ach ja, jij zeurt iedere dag hier, je zou je beter wat minder laten zien denk ik dan…..
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlWat is twijfel? Wanneer ik wikipedia raadpleeg staat er:Twijfel is het niet kunnen kiezen tussen zaken die gekend zijn. De stam twij- is etymologisch verwant aan het woord voor het getal twee.
In de filosofie wordt gesproken van methodische twijfel: men kan aan alles (ook het zintuiglijk waarneembare) twijfelen, behalve aan het feit dat aan alles te twijfelen valt. Het is zeker dat ik op dit moment twijfel, dus dat ik denk. Alles wat ik buiten mij waarneem zou bedrieglijk kunnen zijn, alles wat ik maar kàn denken zou onwaar kunnen zijn, maar dat ik denk, betekent dat ik besta, dat ik in ieder geval zeker van mezelf kan zijn als denkend wezen. Het bekende adagium van Descartes is daarvan de kernachtigste formulering: “Dubito, ergo cogito, ergo sum” (ik twijfel, dus ik denk, dus ik ben).
Het uitstellen van een oordeel lijkt op twijfel; de Stoïcijnen deden dat met overtuiging, met als doel zo veel mogelijk gegevens te verzamelen alvorens tot een oordeel te komen
>>einde citaat.
Waar twijfel ik aan? Waarschijnlijk eerder aan mijzelf dan aan God. Alle bestaan is voor mij onbestaanbaar buiten God.
Om antwoorden te vinden die deze basisopstelling oproept ben ik blij met de Bijbel. Doorheen de letters, de woorden en de verhalen wil ik mij openstellen wat de Heilige Geest mij te zeggen heeft. Daarom heet voor mij de Bijbel Gods Woord of het Levende Woord.
Ik twijfel er niet aan of God wil zich ook meedelen d.m.v. andere mensen, of dingen die we in het leven meemaken.
Zelf denk ik dat enige twijfel, enige reserve goed kan zijn, maar niet aan wat Jezus mij heeft te zeggen; niet aan dat God zich heeft doen kennen door de mens Jezus, niet dat Jezus geestelijk present is door de Heilige Geest.
In het verkeer geld bij twijfel niet inhalen, maar wanneer je in het leven moet kiezen kun je niet laten leiden door twijfel.Je kiest een weg. voor mij is Jezus dé weg. Voor mij is Jezus Gods toenadering in de Heilige Geest. Zo vallen Vader Zoon en Heilige Geest te samen in eenheid.
Er is een tegenspeler die altijd een wig in de relatie tussen mij en de Heer wil drijven. Daar is die op uit om mensen ongelukkig te maken en twijfel kan hij daarbij als middel gebruiken.
Twijfel heeft voor mij de neiging mij van de vreugde te beroven.. Twijfel excuseert zich nooit.
Twijfel is niet bestand tegen dankbaarheid. Wanneer ik mijn zegeningen tel, dan ben ik dankbaar voor het leven dat de Heer geeft. Daar wordt ik blij van. Dan overkomt Hij mij met zachte overmacht. Gezegend zij de Naam.
Shalom,
Theo Bert
NB in de Brief van Judas:
20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof. Laat u bij het bidden leiden door de heilige Geest, 21 houd vast aan Gods liefde, en zie uit naar de barmhartigheid van onze Heer Jezus Christus, die u het eeuwige leven zal schenken. 22 Ontferm u over wie twijfelen
Wat denk jíj dan dat Kwint bedoelt als hij zegt: “mensen zoals Reve”?
Heeft hij het over schrijvers? Dan hoeft hij niet te veronderstellen dat ze in de hel zitten. De auteurs van de Bijbel zullen daar ook wel niet vertoeven.
Heeft hij het over twijfelaars? Dan zitten er ook apostelen bij.
Vooralsnog heb ik in elk geval van Kwint noch van Boris een reactie gehad op het citaat van Reve. Jullie gaan wél in op de gemene deler waar jullie hem toe rekenen. En waarvan ik nog niet weet welke gemene deler jullie dan wel bedoelen.
Erg laf om dan te zeggen dat je hem niet etiketteert.
Vrede en alle goeds,
Dorine
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?