Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels onderwerp

  • theo

    Nou inderdaad, dat is de volgende vraag..is de heer van de gelijkenis de Heer ?

  • Johanan

    Z'n berekende,er zit een diepere uitleg in verborgen.

    Jezus wilde hen,de twaalf, iest heel belangrijks duidelijk maken..

    Wat bedoelde hij bvb met deze uitspraak?

    Maakt u vrienden door middel van de onrechtvaardige rijkdom, opdat wanneer deze u ontvalt, zij u mogen ontvangen in de eeuwige woonplaatsen.

    Johanan.

  • BJE

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Nou inderdaad, dat is de volgende vraag..is de

    > heer van de gelijkenis de Heer ?

    Gisteravond zag ik het programma van de VPRO en ik was verbijsterd over de uitzuigpraktijken van de kinderopvang in Nederland door een Amerikaanse investeerder in een organisatie van kinderopvang. Globaal gaat dat zo:

    Die investeerder heeft zo'n organisatie gekocht voor bedrag x en rekent dan de waarde van de organisatie als x + y en y is dan de zogenaamde goodwillfactor plus de te verwachte verdienste van de organistatie. Van het bedrag x betaalt de investeerder een klein deel (i), de rest wordt door de bank aangevuld (x - i) voor de koop. Daarna is het bedrag y bijna zo groot als de betaalde x. Dan biedt de bank een lening om het hele gedoe zogenaamd draaiend te houden, dat is het bedrag y. Daarvoor krijgt de bank ook rente. De investeerder heeft intussen dat bedrag y voor zichzelf opgestreken. De kinderopvangorganisatie moet nu over een periode dat bedrag van (x - i) + y voor de bank ophoesten. Gevolg de buikriem aanhalen voor de medewerkers: minder personeel, minder middelen, grotere groepen, meer ergernissen, meer dreigende gevaren voor de kleintjes die ternauwernood opgevangen kunnen worden. Ik zat me groen en geel te ergeren aan dergelijke uitzuigpraktijken. Daar betalen jonge ouders zich scheel aan plus de subsidies van het rijk die wegvloeien naar buitenlandse uitzuigers.

    En toen ineens dacht ik hoe het in elkaar kan zitten met die gelijkenis van je topic.

    8 En de heer prees de onrechtvaardige rentmeester, dat hij met overleg gehandeld had, want de kinderen dezer wereld gaan ten aanzien van hun geslacht met veel meer overleg te werk dan de kinderen des lichts.

    9 En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.

    8

    De heer van de gelijkenis heeft gehoord dat de rentmeester ook zo'n uitzuiger was. Die rekende een veel te hoge marge voor zichzelf. Zodra de rentmeester er de lucht van krijgt dat zijn heer de boeken komt controleren, brengt hij meteen zijn boekhouding op orde door bij iedere schuldenaar zijn eigen te hoge marge te schrappen in nieuwe contracten.

    Dan komt die heer en ziet al die redelijke contracten en prijst zijn rentmeester in de veronderstelling dat er niets waar is van de geruchten die hij heeft vernomen over de uitzuigerij van de rentmeester. De rentmeester is dus van zijn kant direct met overleg te werk gegaan door alles recht te breien.

    9

    Jezus' toepassing is om juist geld niet te gebruiken om anderen uit te zuigen, maar om eerlijke en menselijke handel uit te oefenen. Dat leidt tot maatschappelijke waardering en respect voor je als christen als je zo bezig bent.

    Helaas, misschien mosterd na de maaltijd voor je preek. Maar het is nooit te laat om iets te leren. ;)

    BJE

  • Scarlett 2de

    Mijn insziens gaat het niet om het geld, maar om de macht die je aan geld kunt ontlenen. Jezus stelt macht (aan zich zelf denken) tegenover menselijkheid (het geld op juiste manier besteden en dat hoeft nieteens altruisme te beteken).

  • Scarlett 2de

    Je hebt er werk van gemaakt(tu)

  • Ellen-Josee

    Deze zienswijze is ook wel een compliment waard.

    (tu) Ellen

  • ruud

    BJE schreef o.a.:

    > 8 En de heer prees de onrechtvaardige rentmeester,

    > dat hij met overleg gehandeld had, want de

    > kinderen dezer wereld gaan ten aanzien van hun

    > geslacht met veel meer overleg te werk dan de

    > kinderen des lichts.

    > 9 En Ik zeg u: Maakt u vrienden met behulp van de

    > onrechtvaardige Mammon, opdat, wanneer deze u

    > ontvalt, men u opneme in de eeuwige tenten.

    >

    > 8

    > 9

    > Jezus' toepassing is om juist geld niet te

    > gebruiken om anderen uit te zuigen, maar om

    > eerlijke en menselijke handel uit te oefenen. Dat

    > leidt tot maatschappelijke waardering en respect

    > voor je als christen als je zo bezig bent.

    >

    > Helaas, misschien mosterd na de maaltijd voor je

    > preek. Maar het is nooit te laat om iets te leren.

    > ;)

    >

    > BJE

    Respect en waardering ontvangen in dit aardse leven betekent nog niet, dat men vrienden maakt, die men in de hemel zal ontmoeten.

    Dat is niet waar Jezus hier op doelt.

    Besteed je geld zodanig, dat hierdoor mensen tot bekering zullen komen, die later in de hemel jou als vriend zullen ontvangen.

    Gebruik het voor evangelisatiedoeleinden opdat het evangelie zoveel mogelijk mensen zal bereiken die hierdoor zalig zullen worden.

    Met andere woorden, maak hemelse vrienden zoals de ongelovige wereld wereldse vrienden maakt met behulp van geld = de onrechtvaardige mammon.

    9 En Ik zeg u: Maak uzelf vrienden met behulp van de onrechtvaardige mammon, opdat zij u, als u gebrek lijdt, zullen ontvangen in de eeuwige tenten.

    HSV.

  • samuel

    (tu) Tot nu toe de beste.

  • theo

    huh???? Is de onrechtvaardige rentmeester aan het evangeliseren met zijn geld??

    Dat lees ik nergens.

  • theo

    Dat schreef ik volgens mij ook in andere woorden.