Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Adam, Eva en de levensboom

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Toch ga je aan mijn opmerking voorbij dat

> nietzondige door God geschapen mensen per

> definitie niet kunnen zondigen omdat ze zondeloos

> geschapen zijn.

Dan had God ze als een robot moeten scheppen.

Zonder vrije wil valt er niets te kiezen.

Dus jij zegt dat Adam en Eva zondig geschapen zijn.

Boaz.

• theo

Nee, ik zeg dat Adam en Eva symbool staan voor ons allemaal.

• CU

Maak je niet zo druk over dat godje met die zogenaamde verboden vrucht.

Later vermoorde Kaïn zijn broer Abel. En wat deed dat godje? De moordenaar Kaïn beschermen tot zijn dood.

• theo

En als je het nou eens anders bekijkt?

De literaire schoonheid van het verhaal zoals de schrijver het aan ons heeft nagelaten die spreekt van een barmhartig God?

Meteen aan het begin van de bijbel begint het gedonder met Adam en Eva, gelijk zijn er twee broers ( met vele broers in de bijbel) met jaloezie en moord.

Entoch…en TOCH wordt Kain niet meteen geraakt door een bliksemschicht of gooit God Kain niet meteen in de hel .

Zelfs voor een broedermoordenaar blijkt God barmhartig te zijn en helpt hem zelfs.

• CU

Zo denk je niet over de moordenaar van Marianne Vaatstra.

• theo

Hoe weet je dat?

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Nee, ik zeg dat Adam en Eva symbool staan voor ons

> allemaal.

Jij bent Theo en ik ben Boaz en geen symbolen van Adam en Eva.

En wij beiden stammen af van Adam en Eva die hun doel gemist hebben.

Wij erven de dood wat onnatuurlijk is.

Boaz.

• Frederik D

De dood is heel natuurlijk.

• theo

Dan geloof jij dat het bijbelse scheppingsverhaal een historisch verslag is, daar heb ik geen enkel probleem mee.

Heb jij er een preobleem mee dat ik het als een gelijkenis zie als een lied op Gods schepping zie, als symbool dat wij allen Adam en Eva zijn die de keus hebben om van goede en van verkeerde vruchten te eten?

• David

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Gen. 2:16 "Hij (God) hield hem (Adam) het

> volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je

> eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van

> goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je

> onherroepelijk sterven.’ "

>

> (oftewel: God had het eten van de levensboom niet

> verboden. Daar kun je dus niet omheen.)

Het gaat er uiteindelijk om waarom God de mens wilde behoeden om van die boom te eten.

De boom staat namelijk symbool voor de vrije wil van de mens. Geen boom = geen eigen wil.

De mens kan dus kiezen om God wel of niet gehoorzaam te zijn.

Ben je God gehoorzaam dan kan hij je beschermen tegen het kwaad.

Ben je God niet gehoorzaam dan is God niet meer in staat om je te beschermen of erger. Ongehoorzaamheid leidt tot het instorten van de ideale wereld die God eigenlijk voor de mens wil.

Maar eerlijk gezegd is kennis van goed en kwaad noodzakelijk om een echte keuze te kunnen maken.

Dus ook de zondeval ligt in Gods plan.

Opdoen van kennis van goed en kwaad doet ieder mens elke dag op totdat er voldoende besef is dat het kiezen van het kwaad alleen tot nog meer ellende leidt

Pas als dat besef bij de mens aanwezig is en de mens het wel uit zij hoofd laat om verkeerde keuzes te maken is de mens geschikt voor en ideale wereld.

> (eeuwig leven, is dat niet hetzelfde als

> onsterfelijk worden?)

Alleen God is van nature onsterfelijk. Ieder geschapen wezen heeft die onsterfelijkheid wel of niet gekregen en kan dus ook weer afgenomen worden.