carl schreef:
> >
> > Het yin yang symbool drukt eenheid uit, en bestaat uit
> > verbinding vanuit het bewustzijn van eenheid, waarbinnen
> > schijnbare tegenstellingen gevonden kunnen worden.
>
> Ik zie dat toch echt anders
Dat mag, laat me het eens anders formuleren.
Het geeft de ‘berg’ aan, die zowel een lichte als een schaduwzijde heeft, waar ook in de schaduw licht aanwezig is, zowel als in de lichte zijde een schaduwkant is. Het symbool duidt dus op het object, d.w.z. de eenheid, dat beiden in zich behelst
> >
> > Er is geen yin zonder yang, en zonder yin kan er ook geen
> > yang bestaan, wat de mens vaak wenst te zien is de
> > tegenstelling die niet meer is dan yin of yang in maximale
> > hoedanigheid. Waar het meeste yin doorgaat naar het minst
> > yang is ook omgekeerd de werkelijkheid. Alles daarbinnen
> > getuigt gewoon daarvan
>
> dat was mij nog nooit zo opgevallen!>
Als je erover nadenkt, en spreekt met elkaar en elkaars perspectieven wil horen, verkrijg je altijd inzicht in ook die andere perspectieven. Wat ik boven schets is de meer tao-istische gedachte erbij. Yin-Yang zowel als Tao is oosterlijk, om deze te begrijpen zul je je in die denktrant moeten verdiepen.
> > Zolang we nog oordelen denken we in tegenstellingen, en
> > zolang we dit doen eten we nog van de vrucht van de boom van
> > kennis van goed en kwaad.
> > Wat jij aanhaalt is ook hetgeen Christus bedoelde toen Hij
> > zei: niemand is Goed, alleen God is Goed.
>
> Kijk hier ook eens naar de kontekst.
> Jesus zegt het iets anders dan dat jij het aanhaalt. hij
> zegt: , ‘niemand is goed dan God alleen’. En wat gebeurt er?
> Er komt ‘een mens’, een ‘rijke jongeling’ die in zijn
> gesprek met Jesus eigenlijk vraagt: 'alles wat je doen moet
> om goed te doen, doe ik van kinds af aan. Hoe is het met mijn
> leven? Is het eeuwig leven?
> En dan staat er: jesus keek hem aan en kreeg hem lief.
Hij zag de potentie die in de ziel van de jongeman aanwezig was, Hij zag dit omdat Christus Jezus beschikte over het Geestelijk Zichtvermogen. Het verhaal gaat daarom ook nog verder, en dat aspect mag je niet vergeten Carl, want toen Christus Jezus hem aangaf dat dit niet voldoende was het Koninkrijk in te gaan raakte de jongeman teleurgesteld omdap hij nog zo gehecht was aan hetgeen hem gevraagd werd dan te doen.
> Het is dus simpelweg een goed mens, zijn hele leven lang al.
> En toch is hij niet God. Of wel? Dit moet toch te denken
> geven….
Goed wordt hier bedoeld in intellectuele zin ‘goed’, dus binnen de dualiteit van het denken en dat werd ook door de jongeman als zodanig opgevat, waarna Christus Jezus dan ook e.e.a. aanvulde om aan te geven wat verder noodzakelijk was. Het goede zoals de jongeman het aangaf altijd te doen, koste geen enkele moeite, en daarin was hij verder dan zijn tijdgenoten, maar desondanks was het slechts een 1e stap. Het door de wereld als goede gezien moest nog overstegen worden, en daartoe was een Pad te gaan, enwel het louteren van verlangens en begeerten naar aardse goederen dus fysiek materiele zaken. Hierdoor wordt het astrale lichaam gezuiverd, wat noodzakelijk is voor de volgende trede.
> > Precies, want zelfs het ego is in feite een neutrale
> > impulsgever, die zich in tegengestelden bevindt door de
> > uiterlijke prikkels door lichaam en zintuigen.
>
> juist. Hopelijk leest onze Thomas dit ook Ik zou het
> echter geen tegengesgtelden willen noemen.
De tegengestelden geven de grenzen aan van de zogeheten ruimte binnen de dualiteit, zoals de cirkel vh yin-yang symbool begrensd wordt door de lijn eromheen, de omtrek. Ook het denken heeft een omtrek, die door de maximale tegenstelling wordt aangegeven, en dat eigenlijk niet meer is dan een schijnbaar aanwezige omtrek daar het slechts het lager denken aangeeft en de schil waarin dit lager denken zich bevindt. Het hoger denken overstijgt dit weer, is oneindig. Bij verschillende mensen is het hoger denken geleidelijk aan door aan het dringen in het bewustzijn, het is de intuitie, ofwel dat ‘andere’ contact met het wezen dat de lagere mens overstijgt en dat tegelijkertijd aanwezig is. In de christelijke esoterie wordt dit ook wel ‘Hij die in mij is’, genoemd, ofwel ‘de Ander’, ofwel Christus in mij.
> >
> > Zo mag ik het vaker ook zien, het is de trigger die iets in
> > beweging zetten kan, opdat de mens van luiheid overgaat in
> > actie
> >
> Hopelijk hebben we iets geleerd van die uitermate kwade 20e
> eeuw…..
Er zijn meer duistere eeuwen geweest dan de 20e, en in feite bevinden wij ons in dit tijdperk van overgang waar de diepte nog niet echt is bereikt. De 21e eeuw kenmerkt zich door uitermate scherpe confrontaties met de tegenstellingen van goed en kwaad, licht en duister. Dit is nodig om binnen de huidige mensheid de zogeheten schifting aan te brengen, d.w.z. dat de zielen die verder gevorderd zijn en hunkeren naar het Licht ook als de personen zich ongelovig noemen, getriggerd worden meer en meer hetgen te doen wat in het waakbewustzijn ontwaakt. Zij zien zich omringd door mensen en ook berichten die aangeven welk een kwaadaardig gezwel het ego is dat zich alleen uit begeerte handhaaft en versterkt, terwijl het eigen ego dat geprikkeld wordt door de ziel erop uit is dat ‘goede’ te versterken, dat de deur opent naar meer inzicht. Een aantal daarbinnen is zich zielsbewust, en beseft zoals Christus zei, dat alleen goed zijn nog maar dat plafond raakt, omdat alle goeds onmiddellijk ook het kwade tevoorschijn roept.
> >
> > Niet direct, Hij noemde het anders, Hij legde uit dat zij hun
> > buitenzijde zuiver hielden voor de massa, maar de binnenzijde
> > was een moeras van eigendunk en begeren.
>
> Toch niet hoor Baldu. Het uitmaken voor slangenkuil (en
> daarmee verwijzend naar de farao van egypte, die een slang
> als embleem om zijn kroon droeg) was een regelrechte
> belediging.
Ook de slang heeft 2 kanten van betekenis, want de slang wordt ook binnen dezelfde bijbel gezien als dat wat verhoogd moet worden en dat wat wijs is De slang van de Farao was het symbool van wijsheid, maar doordat de intenties waren doorgeslagen was dit symbool verkracht. Zo ook vocht de slang van Mozes tegen de slangen van de magiers van de Farao, en je ziet daarin als je goed kijkt de werkzaamheid van de slang die uit zelf-zuchgt voortkomt alsook de slang die in oosprong wijsheid symboliseert.
Jezus gaf aan, de Mensenzoon zal verhoogd worden, zoals de slang door Mozes verhoogd werd.
De slang die zich richt op de buitenzijde beschikt over doortraptheid en vals motief, terwijl de slang zoals bedoeld beschikt over innerlijke wijsheid en kracht. Het verhogen van de Mensenzoon komt voort uit de profetie van het laatste, en duidt op de hele mensheid.
> >
> > Tsja, hier heb ik al iets over gezegd
>
> ja…je vergoeilijkt het. (andere cultuur, vertalingen etc.)
Als je het al zo noemen wil prima. Zo zou ik ook jou vergoeilijken Carl, daar ik je intenties proef en ook besef dat je net als ik ook niet beschikt over werkelijk geestelijk zicht. Waar het mij om gaat is de intentie, niet over het gemis van inzicht en zichtvermogen waardoor je de dingen ziet zoals je denkt dat ze gezien moeten worden.
> Ik zeg: wég met die rotzooi.
Dan begin met jezelf te onderzoeken, en dat waaraan je zoveel hecht aan de straat te zetten.
> En als je het vergoeilijkt, ben ik toch bang dat je nog niet
> helemaal van het dogma der onfeilbaarheid bent bevrijd
Ik heb niets met onfeilbaarheid van mensen, noch heb ik iets tegen hen die denken gelijk te hebben en het eigen gelijk hoger stellen dan dat van de ander. In dat opzicht zijn we allemaal miniatuurpausen. Je hoeft niet bang te zijn dat ik dwaal Carl, in plaats daarvan kun je beter iets anders doen.
Baldu