Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• Malakh

Zo zie ik het ook… En op die manier had de slang ook niet gelogen dat ze zoals God zouden zijn, kennende goed en kwaad.

• Frederik D

Ik ga toch voor onsterfelijkheid in het Paradijs. Want de blijde toekomst is een herstel van het blijde verleden.

Mijn overwegingen zijn dus eerder theologisch dan schriftuurlijk.

Dat Jehovah alles had gepland, lijkt mij voor de hand liggend.

• Malakh

Maar misschien lag de essentie van het begrijpen van goed en kwaad, juist in het overtreden van die wet. Misschien was dit inderdaad allemaal een deel van Gods plan, net zoals later de joden bewust werden dat ze niet “konden” voldoen door het offeren van dieren.

• Frederik D

De vrouw, mannin geheten, voert ten verderve.

Zonder de vrouw zou de man nog in het Paradijs leven.

Maar verlangde Adam niet naar een vrouw? Is dus niet de vrouw maar de man de hoofdschuldige? Zeker omdat de man toch verstandiger is dan de vrouw en dus beter had moeten weten?

• Malakh

Dat wordt in de bijbel eigenlijk ook duidelijk gemaakt. De Katholieke kerk die ooit de vrouw uit zijn kerken weerde als de hoofdschuldige was dan ook verkeerd. Er wordt niet gesproken over de “zonde” van de vrouw, maar de zonde van de man (rom 5:12). In de bijbel wordt duidelijk gemaakt dat Eva verleidt werd (2 Kor 11:3)

• samuel

Foute redenatie, de engelen zijn immers ook zonder zonde geschapen en al voor de mens, en daar zijn er ook van in de zonde gevallen.

Adam en Eva waren zondeloos geschapen, maar niet gebleven dus, de zwakke schakel Eva viel voor verleiding en beging de eerste menselijke zonde, daar kan je lang of kort over redetwisten, het is en blijft een feit.

Jij zegt van je zelf dat je een christen bent en je bent gedoopt en zondeloos geworden door het offer en het bloed van Jezus Christus, en ben je dus zondeloos en een nieuwe schepping zegt de Bijbel, dus dan zou je niet meer moeten zondigen theo, maar doe je dat ook niet meer zondigen?

• theo

Die laatste zin durf je hier te plaatsen omdat je geliefde niet mee leest !!

Zal ik haar even bellen ??

Nou vooruit, als je me een banketstaaf laat bezorgen zal ik het haar niet vertellen.

• LiaDonkers

> Was men in het Paradijs onsterfelijk? Bestond er

> wel tijd in het Paradijs? Bestond de dood wel in het Paradijs?

Goeie vraag. Als de dood niet bestaat, heeft onsterfelijkheid dan wel betekenis?

> Werd er wel gegeten in het Paradijs? Eten is een

> vorm van doden. Ook vegetariërs doden en wel de

> plantjes. Als er niet gegeten werd in het

> Paradijs, hoe kon men dan van die bomen (met

> jaarringen?) eten?

Het feit dat er fruit bestond en gegeten werd, duidt erop dat planten zich al wel voortplantten.

Want anders raakte het paradijs leeg.

Kennelijk worden planten niet als levende organismen gezien.

> En was het Paradijs een beperkt gebiedje op de

> (platte) aarde? Of was de gehele aarde een

> paradijs?

Ook dat is een goeie vraag. Ik denk dat de hele aarde nog zonder zonde was en dat het paradijs een apart gebiedje was in die zondeloze wereld. Maar dat ik slechts een indruk.

> Wat is er gebeurd met die engel met het

> tweesnijdend zwaard die na de Zondeval de toegang

> tot het Paradijs moest bewaken? Is hij in de

> Zondvloed verdronken? Of bewaakt hij nog steeds de

> toegang tot het Paradijs?

Als'ie weg ik, kunnen we misschien wel naar binnen glippen.

> Zijn er overblijfselen van het Paradijs? Of moeten

> we dat hele Paradijs als een fabeltje terzijde

> schuiven?

>

> En waar was Ma Radijs?

• samuel

God zag dat Adam een partner verlangde net zoals de dieren een partner hadden van eigen soort, dus schiep God uit de mens Adam de mannin Eva ergo vrouw.

De man en vrouw zijn nu de mens, man en en vrouw zijn één vlees, dus toen de zwakke schakel van de mens Eva de vrouw in verleiding viel en daarmee de eerste zonde beging, beging de mens de zonde!

• theo

Je haalt er dingen bij die niet over de essentie gaan van mijn opmerking.

Het raakt ook kant noch wal want ik ben niet zondeloos geworden door Jezus Christus maar wordt zondeloos geacht door Jezus Christus.

Laat verder maar weer.