Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is eenheid onder christenen mogelijk?

  • samuel

    Scarlett 2de Schreef:

    ——————————————————-

    > Geloof of ongeloof zou synoniem moeten zijn van

    > inspiratie om een menswaardig gelukkig leven te

    > hebben: een levensbeschouwing conform je eigen

    > instelling zonder dat het je wordt opgedrongen en

    > zonder dat het nadelig kan zijn voor anderen.

    Geloof is geen ongeloof en daar gaat je hele redenatie al de fout in het kan nooit synoniem zijn of worden.

    Humanisme is een eigen fabricaat van geloof in de mens.

    Hou je daar dan ook aan als dat je filosofie is! En probeer het dan ook niet een ander op te leggen.

    >

    > Dat is de ware boodschap in casu Jezus leer zoals

    > die mij overkomt en niet de kerk of enig eigen

    > verzindsel.

    Nee, je zegt dat je wil dat Jezus deze boodschap verkondigt, het is niet zo dat Hij deze boodschap verkondigt, zZijn boodschap is er een van geloof in Hem en de Vader en de heilige Geest, dus ongeloof zeker niet.

    En maak je dus hier weer een eigen verzinsel.

    En dat is mijn commentaar en mijn mening.

  • Scarlett 2de

    Ik leg een ander niets op hoor, maar ik vind het wel prettig als het over geloof of humanisme of welk onderwerp dan ook gaat er belangstelling ontstaat voor de denkpatronen van iemand anders.

    Wij hebben elkaar allemaal iets te zeggen of te leren, of niet dan?

  • samuel

    Scarlett 2de Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik leg een ander niets op hoor, maar ik vind het

    > wel prettig als het over geloof of humanisme of

    > welk onderwerp dan ook gaat er belangstelling

    > ontstaat voor de denkpatronen van iemand anders.

    > Wij hebben elkaar allemaal iets te zeggen of te

    > leren, of niet dan?

    Een christen heeft niks tot weinig van humanisme te leren, humanisme is uit het christendom ontstaan, dat wil zeggen ze hebben de goede daden gekopieerd en het geloof eruit gelaten! Een christen word zo en zo al geleerd goede daden te doen, immers geloof zonder werken is dood, daar heeft deze zijn leer vanuit de Schrift voor, en geen humanist voor nodig.

    Het is meer dat de humanist in dit geval jij, belangstelling heeft voor wat jij suggereert het denk patroon van een christen, terwijl de christen wellicht totaal niet geïnteresseerd is in het denkpatroon van een humanist, maar deze zijn interesse in het denken en karakter van Jezus Christus heeft.

    En daar leert een humanist van en niet andersom.

    En dat is mijn bescheiden mening!

  • CU

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > En daar leert een humanist van en niet andersom.

    > En dat is mijn bescheiden mening!

    Kortom, een humanist moet interesse voor het christendom afleren.

  • samuel

    Aanvulling voor Scarlett 2de, naslagwerk en in de Bijbel aangaande veertig dagen.

    1 Mijn eerste boek heb ik gemaakt, Teofilus, over al wat Jezus begonnen is te doen en te leren, 2 tot de dag dat Hij werd opgenomen, nadat Hij aan de apostelen, die Hij had uitgekozen, door de heilige Geest zijn bevelen had gegeven; 3 aan wie Hij Zich ook na zijn lijden met vele kentekenen levend heeft vertoond, veertig dagen lang hun verschijnende en tot hen sprekende over al wat het Koninkrijk Gods betreft. Handlingen 1

  • Scarlett 2de

    Het christianisme put haar wortels uit de joodse godsdienst dat levenslustig is, waar verdraagzaamheid geen toeval is maar een diepgewortelde traditie. De cultuur van de Sumeriërs en Babyloniërs is de historische achtergrond, waaruit de Bijbel voortkomt.

    Het verhaal van de toren van Babel is de keuze voor de menselijke vrijheid tegenover de heerschappij over mensen en hemel van arrogante heersers : een inscriptie van rond 2000 voor christus getuigt daarvan.

    Dit als een soort inleiding.

    Nu gaat onze discussie over het vrije benaderen van de Bijbel :

    Het woord van Jezus beleven in de hedendaagse werkelijkheid vind ik belangrijker dan het woord van Jezus te beredeneren op basis van formele rationaliteit.

    Beleven is een vrije daad, het leven moet voor ieder mens gezellig zijn want gezelligheid is ook evenwicht, zuurstof en licht.

    Beredeneren lijdt tot aannames die in dogma's van bovenuit worden opgelegd (kerken). Je moet dan gaan geloven of aannemen als zijnde de waarheid van iets waar je feitelijk niet in gelooft.

    Het humanisme heeft wantrouwen voor dogmatiek en verzet zich daarom tegen het geloof van kerken.

    Jezus predikte het welzijn en de vrijheid van het mensdom. Een godsdienst die daaraan geen bijdrage kan geven zou géén zin hebben. Maar het verband tussen godsdienst en werkelijkheid is niet altijd evident, het vergt blijven zoeken, verder en dieper..

    En wetenschap eveneens zou geen zin hebben als het niet bijdraagt tot welzijn en tot vrijheid van het mensdom. Wetenschappers moeten nooit tevreden zijn met een theorie, nooit denken dat ze iets begrepen hebben, nooit zo maar iets aannemen zonder onderzoek.

    En waarom zou verstand het omgekeerde zijn van geloof?

    Iemand die een humanistische eed aflegt kan toch beloven zijn verstand goed te gebruiken en met datzelfde verstand verklaren dat je het geloof wel als verstandig beschouwd. Of niet?

  • Scarlett 2de

    Heb moeite met de verhalen van Marcus 16 lucas 14 en Mattheüs 28, was de bedoeling hier niet om de eerste volgelingen hoop in te boezemen na de dood van Jezus van Nazareth?

    Zoiets als : Er is hoop, de dood is niet het einde.

  • samuel

    Scarlett 2de Schreef:

    ——————————————————-

    > Het christianisme put haar wortels uit de joodse

    > godsdienst dat levenslustig is, waar

    > verdraagzaamheid geen toeval is maar een

    > diepgewortelde traditie. De cultuur van de

    > Sumeriërs en Babyloniërs is de historische

    > achtergrond, waaruit de Bijbel voortkomt.

    Christianisme bestaat niet en is een zelf verzonnen woord, net als de achtergrond van de Bijbel volgens jou, de Bijbel is een christelijk boek.

    >

    > Het verhaal van de toren van Babel is de keuze

    > voor de menselijke vrijheid tegenover de

    > heerschappij over mensen en hemel van arrogante

    > heersers : een inscriptie van rond 2000 voor

    > christus getuigt daarvan.

    Nee het verhaal van de toren van Babel is dat God ervoor gezorgd heeft dat de mensen zich gingen verspreiden, niet de mens zijn eigen keuze.

    >

    > Dit als een soort inleiding.

    > Nu gaat onze discussie over het vrije benaderen

    > van de Bijbel :

    Er valt niks voor je in te leiden, het is nergens op gebaseerd, zoals ik al zei, je kan van christenen leren niet andersom.

    >

    > Het woord van Jezus beleven in de hedendaagse

    > werkelijkheid vind ik belangrijker dan het woord

    > van Jezus te beredeneren op basis van formele

    > rationaliteit.

    Ik vind belangrijker wat Jezus Christus denkt en leert!

    > Beleven is een vrije daad, het leven moet voor

    > ieder mens gezellig zijn want gezelligheid is ook

    > evenwicht, zuurstof en licht.

    > Beredeneren lijdt tot aannames die in dogma's van

    > bovenuit worden opgelegd (kerken). Je moet dan

    > gaan geloven of aannemen als zijnde de waarheid

    > van iets waar je feitelijk niet in gelooft.

    Nee je bazelt een hoop nonsens, gezelligheid heeft niks met evenwicht te maken, nog minder met licht en zuurstof.

    >

    > Het humanisme heeft wantrouwen voor dogmatiek en

    > verzet zich daarom tegen het geloof van kerken.

    > Jezus predikte het welzijn en de vrijheid van het

    > mensdom. Een godsdienst die daaraan geen bijdrage

    > kan geven zou géén zin hebben. Maar het verband

    > tussen godsdienst en werkelijkheid is niet altijd

    > evident, het vergt blijven zoeken, verder en

    > dieper..

    Ligt er aan waar je zoekt, als je de opstanding al verwerpt van Jezus, dan zoek je al op de verkeerde plaats, en humanisme vult die echt niet in.

    >

    > En wetenschap eveneens zou geen zin hebben als het

    > niet bijdraagt tot welzijn en tot vrijheid van het

    > mensdom. Wetenschappers moeten nooit tevreden zijn

    > met een theorie, nooit denken dat ze iets begrepen

    > hebben, nooit zo maar iets aannemen zonder

    > onderzoek.

    Nee de wetenschap heeft de atoombom oa opgeleverd, die heeft zeker bijgedragen tot welzijn en vrijheid, zeker in Japan, en nu nog steeds onder dreiging van bv.

    >

    > En waarom zou verstand het omgekeerde zijn van

    > geloof?

    > Iemand die een humanistische eed aflegt kan toch

    > beloven zijn verstand goed te gebruiken en met

    > datzelfde verstand verklaren dat je het geloof wel

    > als verstandig beschouwd. Of niet?

    Een humanistische eed zegt niet zo veel, dat zal je verstand je nog wel gaan leren.

  • samuel

    Scarlett 2de Schreef:

    ——————————————————-

    > Heb moeite met de verhalen van Marcus 16 lucas 14

    > en Mattheüs 28, was de bedoeling hier niet om de

    > eerste volgelingen hoop in te boezemen na de dood

    > van Jezus van Nazareth?

    Ik heb er geen moeite mee! Als het je angst aanjaagt dan zal er wel iets mis zijn met je geloof of ongeloof.

    >

    > Zoiets als : Er is hoop, de dood is niet het

    > einde.

    Precies, voor de gelovige christen is dat zo.

  • Scarlett 2de

    Angst, hoe kom je erbij