Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• David

theo Schreef:

——————————————————-

> Het eeuwige leven, daaronder versta je een leven

> na het aardse bestaan , in het hiernamaals, in de

> hemel?

Het gaat erom dat je bij die boom moet kunnen om niet dood te gaan. En daar werd de mens van weggehouden na de zondeval zodat de zonde niet eeuwig zou kunnen bestaan.. Totdat in het nieuwe Jeruzalem de boom weer bereikbaar is.

2 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.

Openbaring 22:2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.

• David

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Waarom was God dan zo bang dat Adam en Eva van

> deze boom zouden eten?

Ik snap eigenlijk nu pas je vraag.

God had helemaal niet verboden van de levensboom te eten.

Sterker nog, om onsterfelijk te blijven moesten ze van de levensboom eten. ( symbolisch gezien)

Totdat ze va de boom aten waarvan ze niet mochten eten namelijk de boom van kennis van goed en kwaad. In letterlijke zin was dat “ongehoorzaam” zijn aan God

Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Als de mens van de levensboom zou blijven eten zou hij eeuwig leven maar dan zou ook de zonde eeuwig blijven bestaan!

• theo

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Dat is onzin theo,je ontwijkt het probleem….waar

> kam het kwade van daan? Wie verzocht Jezus met het

> kwade.

> Doe me een lol man het gaat niet over jouw

> visie/mening,maar wat de bijbel er over zegt.

>

> Johanan

Beste Johanan,

Het kwaad zit in de mens zelf.

Satan de schuld geven van hetgene wij fout doen, of Adam en Eva de schuld geven dat de wereld vol kwaad zit is te simpel gedacht. Behalve natuurlijk als je (sommige) delen van de bijbel verplicht letterlijk moet lezen/nemen.

Jij begint over Jezus en de verzoeking, ik heb het hieronder maar even geplakt.

Letterlijk lezen?

Lees je vers 8 dan ook letterlijk?

Het dualistisch denken van God en antigod satan is in feite tweegodendom , een goede God die het beste met ons voor heeft maar het wil maar niet lukken want eigenlijk is antigod satan NET een beetje machtiger dan God, of zo je wilt Jehova want satan ziet steeds weer kans om God, onze Schepper te overtroeven met zijn slechte invloed op ons mensen.

In feite zeg je dan dat God volstrekt machteloos is tegen zijn tegenstander antigod satan.

Dat geloven we beide niet….TOCH ?

Waar komt het kwaad vandaan is een vraag die de mensen heeft beziggehouden zolang de mensen bestaan en bijbelschrijvers doen een poging om dat duidelijk te maken maar als je alleen de letterlijke lezing aanhoudt en nergens symboliek in kan/mag lezen dan stopt het bij het simpele dualistisch denken.

O ja, wat je schrijft: en doe me een lol man , het gaat niet over mijn ( of jou ???) visie maar wat de bijbel zegt !!!!:

Waarom is niet iedereen dan RK of JG of ZDA of bij de verg.van gelovigen of bij de ger. bond of vrijgemaakt of PKN of bij al die andere (splinter)groeperingen die we kennen binnen het christendom??

Vanwege wat de bijbel zegt? Vanwege visie wat jij en ik denken dat de bijbel zegt ?

Doe me een lol man..lees wat er in de bijbel staat over de eeuwigdurende inzetting van de sabbathdag ( zaterdag) en wat er niet staat dat je verjaardag niet mag vieren etc. etc.etc.

Waarmee ik wil zeggen: Doe me een lol man, dat slaat nergens op en duwt de geprekspartner in een hoekje waar diezelfde gesprekspartner met precies dezelfde woorden jou in zou kunnen drukken.

Jezus in de woestijn

4

1 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. 2 Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. 3 Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ‘Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.’ 4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’ 5 Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel. 6 Hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ 7 Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’ 8 De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht 9 en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ 10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’ 11 Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.

• Anna Lieze

onherroepelijk sterven versus 930 jaar leven

gen 2

15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. 16 Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven

gen 5

3 Toen Adam 130 jaar was, verwekte hij een zoon die op hem leek, die zijn evenbeeld was. Hij noemde hem Set. 4 Na de geboorte van Set duurde Adams leven nog 800 jaar. Hij verwekte zonen en dochters.r.5 In totaal leefde hij 930 jaar Daarna stierf hij.

• theo

David Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het eeuwige leven, daaronder versta je een

> leven

> > na het aardse bestaan , in het hiernamaals, in

> de

> > hemel?

>

> Het gaat erom dat je bij die boom moet kunnen om

> niet dood te gaan.

Die boom stond er (bij letterlijke lezing) ook al voor de zondeval.

Waarom zou die boom er moeten staan als de mens zondeloos was geschapen .

De mens werd toch pas sterfelijk na de zondeval?

En daar werd de mens van

> weggehouden na de zondeval zodat de zonde niet

> eeuwig zou kunnen bestaan.. Totdat in het nieuwe

> Jeruzalem de boom weer bereikbaar is.

>

> 2 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons

> gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en

> kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten

> van de levensboom plukt, want als hij die zou

> eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij

> de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te

> gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En

> nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten

> oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen

> en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten

> de weg naar de levensboom bewaken.

>

> Openbaring 22:2 In het midden van het plein van de

> stad en aan weerskanten van de rivier stond een

> levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand

> zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom

> brachten de volken genezing.

Kijk, NU komen we ergens…..terugverwijzing naar de schapping.

• Johanan

Oké heb alles gelezen ,en twee maal vers 8.

Maar waar wil je nu heen,dat het kwaat in de mens zit aub theo hoe kom je er op.

Volgens de woorden van de geïnspireerde apostel Paulus werd de mens geschapen om Gods beeld en heerlijkheid te zijn ..mee eens?1Kor 11:7 dat wil zeggen, om de eigenschappen van zijn Schepper te weerspiegelen en zich zo te gedragen dat hij Gods heerlijkheid weerspiegelde.

Als Gods aardse zoon moest de mens op zijn hemelse Vader lijken of zo zijn als hij. Zou hij anders zijn, dan zou dit niet stroken met het feit dat God zijn Vader was en zou er smaad op God worden geworpen.Zie ook Mal 1:6.

Jak 1:13-15;… Laat niemand, wanneer hij wordt beproefd, zeggen: Ik word door God beproefd. Want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand. 14 Maar een ieder wordt beproefd doordat hij door zijn eigen begeerte meegetrokken en verlokt wordt. 15 Vervolgens baart de begeerte, als ze vruchtbaar is geworden, zonde; de zonde op haar beurt, wanneer volbracht, brengt de dood voort.

Als dat waar is wat jij schrijft,dat het kwade in de mens zelf is,is God die de mens heeft gemaakt toch mede verantwoordelijk.

Maar dat in toch klinklare onzin,nee theo satan de duivel is de oorzaak van alle allende ontstaan na de zonde val.

Johanan.

• theo

Jammer dat je niet op de rest ingaat maar ik schreef ook een tamelijk lang verhaal.

’ 8 De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht

Zie je het gebeuren om op een zeer hoge berg te staan en ALLE koninkrijken van de wereld te (laten) zien ??

Je leest de bijbel selectief (mede) dankzij Brooklyn want er staat ook een tekst in de bijbel dat zowel het goede als het kwade van God komt.

• samuel

Theo heeft toch een groot gedeelte gelijk!

Als satan de hoofdschuldige zou zijn van jouw zonden, dan hoef jij niet voor de Rechter te verschijnen, maar satan in jouw plaats. maar dat leert de Bijbel niet.

Vandaar dat je leer niet klopt en je ook geen leraar bent, jij wordt beoordeeld en veroordeelt om jouw daden, dat verteld de Bijbel.

Satan is al veroordeelt, dat zegt de Bijbel ook.

Paulus leert ons dat we door het offer van de Heer Jezus Christus vrij zijn van de vloek der zonde, en dus niet meer hoeven te zondigen, maar dat wij daar zelf de keus in hebben, je laat je verleiden dus tot zonde, en dan is het hypocriet daar de satan de schuld van te geven.

Dan ben je dus net als Adam en uit Adam en niet uit Jezus Christus.

• Johanan

theo hoe satan dat heeft gedaan,vermeld de bijbel niet echt,misschien met visioenen van die

koninkrijken.

Maar Jezus ontkende niet dat Satan over de koninkrijken der wereld kon beschikken.

Want later noemde hij Satan de heerser van deze wereld Johannes 12:31; 16:11.

Tegen het einde van de eerste eeuw G.T. schreef de apostel Johannes: Wij weten dat wij uit God voortspruiten, maar de gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze;…1 Johannes 5:19.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Jehovah afstand heeft gedaan van zijn soevereiniteit over de aarde.

Bedenk dat Satan, toen hij Jezus de heerschappij over de politieke koninkrijken aanbood, zei: Ik zal u al deze autoriteit . . . geven, want ze is mij overgegeven;….Lukas 4:6. Daarom wordt hij ook de God van dit samenstel van dingen genoemd;..2 Kor 4:4.

Satan oefent slechts onder Gods toelating autoriteit over de koninkrijken der wereld uit.

Waar het omgaat is dat hij toch op de een of andere mannier in staat is geweest die aanbieding te doen.

Dus ook hier verzocht satan Jezus met het kwade.

Johanan.

• CU

David Schreef:

——————————————————-

>

> Openbaring 22:2 In het midden van het plein van de

> stad en aan weerskanten van de rivier stond een

> levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand

> zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom

> brachten de volken genezing.

Dat zijn dan drie bomen. Eentje in het midden van het plein en aan beide zijden van de rievier ook één.