Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels onderwerp

  • theo

    Voor veel, misschien wel de meeste protestanten lijkt juist geloof veel belangrijker dan het juiste doen.

    Gelovigen (en met name christenen?? maar dat is een andere discussie) worden opgeroepen zich niet aan aardse goederen te verslingeren. Naastenliefde , delen met mensen die het minder goed hebben getroffen dan jij en ik.

    Geld ( = materialisme = egoisme) heeft velen in de macht, een soort god maar dan een afgod.

    Hieronder heb ik een tekst uit Timoteüs geplakt en daaronder de beroemde gelijkenis van Jezus over de onrechtvaardige pachter.

    Het advies van Jezus om vrienden te maken met behulp van de valse mammon druist tegen alles in wat we zelf zouden adviseren denk ik. Toch ??

    Dit advies van Jezus druist ook in tegen de rest van de adviezen in de bijbel en ook tegen de andere opmerkingen van Jezus …Toch?

    Wat is jullie mening over de gelijkenis van Jezus en met name het vreemde advies van Jezus?

    Uit Tim 6;

    10 Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend.

    Uit Lucas 16;

    1 Hij richtte zich ook tot zijn leerlingen: ‘Er was eens een rijke man die een rentmeester had en te horen kreeg dat de rentmeester zijn eigendommen verkwistte. 2 De rijke man riep de rentmeester bij zich en zei tegen hem: “Wat hoor ik over jou? Leg verantwoording af van je beheer, want je kunt niet langer rentmeester blijven.” 3 Toen zei de rentmeester bij zichzelf: Wat moet ik doen nu mijn heer mij het beheer afneemt? Werken op het land kan ik niet, en voor bedelen schaam ik me. 4 Maar ik weet al wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat de mensen, wanneer ik van mijn beheerderstaak ben ontheven, mij bij hen thuis ontvangen. 5 Een voor een riep hij de schuldenaars van zijn heer bij zich. De eerste vroeg hij: “Hoeveel bent u mijn heer schuldig?” 6 “Honderd vaten olijfolie,” antwoordde de schuldenaar. De rentmeester zei tegen hem: “Hier is uw schuldbewijs, ga zitten en maak er gauw vijftig van.” 7 Daarna vroeg hij aan de volgende schuldenaar: “En u, hoeveel bent u schuldig?” “Honderd balen graan,” luidde het antwoord. De rentmeester zei: “Hier is uw schuldbewijs, maak er tachtig van.” 8 En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld. De kinderen van deze wereld gaan immers slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht. 9 Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is.

  • Anna Lieze

    Prediker heeft ook wel een aardige gedachte over geld

    10

    19 Ook zegt men: eten doe je voor je genoegen en door wijn krijg je plezier in het leven; alleen: je moet wel geld hebben.

  • theo

    Deze prediker kan uitermate goed relativeren.

  • Anna Lieze

    Prediker is een bijbeldeel wat ik als ongelovige erg waardeer, het staat vol met wijsheden en leest goed weg

  • theo

    Dat is mooi maar eigenlijk gaat mijn posting over een gelijkenis van Jezus.

  • Anna Lieze

    Ja dat weet ik, ik heb het gelezen maar ik heb er geen antwoord op helaas

  • Frederik D

    Stel eens dat Jezus deze gelijkenis ironisch bedoelde?

  • theo

    Dat zou kunnen maar ik lees dat er in.

  • Douce.

    Waarom is geld per definitie = materialisme = egoïsme? Daarmee ben ik het niet eens. Het ligt eraan wat je er mee doet en hoeveel macht je ermee wilt krijgen.

    Jezus geeft in mijn ogen helemaal geen slecht advies, maar een goedadvies, ook in zakelijk opzicht.

    Hij laat zien dat als je deelt iedereen ervan kan profiteren.

    Niet dat iedereen evenveel moet hebben.

    Eigenlijk dus een prachtige situatie: de rijke man (waarvan nergens staat hoe hij aan zijn geld is gekomen..) verliest z'n gezicht niet, de rentmeester heeft nog poen voor later en heeft dus vrienden gemaakt (wat belangrijk wordt geacht t.a.v. de eeuwige tenten (Koninkrijk Gods) en de landarbeiders met hun schulden zijn ook geholpen.

    Uitstekend concept, dat naar aardse begrippen juist laat zien hoe het oog hebben voor anderen, niet betekent dat je jezelf moet uitmergelen en alle partijen ontziet.

    De grote graaiers (al ik het verhaal even uit de losse pols mag veraardsen - ik sta met beide benen op de grond) zouden deze gelijkenis in hun dure, van armen c.q. benadeelden gestolen huizen, moeten hangen.

    Douce

  • Frederik D

    Jij leest dat er niet in?

    Waarom vind jij mijn hypothese te vergezocht? Heb jij een betere?