Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbels onderwerp

  • LiaDonkers

    Aha, Jezus deed hier dus aan politiek. Ondanks dat zijn koninkrijk niet van deze aarde was.

  • LiaDonkers

    > Jij zegt dat hij zijn gezicht niet verliest, en

    > dat hij niet benadeeld wordt.

    > Ik vind toch van wel.

    > -Ten eerste: hij is al vooraf benadeeld door de

    > rentmeester; Een rentmeester hoort namelijk goed

    > te zorgen voor het beheer van het hem

    > toevertrouwde landgoed, en dat deed hij niet.

    > -Ten tweede: de rentmeester is nu gul aan't

    > uitdelen van wat niet van hem is; hij schenkt wat

    > niet van hem is;

    > Voor vandaag, met de hoge energieprijzen en de

    > strenge winter, zou ik dat kunnen vergelijken met

    > een arbeider bij een petroleummaatschappij,die

    > ontslagen gaat worden omdat hij zijn job niet goed

    > uitvoert, maar die nog snel mazout gaat trekken

    > uit de mazouttank van zijn werkgever , en dan deze

    > mazout gaat verdelen bij arme mensen die in de kou

    > zitten; en dit niet uit medelijden met de

    > koulijdende mensen, maar in de hoop dat hij als

    > hij dakloos wordt, bij die mensen een bed

    > aangeboden krijgt.

    > Dan is toch ook de werkgever eerst benadeeld

    > doordat de arbeider zijn taak niet goed

    > uitvoerde.

    > Hij wordt (zoals in het bijbelverhaal) niet ten

    > onrechte ontslagen: er is een goede reden voor het

    > ontslag.

    > En dan vriendjes maken met goederen die hij dan

    > nog eens van die werkgever ontvreemt.

    >

    > Maak ik een scheve vergelijking?

    > Ik snap eigenlijk niet goed waarom jij vindt dat

    > de rijke man geen nadeel ondervindt, of waarom hij

    > geen gezichtsverlies lijdt

    >

    > Zelf heb ik voor mezelf bij deze vergelijking

    > altijd gedacht dat Jezus bedoelde

    > "kijk eens hoe vindingrijk en oneerlijk mensen

    > zijn als het om hun aardse goed gaat, en hoe

    > ondoordacht en laks ze omgaan met het geestelijke

    > goed"

    > Maar, dat leek me altijd een mogelijke verklaring,

    > moest dat laatste vers er niet gestaan hebben,

    > waarin uitdrukkelijk wordt gezegd dat je je van de

    > mammon moet bedienen om vrienden te maken

    Scherp opgemerkt.

    Ik had ook het gevoel dat er in het verhaal iets niet lekker zit wat betreft die eigenaar, maar kon er de vinger nog niet goed op leggen.

    Je hebt de vinger precies op de zere plekken gelegd.

    Maar misschien kan Douce, of Theo, ons geruststellen.

  • Scarlett 2de

    Ik ben het helemaal met je eens, een boek vol wijsheden.

  • Scarlett 2de

    (tu)

  • Scarlett 2de

    Ik zou het niet vergelijken met een arbeider, maar met een overheid die de burger in de kou zet met het geld die de burger hem toevertrouwd.

    Maar dat terzijde, ik vind de gedachtengang van Douce een heel goede voorzet.

  • Scarlett 2de

    Geld kan broodnoodzakelijk zijn:

    Uit de evangelies blijkt dat de eerste volgelingen van “Christos”(grieks woord) meestal vissers waren van het meer van Galilea, waarvan Capharnaum de belangrijkste nederzetting was ( Kephar Nahum= Nahumsdorp).

    Het is helemaal niet zeker dat Maria Magdalena zomaar de “zondares” is, waarom niet Myriam van Magdala (een naam met adelse resonantie) een belangrijke potige joodse zakenvrouw?.

    Magdala was een groot industrieel domein (opgravingen) waar de beste vissen ( onder anderen uit het meer van Gallilea) in de zon werden gedroogd, gekruid, voorbereid en geexporteerd over de middelandse zee.

    Het zou zeer aannemelijk kunnen zijn dat Maria Magdalena na de dood van Jezus van Nazareth de eerste christengemeenschappen financieël ondersteunde. Zij was dan vanouds een zakenrelatie van de vissers en reders (Simon Petrus) van Capharnahum. Daar stond de synagoog (vergaderplaats, in het grieks sun agein) en school waar Jezus officieel als geleerde (Rabi) optrad.

  • Scarlett 2de

    Natuurlijk deed Jezus aan politiek want door zijn openheid tegenover de niet israelitische buitenwereld zal hij voor regelrechte aanvarigen gaan zorgen met het gesloten milieu van de phariseërs en andere hassidim (vlijtig rituele joden). Dezen konden niet begrijpen waarom die “Jezus van Nazareth”zich geroepen voelde om de zonen van Israël te bekeren (Ik ben door de Vader gezonden tot de verloren zonen van Israël).

    Was dat niet schandalig! Israël bekeren!! Israël had geen goede boodschap nodig van buitenuit : Israël was de boodschap zelf toch : Jezus draaide alles om : in plaats van de heidenen te gaan bekeren of de achtelijke samaritanen, wil hij van Israël een missieland maken!

    Dat is heiligschennis.

    Stel je voor, God had Israël tot sacrament op aarde ingesteld en het tempel van Salomon als teken daarvan. Hij had de aarde geschapen en de zee, en alles wat bestaat. Hij Allerhoogste is in de hemel en de mens op aarde.

    Nu verkondigde die Jezus iets zoals dat God het “zijn”is van al wat bestaat en dus als “vader”het zijn is van zijn eigen bestaan en dus meer hemzelf is als hijzelf en dat hij dus zelf heilig is als tempel van God, -hij en niet Israël noch de tempelbouw waarvan zou overblijven slechts een paar stenen….

    Daarbij komt nogeens dat mensen die zijn woorden horen en zich daarvoor openstellen ook heilig zijn, en de geestelijke stenen zullen worden van een nieuw lichttempel. - zelfs de mensen die doen wat ze moeten en het niet weten ! (met andere woorden, de orthodoxe geloofsgewoonten volstaan niet, alléén daden. Je moet je daadwerkelijk open stellen).

    Jezus was dus voor de Joden van die tijd een radikale, schandalige politieke provocateur, die alles in opspraak durfde te stellen want Israël betekent “Heilige Kerk”en “Sakrament van God op aarde” en die Jezus die stelt nu dat Israël een zoon van de mensheid zou zijn (nieteens een zoon van Abraham, maar slechts een zoon van de mensheid!). Duidelijk is daarmee dat die Jezus als oproerkraaier weggeruimd moest worden.

  • theo

    Bedankt voor jullie reacties, ik ben nu een beetje uitgeblust en morgen ben ik bezet tot laat in de avond maar ik kom er wel op terug.

  • ¥ breed ­­¥

    ..

  • ¥ breed ­­¥