Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

What is in a name?

  • Frederik D

    We hebben de Jehovah's Getuigen. Moet eigenlijk Jehovahs Getuigen zijn zonder apostrof. Maar JG's zijn niet erg taalgevoelig.

    Maar waarom alleen getuigen van Jehovah? Heet God in het OT ook geen Elohiem?

    Dus ik roep een nieuwe organisatie in leven: Elohiems Getuigen. Of zo men wil: Elohiem's Getuigen.

    Trouwens, wellicht is het geen Jehovah maar Jahweh. Dus wie ook een organisatie wil oprichten, moet maar de Jahwehs Getuigen oprichten.

    Uiteraard hebben de Elohiems Getuigen een aantal bijzondere dogma's. Op de eerste plaats staat natuurlijk: de aarde is plat want in de Bijbel staat dat de aarde plat is. Het tweede dogma is dat er ufo's bestaan. Want dan weet ik dat ik tenminste één iemand zeker tot lid kan maken. Het derde dogma is dat van de Heilige Twee-eenheid. We zijn zowel antitrinitariërs als anti-unitariërs. Het vierde dogma is dat de vloek GVD en afgeleiden prima zijn maar dat de vloek “Elohiem, verdoem me” en afgeleiden uit den Boze zijn. Vijfde dogma is dat we niet aan trouwpartijen en zo doen. Maar wel aan Sinterklaas.

    Het hoofdkantoor wordt in Harlem gevestigd.

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > We hebben de Jehovah's Getuigen. Moet eigenlijk

    > Jehovahs Getuigen zijn zonder apostrof. Maar JG's

    > zijn niet erg taalgevoelig.

    >

    > Maar waarom alleen getuigen van Jehovah? Heet God

    > in het OT ook geen Elohiem?

    >

    > Dus ik roep een nieuwe organisatie in leven:

    > Elohiems Getuigen. Of zo men wil: Elohiem's

    > Getuigen.

    >

    > Trouwens, wellicht is het geen Jehovah maar

    > Jahweh. Dus wie ook een organisatie wil oprichten,

    > moet maar de Jahwehs Getuigen oprichten.

    >

    > Uiteraard hebben de Elohiems Getuigen een aantal

    > bijzondere dogma's. Op de eerste plaats staat

    > natuurlijk: de aarde is plat want in de Bijbel

    > staat dat de aarde plat is. Het tweede dogma is

    > dat er ufo's bestaan. Want dan weet ik dat ik

    > tenminste één iemand zeker tot lid kan maken.

    > Het derde dogma is dat van de Heilige

    > Twee-eenheid. We zijn zowel antitrinitariërs als

    > anti-unitariërs. Het vierde dogma is dat de vloek

    > GVD en afgeleiden prima zijn maar dat de vloek

    > “Elohiem, verdoem me” en afgeleiden uit den Boze

    > zijn. Vijfde dogma is dat we niet aan

    > trouwpartijen en zo doen. Maar wel aan

    > Sinterklaas.

    >

    > Het hoofdkantoor wordt in Harlem gevestigd.

    Lulletje rozewater::o

    Boaz.

  • Frederik D

    Wat zegt de Bijbel over vuilbekkerij?

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat zegt de Bijbel over vuilbekkerij?

    Weet ik veel, lulletje rozewater komt in de Bijbel niet voor:D

    Boaz.

  • Gonnie

    Natuurlijk, als christen zoals Boaz zich uit geeft is dat geoorloofd.

    Het is om jaloers te worden om ook zo liefdevolle geest te bezitten wanneer je net zo gelooft zo als enkele christenen hier die de mond vol van hebben dat zij in Jezus zijn.:D

  • ruud

    Volgens de Bijbel bestaan er geen getuigen van Jehovah. Daarom zijn de JGen een sekte.

    De apostelen noemen zich op diverse schriftplaatsen dienstknechten van Christus.

    In de grondtekst staat letterlijk slaaf van.

    Zie bijv.

    Rom 1,1

    Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God,

    Rom 14,18

    Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen.

    Gal 1,10

    Tracht ik thans mensen te winnen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.

    Kol 4,12

    Epafras laat u groeten, die een der uwen is, een dienstknecht van Christus Jezus, altijd in zijn gebeden voor u worstelende, dat gij moogt staan, volmaakt en verzekerd bij alles wat God wil.

    2 Tim 2,24

    en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig,

    Tit 1,1

    Paulus, een dienstknecht van God, een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods en de erkentenis van de waarheid, die naar de godsvrucht is,

    Jak 1,1

    Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing.

    2 Petr 1,1

    Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus:

    Judas 1,1

    Judas, een dienstknecht van Jezus Christus en een broeder van Jakobus, aan de geroepenen, die in God, de Vader, geliefd en voor Jezus Christus bewaard zijn:

    Op 1,1

    Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven.

    Jezus Zelf stelde de apostelen als Zijn getuigen aan:

    Hand 1,8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.

    Hand 23,11 En de volgende nacht stond de Heere bij hem en zei: Heb goede moed, Paulus, want zoals u in Jeruzalem van Mijn zaak getuigd hebt, zo moet u ook in Rome getuigen.

    Hieruit blijkt dat men geen getuige van Christus kan zijn, mits men de kracht van de Heilige Geest heeft ontvangen.

    Vraag aan een Jehovahgetuige of hij de Heilige Geest heeft ontvangen en hij zal ontkennend antwoorden.

    Vraag of hij wedergeboren is en hij zal ontkennend antwoorden.

  • Ellen-Josee

    ruud Schreef:

    ——————————————————-

    > Volgens de Bijbel bestaan er geen getuigen van

    > Jehovah. Daarom zijn de JGen een sekte.

    >

    > De apostelen noemen zich op diverse

    > schriftplaatsen dienstknechten van Christus.

    >

    > In de grondtekst staat letterlijk slaaf van.

    >

    De Jehovah Getuigen hebben dat uit de volgende teksten uit Jesaja 43 bedacht.

    Ik heb even ‘de Heer’ terug vertaald naar het oorspronkelijke JHWH (waar zij Jehovah van hebben gemaakt)

    10 Mijn getuige zijn jullie – spreekt JHWH–,

    mijn dienaar, die ik uitgekozen heb

    opdat jullie mij zouden kennen en vertrouwen,

    en zouden inzien dat ik het ben.

    Vóór mij is er geen god gevormd,

    en na mij zal er geen zijn.

    11 Ik, ík ben JHWH!

    Buiten mij is er niemand die redt.

    12 Ik heb redding aangekondigd en redding gebracht,

    jullie hoorden het van mij, niet van een vreemde.

    Jullie zijn mijn getuige – spreekt JHWH–,

    dat ik werkelijk God bEN

    Shalom,

    Ellen

  • Frederik D

    Ik vroeg: wat zegt de Bijbel over vuilbekkerij?

  • Frederik D

    Waarom heeft God in het OT twee namen, te weten Jahweh en Elohiem? Gaat het om twee verschillende goden? Of zijn die twee namen één?

    En hoe heet God in het NT?

  • samuel

    ABBA vind ik toch wel de mooiste!