader?

Zo zo'n gedachte niet juist het verzoeken van God zijn, te veronderstellen dat er iets is dat Gods Wil zou kunnen weerstaan?

De grootste overwinning die Jesus hier, in deze gebeurtenis, boekt, is niet zozeer dat hij de satan weerstond. De grootste overwinning van Jesus is hier dat hij zichzelf uiteindelijk als ÉÉN met God ervaart. Maar dat is iets wat je (als zo vaak in de oude boeken0 meer tussend e regels door leest dan dat het er letterlijk staat.

Denk hierbij ajb ook nog even terug aan het hogepriesterlijk gebed en de 1-heids gedachte tussen Jesus en Vader die daaruit spreekt.

je broer

carl

• thomas

Carl schrijft:

´´Waarom denk je dat Jesus een tegenstelling zou hebben gezien tussen zijn wil en de wil van zijn Vader?

Zo zo'n gedachte niet juist het verzoeken van God zijn, te veronderstellen dat er iets is dat Gods Wil zou kunnen weerstaan?´´

De tegenstelling is juist aan de ene kant de wereldse verzoeking, met –daarna– aan de andere kant een hemels resultaat; de engelen om Jezus/de Zoon te dienen;

dat zijn aan de ene kant de wereldse machten en krachten welke aan Jezus trekken..en welke Jezus uiteindelijk weerstaat, omdat hij gericht is op God en na deze verzoekingen gekend wordt.

Verschillende machten en krachten welke haaks op elkaar werken; de wereldse vs goddelijke..de ´horizontale´ vs de Verticale..die ´in het hart uitgevochten´ worden..denk aan het kruissymbool.

De duivel komt in ons allemaal voor, en vandaar dat deze langskomt of zich laat gelden, zeker als blijkt dat de overgave van de eigen wil aan de Vader bijna een feit is; als de wereldse ziel weer Teruggebracht dreigt te worden/herstelt/verlost/geestelijk vervolmaakt, door de Geest van God.

Die Eénheid is er, als de mens gekend wordt door de Vader; de Zoon een feit is/geboren is, omdat de Geest Zich toont door de Zoon.

Wie in de Zoon geloofd, zal behouden blijven, omdat de Zoon niet van deze wereld is..maar de goddelijke Oorsprong in Zich heeft..als Erfgenaam van Het Koninkrijk van God.

In datzelfde gebed:

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

12

Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.

Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat

de Schrift vervuld worde.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven;

en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, zoals Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid;

Uw woord is de waarheid.

18

Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

• carl

thomas schreef:

>

> Carl schrijft:

> ´´Waarom denk je dat Jesus een tegenstelling zou hebben

> gezien tussen zijn wil en de wil van zijn Vader?

> Zo zo'n gedachte niet juist het verzoeken van God zijn, te

> veronderstellen dat er iets is dat Gods Wil zou kunnen

> weerstaan?´´

>

>

> De tegenstelling is juist aan de ene kant de wereldse

> verzoeking, met –daarna– aan de andere kant een hemels

> resultaat; de engelen om Jezus/de Zoon te dienen;

>

Dat is wat ‘de duiverl’ schetst: een wereld die uit tegenstellingen bestaat.

De joodse geloofsbelijdenis zegt: hoor Israël, je God is EEN.

De verzoeking is dus niet zozeer het moeten kiezen uit de tegenstelling, maar het aanvaarden dat er een tegenstelling bestaat.

(zou die tegenstelling er inderdaad zijn, dan zou bijgevolg dus een christen in de politiek onmogelijk zijn).

>

> De duivel komt in ons allemaal voor, en vandaar dat deze

> langskomt of zich laat gelden, zeker als blijkt dat de

> overgave van de eigen wil aan de Vader bijna een feit is; als

> de wereldse ziel weer Teruggebracht dreigt te

> worden/herstelt/verlost/geestelijk vervolmaakt, door de Geest

> van God.

>

Ik zie daar geen duivel.

ik zie daareen pracht van een kans om te kiezen.

> Die Eénheid is er, als de mens gekend wordt door de Vader; de

> Zoon een feit is/geboren is, omdat de Geest Zich toont door

> de Zoon.

Dat ben ik beslist niet met je eens. De mens is ALTIJD en in IEDERE situatie gekend door de vader. Lees Ps. 139 eens.

>

> Wie in de Zoon geloofd, zal behouden blijven, omdat de Zoon

> niet van deze wereld is..maar de goddelijke Oorsprong in Zich

> heeft..als Erfgenaam van Het Koninkrijk van God.

>

> In datzelfde gebed:

> 11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de

> wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam,

> die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

> 12

> Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.

> Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen

> is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat

> de Schrift vervuld worde.

> 14 Ik heb hun Uw woord gegeven;

> en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet

> zijn, zoals Ik van de wereld niet ben.

> 15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat

> Gij hen bewaart van de boze.

> 16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet

> ben.

> 17 Heilig ze in Uw waarheid;

> Uw woord is de waarheid.

> 18

> Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen

> ook in de wereld gezonden.

je broer

Carl

• thomas

Psalm 139

23

Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.

24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg.

Nou ja, carl.wat een mooie overeenkomst met de verzoekingen in de woestijn.

Zal deze vraag van de psalmist gesteld worden, omdat hij gekend wordt, of gekend –wil–worden?