Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is eenheid onder christenen mogelijk?

  • Anna Lieze

    Is het de bedoeling dat christenen verdeeld zijn in zoveel kerken en groepen? En kunnen jullie ook iets aan die verdeeldheid doen?

    Hoe is die eerste christelijke gemeente begonnen?

    De Bijbel vertelt ons hoe het begon. Hoe de Here Jezus tegen al die mensen die achter Hem aan kwamen de voorwaarde voor een leven als discipel had uitgelegd: “bereid zijn om alles op te geven en je eigen leven te haten, elke dag je kruis op te nemen en niet je eigen wil te doen” Zolang Hij zelf op aarde was heeft Hij voor zijn discipelen gebeden, en heeft Hij de eenheid onder hen kunnen bewaren Want ook toen was er al gevaar voor verdeeldheid, bijvoorbeeld door de vraag die bij hen opkwam wie van hen nou toch wel de belangrijkste was.

    Vlak voor zijn sterven bidt Jezus: “Heilige Vader, bewaar hen in Uw naam, die Gij mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals wij!” Johannes 17:11.

    Later hebben mannen als Paulus gestreden en gebeden voor eenheid onder die eerste christenen. Hij vermaande tot eenheid, tot onderlinge liefde in zijn brieven aan die eerste gemeenten. Aan de Corinthiërs met al hun problemen schrijft hij bijvoorbeeld: “Ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen.” 1 Corinthiërs 1:10. Aan de gemeente in Efeze legt Paulus uit dat christenen samen net als één lichaam zijn. Jezus Christus is het hoofd en ieder lid wil graag doen wat Hij zegt. En daardoor worden al die broeders en zusters een goed sluitend geheel, vast aaneengesloten, in liefde aan elkaar en aan het Hoofd verbonden

    Hoe ging het kort daarna met de eenheid van die eerste christelijke gemeente?

    Strijd om personen, strijd om inzichten en leerstellingen, sympathie en antipathie, toegeven aan bitterheid, aan afgunst, aan eerzucht, ja dat alles heeft zijn verwoestende werk gedaan. In plaats van te strijden en te bidden voor het herstel en het bewaren van eenheid, is bijna iedereen zo langzamerhand aan al die verdeeldheid gewend. Het is tot een vaste structuur geworden. Er worden wel zo nu en dan interkerkelijke bijeenkomsten gehouden, maar na afloop daarvan gaat iedereen weer naar zijn eigen kerk of gemeente. De allermeeste christenen hebben zich bij al die verdeeldheid neergelegd en hopen misschien dat later in de hemel al die verschillende kerken opeens wel samen één zullen zijn. Men gelooft dan helemaal niet meer dat er hier op aarde tussen werkelijke discipelen een einde kan komen aan alle onenigheid en partijschap en verdeeldheid. De oorzaak van alle verdeeldheid is immers de zonde in al zijn uitingsvormen. Van sympathie en antipathie, tot afgunst, hoogmoed en onverdraagzaamheid

    In die tijd van de eerste christenen was de eenheid heel klein begonnen. Een paar personen die met hun hele hart voor Jezus wilden leven moesten leren voor elkaar te bidden, elkaar lief te hebben en te vergeven en te verdragen. Leren om niet vast te houden aan eigen meningen en inzichten, maar samen licht en wijsheid van God en vanuit de Bijbel te zoeken. Van daaruit kon die kleine gemeente verder groeien. Maar waar dit werken aan de eenheid stopte, zijn gaandeweg al die kerken en stromingen ontstaan. Jij en ik, wij kunnen er mee beginnen om op onze eigen plek vast te houden aan wat Jezus tegen die eerste discipelen heeft gezegd: “bereid zijn om alles op te geven en je eigen leven te haten, elke dag je kruis op te nemen en niet je eigen wil te doen”. En dan kunnen we bidden en zoeken of er medechristenen zijn die ook op die manier als christen willen leven. Want onder discipelen is ook in deze tijd ware eenheid mogelijk.

    Doe er je voordeel mee,

    http://www.brunstad.org/nl/christelijke-bemoediging/is-eenheid-onder-christenen-mogelijk

  • Frederik D

    De brieven van Paulus waren bedoeld om de verdeeldheid in de eerste gemeentes te bezweren. Dus toen al was er geen eenheid.

  • theo

    Wat is internet toch gemakkelijk.

    Typ ik eenheid in bij NBG : 2 resultaten.

    Typ ik het in bij NBV , een aantal meer en die heb ik hier onder geplakt.

    De vraag werpt zich op; is eenheid in alles gelijk denken over alle bijbelse tekstgedeelten en geloofsvraagstukken?

    Dat KAN natuurlijk best..als iedereen nou eens over alles net zo gaat denken als ik dan is er eenheid.

    Edoch, wat wordt er in bijbelse zin over eenheid verstaan?

    11.

    1 Korintiërs 12,12

    Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus.

    12.

    2 Korintiërs 2,17

    Wij zijn niet als zoveel anderen, die aan het woord van God willen verdienen; wij spreken erover in alle oprechtheid, in opdracht van God, ten overstaan van hem en in eenheid met Christus.

    13.

    2 Korintiërs 12,19

    U denkt natuurlijk al de hele tijd dat we ons tegenover u aan het verdedigen zijn. Maar wij spreken ten overstaan van God en in eenheid met Christus, en alles wat we zeggen, geliefde broeders en zusters, is in uw belang.

    14.

    2 Korintiërs 13,13

    De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.

    15.

    Efeziërs 4,3

    Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft:

    16.

    Efeziërs 4,13

    totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

    17.

    Kolossenzen 3,14

    En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt.

    18.

    2 Timoteüs 1,1

    Van Paulus, apostel van Christus Jezus door de wil van God, gezonden om de belofte te verkondigen van het leven in eenheid met Christus Jezus.

    19.

    2 Timoteüs 3,12

    Allen die vroom en in eenheid met Christus Jezus willen leven, zullen worden vervolgd

  • Anna Lieze

    Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, 2 met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, 3 en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: 4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. Efeze 4:1-5

  • Anna Lieze

    Het gaat nog veel verder terug in de tijd :

    Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees” Gen. 2:23.

  • perihelium

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat is internet toch gemakkelijk.

    >

    > Typ ik eenheid in bij NBG : 2 resultaten.

    >

    > Typ ik het in bij NBV , een aantal meer en die heb

    > ik hier onder geplakt.

    >

    > De vraag werpt zich op; is eenheid in alles gelijk

    > denken over alle bijbelse tekstgedeelten en

    > geloofsvraagstukken?

    >

    > Dat KAN natuurlijk best..als iedereen nou eens

    > over alles net zo gaat denken als ik dan is er

    > eenheid.

    >

    > Edoch, wat wordt er in bijbelse zin over eenheid

    > verstaan?

    Filippenzen 2:1-2

    Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn, maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen.

    >

    >

    > 11.

    > 1 Korintiërs 12,12

    > Een lichaam is een eenheid die uit vele delen

    > bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen

    > samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam

    > van Christus.

    >

    > 12.

    > 2 Korintiërs 2,17

    > Wij zijn niet als zoveel anderen, die aan het

    > woord van God willen verdienen; wij spreken erover

    > in alle oprechtheid, in opdracht van God, ten

    > overstaan van hem en in eenheid met Christus.

    >

    > 13.

    > 2 Korintiërs 12,19

    > U denkt natuurlijk al de hele tijd dat we ons

    > tegenover u aan het verdedigen zijn. Maar wij

    > spreken ten overstaan van God en in eenheid met

    > Christus, en alles wat we zeggen, geliefde

    > broeders en zusters, is in uw belang.

    >

    > 14.

    > 2 Korintiërs 13,13

    > De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde

    > van God en de eenheid met de heilige Geest zij met

    > u allen.

    >

    >

    > 15.

    > Efeziërs 4,3

    > Span u in om door de samenbindende kracht van de

    > vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft:

    >

    >

    > 16.

    > Efeziërs 4,13

    > totdat wij allen samen door ons geloof en door

    > onze kennis van de Zoon van God een eenheid

    > vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de

    > tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

    >

    > 17.

    > Kolossenzen 3,14

    > En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band

    > die u tot een volmaakte eenheid maakt.

    >

    > 18.

    > 2 Timoteüs 1,1

    > Van Paulus, apostel van Christus Jezus door de wil

    > van God, gezonden om de belofte te verkondigen van

    > het leven in eenheid met Christus Jezus.

    >

    > 19.

    > 2 Timoteüs 3,12

    > Allen die vroom en in eenheid met Christus Jezus

    > willen leven, zullen worden vervolgd

  • Stefan

    Het doet mij denken aan het werkwoord vergeven. Wanneer er vergeven wordt, wordt er ingezien wat de tweeheid, of de on-enig-heid in stand houdt. Wordt er vergeven dan wordt de onbalans die blijft wegen om het eigen gelijk halen in rust gebracht, door de vrede die het midden is van de balans; het juk van Christus zou je kunnen zeggen.

    Het vergeven heeft veel voeten in de aarde want er is ook een tekst waarin het belang én de hoeveelheid van het vergeven duidelijk wordt; zonder vergeven geen eenheid. Ook al vergeeft men het ene wel en het andere niet, er moet een totaal vergeven zijn, een zodanig inzien van alles wat de mens bindt aan zijn natuurlijke wil, dat alles over-gegeven kan worden wil er sprake van een eenheid onder Christenen zijn. Eén in Christus kan alleen één in Christus zijn, en geen één in het lichaam wat geen vergeving kan geven, of leeft en reageert uit de emoties welke opgewekt worden en gehandhaafd door dit lichaam.

    Dus inzien, is vergeven, is de weg van de vrede.

  • Stefan

    Thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > Het doet mij denken aan het werkwoord vergeven.

    > Wanneer er vergeven wordt, wordt er ingezien wat

    > de tweeheid, of de on-enig-heid in stand houdt.

    > Wordt er vergeven dan wordt de onbalans die blijft

    > wegen om het eigen gelijk halen in rust gebracht,

    > door de vrede die het midden is van de balans; het

    > juk van Christus zou je kunnen zeggen.

    >

    > Het vergeven heeft veel voeten in de aarde want er

    > is ook een tekst waarin het belang én de

    > hoeveelheid van het vergeven duidelijk wordt;

    > zonder vergeven geen eenheid. Ook al vergeeft men

    > het ene wel en het andere niet, er moet een totaal

    > vergeven zijn, een zodanig inzien van alles wat de

    > mens bindt aan zijn natuurlijke wil, dat alles

    > over-gegeven kan worden wil er sprake van een

    > eenheid onder Christenen zijn. Eén in Christus

    > kan alleen één in Christus zijn, en geen één

    > in het lichaam wat geen vergeving kan geven, of

    > leeft en reageert uit de emoties welke opgewekt

    > worden en gehandhaafd door dit lichaam.

    >

    > Dus inzien, is vergeven, is de weg van de vrede.

    Deze tekst bedoel ik; Mat.8 18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in de hemel ontbonden wezen.

    19 Weer zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde, over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

    20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

    21 Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal?

    22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.

  • Ellen-Josee

    Dat is nog weinig eigenlijk, dan moet je het een beetje bijhouden en kan je na 490 maal zeggen; en nou is het genoeg.

    In wat langere relaties lukt dat wel. Hier op het prikbord ook! Haha!

  • Stefan

    Ellen-Josee Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat is nog weinig eigenlijk, dan moet je het een

    > beetje bijhouden en kan je na 490 maal zeggen; en

    > nou is het genoeg.

    Ik denk dat ‘je’ dan niet meer telt inderdaad. (..)

    > In wat langere relaties lukt dat wel. Hier op het

    > prikbord ook! Haha!