Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• LiaDonkers

> Een joodse spreuk : Iedere tekst is op 70 manieren

> uit te leggen en iedere uitleg is waardevol.

Oeps! Dan kan dit wel eens een heel lang draadje gaan worden.

> Je schreef o.a. :

> Je zou iets kunnen zeggen van: als je van de boom

> van kennis van goed en kwaad hebt gegeten, dan

> verdien je het eeuwige leven niet. Het

> Sinterklaas-beloning-en-straf-systeem zeg maar.

> Maar ze hadden de kans eerst van de levensboom te

> eten.

>

> Waarom hebben ze van te voren van die boom gegeten

> OF vlak na het eten van de verboden vrucht?

Ze hebben er kennelijk niet van gegeten, maar hadden wel de kans.

Als ze dat hadden gedaan, en dat kon, dan was de geschiedenis van de wereld heel anders gelopen. Denk ik.

> Ik heb “”Internationaal commentaar op de bijbel “”

> er even op nagekeken maar daar wordt niks gezegd

> over de levensboom.

Hebben theologen nog nooit over nagedacht?

> ————————-

> Als niemand van mijn medechristenen een

> antwoord/redelijke uitleg heeft en geeft dan wil

> ik binnekort wel een poging doen.

Ik wacht af.

• theo

Je schreef o.a.'; Hebben theologen nog nooit over nagedacht?

Vast wel maar niet iedereen., ik ook niet

Maar het is een bekend gegeven dat atheisten veel betere/kritische vragen kunnen stellen dan gelovigen.

Zeker gelovigen als ik die van jongsafaan de bijbel en het geloof met de paplepel hebben binnengekregen hoewel ik van mijzelf durf tezeggen dat ik behoorlijk kritisch ben, ook naar mezelf toe.

Gelovigen uiten vaak de kreet: “” O ?? Zo heb ik dat nog nooit bekeken - of- Hé, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan.

Behalve natuurlijk die gelovigen die alles al (menen) te weten en niks van anderen aan willen nemen. Of zich schamen dat ze er nog nooit bij stil hebben gestaan. OF…geen antwoord hebben en dat niet willen/durven erkennen en voor zichzelf de kop in het zand steken en stil blijven naar de vragensteller.

De letterlijkgelovigen geven je ook geen antwoord tot nu toe.

• LiaDonkers

Ik wel wat zitten googlen op preken.

Maar dan kom je bijvoorbeeld tegen dat de levensboom Jezus zou zijn. Vind ik niet erg overtuigend.

• samuel

God gaf één gebod in Genesis 2 aan Adam en Eva en dat was: 15 En de HERE God nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren. 16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, 17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Er staat niet dat zij niet mochten eten van de boom des levens, dus wellicht hadden ze daarvan ook gegeten, of niet!

Toen de mens in verleiding viel en daarmee zondigde, ging dus de profetie van God in vervulling als een vloek, ze zullen voorzeker sterven.

Dus geen toegang meer tot de levensboom, en dus uit de tuin van Eden.

Nu zijn ze beiden toch nog erg oud geworden naar onze maatstaven, maar toch gestorven!

Zoals God al had voorzegd, en God houd zich aan Zijn Woord.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Moet ik een ander iets leren wat jou welgevallig

> is of wat mijn visie/mening is?

Visie en mening zijn niet hetzelfde. Wat heeft het voor een nut voor een ander dat je zegt dat de Bijbel niet heilig is en dat de Schepping niet zo is als beschreven in de Bijbel?

• theo

Dat komt dan uit een evangelische of (zware) orthodoxe hoek want Jezus komt in het OT niet voor..

Teruggrijpend van het NT naar het OT is “”theologische verantwoord“” – vooruitkijkend van het OT naar het NT wat Jezus aangaat is voor een serieus bijbelonderzoeker niet aan de orde want dan kun je achter iedere struik en (levens)boom Jezus verzinnen.

• David

LiaDonkers Schreef:

>

> Waarom was God dan zo bang dat Adam en Eva van

> deze boom zouden eten?

Ik lees nergens dat God bang was.

God is overigens geen mens dat Hij bang zou kunnen zijn.

Alles ligt in zijn plan dus ook dat de mens van de vruchtn van de boom zou eten.

De levensboom staat symbool voor het eeuwige leven.

David ;)

• theo

Het eeuwige leven, daaronder versta je een leven na het aardse bestaan , in het hiernamaals, in de hemel?

• CU

Dat is een redenatie vanuit een psychiatrisch ziekenhuis.

Stonden de cherubs in het paradijs om Adam en Eva te knuffelen?

• Johanan

Dat is onzin theo,je ontwijkt het probleem….waar kam het kwade van daan? Wie verzocht Jezus met het kwade.

Doe me een lol man het gaat niet over jouw visie/mening,maar wat de bijbel er over zegt.

Johanan