Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• Frederik D

Zou die verboden vrucht niet het effect gehad hebben van die pingpongbal?

Waren Adam en Eva niet beiden in die vrucht gestikt? En daarna weer tot leven gebracht?

• LiaDonkers

Toen ze door kregen dat ze zouden stikken, zijn ze heel hard naar de levensboom gehold en hebben daar gauw een paar happen genomen.

Nog net op tijd.

(En Theo ook blij dat je de appel van de boom van goed en kwaad kunt zien als symbool voor de pingpongbal.)

• LiaDonkers

> > > > Het antwoord staat in de Bijbel: omdat God

> > jou al

> > > > had bedacht voor de aanvang van de

> schepping.

> > > > (Efeze 1:4)

> Ping pong bestond nog niet! Dus ook geen ping pong

> balletjes bv.

Als God in Efeze 1:4 mij al had bedacht, dan had hij heus ook al wel voor de schepping de pingpongbal uitgevonden, hoor.

• Frederik D

Ons Westers denken? Wat bedoel je daarmee?

Ons rationeel denken? De meesten in het Westen denken niet rationeel. En wat is er mis met rationeel denken? Als God bestaat, moge hij ons dan bewaren voor het irrationele denken.

Wat is trouwens Oosters denken? Indisch denken? Noord-Indisch? Of Chinees denken? Of toch Japans denken? Of het Maya-denken? Maar dat is niet Oosters maar ver Westers.

• Frederik D

Nee, die twee-bronnentheorie slaat op Genesis. Op de Jahweh-passages en de Elohiem-passages.

• Frederik D

Maar me dunkt dat de schrijvers van en de eerste luisteraars naar die verhalen die verhalen letterlijk namen.

• Frederik D

Dat jij zou bestaan, was niet de vrije wil van je ouders. Maar de uitvinder van de pingpongbal vond die bal wel uit vrije wil uit.

Duidelijk? (Wie ben ik nu?)

• LiaDonkers

Het Q-document (ook wel Q-evangelie, Bron Q en in de 19e eeuw de Logia genoemd) bestaat uit een hypothetische verzameling uitspraken van Jezus. In de zogenaamde t w e e b r o n n e n t h e o r i e wordt verondersteld dat deze bron gebruikt werd bij het schrijven van de Evangelies van Matteüs en Lucas. De letter ‘Q’ komt van de eerste letter van het Duitse woord voor bron, Quelle….

De ene bron is het Marcus-evangelie en de andere is Q.

Wikipedia

• Frederik D

Ja, ook dat is zo.

Maar Theo doelde op Genesis.

Maar al die bronnentheorieën zijn zeer interessant.

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dat jij zou bestaan, was niet de vrije wil van je

> ouders. Maar de uitvinder van de pingpongbal vond

> die bal wel uit vrije wil uit.

>

> Duidelijk? (Wie ben ik nu?)

Jij bent een schatje, ik zou jou best als huisdier willen hebben.

Kan je ook opzitten met je koppie schuin en een beetje een maffe grijns?

Zoiets als dit: