Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels onderwerp

  • ¥ Lotje ­­¥

    Wees tevreden wanneer uw noodzakelijke behoeften worden vervuld. Pas op voor materialisme .IK vind dit wel mooi::HIJ DIE STERFT MET HET MEESTE SPEELGOED… VERLIEST.!

    Hebreeën 13: 5. "Leeft niet alleen voor geld, weest tevreden met wat ge hebt

  • ¥ Lotje ­­¥

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > Waarom is geld per definitie = materialisme =

    > egoïsme? Daarmee ben ik het niet eens. Het ligt

    > eraan wat je er mee doet en hoeveel macht je ermee

    > wilt krijgen.hier ben ik het mee eens .

    >

    > Jezus geeft in mijn ogen helemaal geen slecht

    > advies, maar een goedadvies, ook in zakelijk

    > opzicht.

    > Hij laat zien dat als je deelt iedereen ervan kan

    > profiteren.

    > Niet dat iedereen evenveel moet hebben.

    >

    > Eigenlijk dus een prachtige situatie: de rijke man

    > (waarvan nergens staat hoe hij aan zijn geld is

    > gekomen..) verliest z'n gezicht niet, de

    > rentmeester heeft nog poen voor later en heeft dus

    > vrienden gemaaktja is wel zo maar kan ook dat je vrienden maakt omdat men weet dat je geld heeft toch??? (wat belangrijk wordt geacht

    > t.a.v. de eeuwige tenten (Koninkrijk Gods) en de

    > landarbeiders met hun schulden zijn ook geholpen.

    >

    > Uitstekend concept, dat naar aardse begrippen

    > juist laat zien hoe het oog hebben voor anderen,

    > niet betekent dat je jezelf moet uitmergelen en

    > alle partijen ontziet.ja is zo Tis hier wel zo , werk je heb je geld en is inderdaad wat je er dan mee doet.

    > De grote graaiers (al ik het verhaal even uit de

    > losse pols mag veraardsen - ik sta met beide benen

    > op de grond) zouden deze gelijkenis in hun dure,

    > van armen c.q. benadeelden gestolen huizen,

    > moeten hangen.

    >

    > Douce

  • theo

    Ik heb wel een andere.

    Ik proef er totaal geen sarcasme of cynisme in, het is “”gewoon“” een advies van Jezus mij dunkt.

  • theo

    Douce Schreef:

    ——————————————————-

    > Waarom is geld per definitie = materialisme =

    > egoïsme? Daarmee ben ik het niet eens. Het ligt

    > eraan wat je er mee doet en hoeveel macht je ermee

    > wilt krijgen.

    Eens, wat doe je met het geld en met je macht. De rentmeester wordt echter wel geprezen om zijn nogal berekende foefjes om niet tot bedelen teworden gebracht.

    >

    > Jezus geeft in mijn ogen helemaal geen slecht

    > advies, maar een goedadvies, ook in zakelijk

    > opzicht.

    > Hij laat zien dat als je deelt iedereen ervan kan

    > profiteren.

    Het gaat in dit geval niet om delen uit goedheid maar om eigen belang..toch?

    > Niet dat iedereen evenveel moet hebben.

    >

    > Eigenlijk dus een prachtige situatie: de rijke man

    > (waarvan nergens staat hoe hij aan zijn geld is

    > gekomen..)

    Dankzij het verkwisten van eigendommen .

    verliest z'n gezicht niet, de

    > rentmeester heeft nog poen voor later en heeft dus

    > vrienden gemaakt (wat belangrijk wordt geacht

    > t.a.v. de eeuwige tenten (Koninkrijk Gods) en de

    > landarbeiders met hun schulden zijn ook geholpen.

    Klopt, maar ook hier: het was uit eigenbelang.

    >

    > Uitstekend concept, dat naar aardse begrippen

    > juist laat zien hoe het oog hebben voor anderen,

    > niet betekent dat je jezelf moet uitmergelen en

    > alle partijen ontziet.

    > De grote graaiers (al ik het verhaal even uit de

    > losse pols mag veraardsen - ik sta met beide benen

    > op de grond) zouden deze gelijkenis in hun dure,

    > van armen c.q. benadeelden gestolen huizen,

    > moeten hangen.

    Mooie gedachte,

    >

    > Douce

  • LiaDonkers

    Je zou inderdaad in eerste instantie verwachten dat Jezus, zoals gewoonlijk, zo iemand voor eeuwig verbant naar de brandende poel van zwavel en vuur of naar de buitenste duisternis. Maar toch is Jezus best consequent.

    Jezus had wel wat met geld. Tollenaars behoorden tot zijn beste vrienden. Sprekend in dit verband is een andere gelijkenis, die van de ponden, een paar pagina's verderop in Lucas. Daarin is Jezus vol lof over de knechten die van een pond voor hun meester vijf of tien ponden weten te maken. En de knecht die zich over geld verdienen het minst druk maakte, het bewaarde in een oude sok, moest voor de ogen van zijn meester worden afgeslacht.

    Je mag je dan wel geen schatten verzamelen op aarde, maar een beetje graaien op zijn tijd mag best? En als je daar nou ook nog eens goede vrienden mee maakt…

    Zoiets?

  • Douce.

    Waarom zou je niet slim mogen zijn? Hij dekt hiermee ook de rijke man, het is ook eigenbelang en, let op, het belang van de arbeiders.

    Staat trouwens in de Bijbel dat je alleen moet helpen als je tot op het bot begaan bent met de persoon die je helpt? Geloof er niets van en ook niet dat je niet ook aan jezelf moet denken.

    Ik geloof dat je beter gewoon die aardse zaken ook kunt regelen zonder daar allerlei hoogstandjes voor op na te houden.Uiteraard is dat iets anders dan bij voorbaat de boel gaan bezwendelen. Maar iedere oplossing (zoals ook in de gelijkenis) die leidt tot het compromis van allemaal tevreden, blijkt vriendschappen op te leveren (natuurlijk geen koopvriendjes en/of theekransvriendjes) in het Koninkrijk en is nu eenmaal niet altijd geënt op het eenzelfde lot te moeten ondergaan. Delen is echt iets anders dan al je kleding weggeven en zelf in je blote kont rondlopen.

    Het geldt dan ook nog steeds, dat de gelijkenissen er niet voor niets zijn en juist veel laten zien over hoe je op “aarde” zou kunnen/moeten omgaan met de woorden van Jezus.

    De Bijbel kan juist een goede leidraad zijn voor de doorsnee mens/christen en is er niet alleen voor de haarkloverij van theologen, zichzelf hoger achtenden en prikbordfanaten.:D

    Douce

  • theo

    Dit is helemaal niet leuk. Ik ben het met je eens en dan is het gesprek voorbij.

    Nou vooruit, nog een opmerking dan: De heer blijft de rentmeester wel oneerlijk noemen…vers 8..

  • ¥ Lotje ­­¥

    Je mag je dan wel geen schatten verzamelen op aarde, maar een beetje graaien op zijn tijd mag best? En als je daar nou ook nog eens goede vrienden mee maakt…

    ******************************************************************************************************

    Dus jij zie het als ,, hand en span diensten:D

    Dus terug naar het begin van de schepping . dus geen geld alleen ruilmiddelen?

  • theo

    Mooie bijdrage/aanvulling.

    Om over na te denken.

    .Als jullie nou vanmiddag en vanavond hier allemaal samen even over nadenken: Vanmiddag mag ik preken en vanavond een orgelconcert dan ik vanavond laat julie bevindingen mooi lezen.

  • ¥ Lotje ­­¥

    :D hahah ik sluit af Theo je leest maar wat er dan staat . Staat er niks ben je zo uitgevogeld ga je gewoon wat anders doen . b.v iets nuttigst ;)

    Fijne dag .:)