Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Tegenstelling

• theo

Waarom ga je geen antwoorden geven op de hierboven vermelde vragen?

• Gonnie

Theo is hoofdlettergevoelig misschien, want hij schrijft zijn eigen naam ook nooit met een hoofdletter, wat ik niet correct vind.

• Ellen-Josee

We zijn allemaal wel eens niet correct toch?

De hoofdletter voor Bijbel komt omdat Bijbel een begrip is, net als b.v. Pinksteren, Messias, Nobelprijs en Koninkrijk Gods.

Hier is een site er over: http://www.jagerneyndorff.nl/Taaladvies/AdviesSpelling/Hoofdlettersenafkortingen/tabid/725/language/nl-NL/Default.aspx

Het is zeker niet een overtreding als vloeken. Zelf schrijf ik ook wel eens bijbel. Ook schrijf ik wel eens 'bijbelleraar, dat is dan weer correct.

Ik zou er zelf niet zo'n punt van maken.

Trouwens bij een vloek hoef je God ook niet met hoofdletter te schrijven…

Ellen :)

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Waarom ga je geen antwoorden geven op de hierboven

> vermelde vragen?

Als je ruzie loopt te zoeken dan ga ik daar liever niet op in. Dag Theo.

• theo

Dag Peri.

Overigens zoek ik geen ruzie, dat doe ik nooit.

Ik probeer je na te laten denken over je manier van discussiëren maar ook dat blijkt zinloos te zijn.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Dag Peri.

>

> Overigens zoek ik geen ruzie, dat doe ik nooit.

>

> Ik probeer je na te laten denken over je manier

> van discussiëren maar ook dat blijkt zinloos te

> zijn.

Ik hoop voor jou dat je in real life op een andere manier tegen mensen spreekt.

• Eliyahu

erik7 Schreef:

——————————————————-

> Uitgaande van de waarheid van het NT (één grote

> vertaalfout en kerkelijk complot?) zijn zeer veel

> profetieën vervuld.

Bs'd

Zoals?

> Een aantal wordt vervuld, wanneer Hij terugkeert

> en in Jeruzalem/Israël zal heersen over de gehele

> wereld.

>

> Een vraag die ik je in een eerder topic heb

> gesteld (maar wellicht aan je aandacht ontsnapt):

> over wie gaat dit?

> Zach. 12:10 Doch over het huis Davids, en over de

> inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den

> Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij

> aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij

> zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage

> over een enigen zoon; en zij zullen over Hem

> bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt

> over een eerstgeborene.

Zie hier: https://sites.google.com/site/wegvel/etasher-

• theo

Weet je eigenlijk nog wel waar het over gaat na al je gezemel?

Eén klein opmerkingetje van mij; Dat de bijbel op zich als boek geen heilig voorwerp is.

Dat schreef ik en dat ben je na veel gezeur van jezelf met mij eens en nog ga je door met zemelen.

———————————

Ik hoop voor jou dat je in real life (het echte leven) op een andere manier tegen mensen spreekt/ in gesprek bent..

• LeSage2

Je signaleert terecht hier een belangrijke tegenstelling. En een tegenstelling die essentieel is voor het geloof. immers het christendom is gebaseerd op het joodse geloof, en het hart van het joodse geloof is het uitvoeren van Gods wetten. En deze tegenstelling gaat nu juist over ‘wet’- of ‘geen-wet’.

Anderzijds is het onder christenen gebruikelijk om Gods Woord als onfeilbaar te zien. Zie jij dat ook zo/ En wat betekent ‘onfeilbaarheid’ voor jou?

• theo

Onfeilbaar als geschiedenisboek? Als biologie boek?

Onfeilbaar als een chronologische verhandeling van wat een onaanzienlijk volkje vroeger heeft ervaren?

Welnee.

Onfeilbaar als Gods Woord dat God niet los laat wat zijn hand . Mensen hebben God ervaren in hun leven, Iedere bijbelschrijver op zijn eigen manier. Net zoals wij het nu verschillend ervaren. Ze hebben hun geloofsverhalen aan ons nagelaten en laten we daar dankbaar voor zijn.

God laat niet los wat zijn hand begon…maar ik begrijp natuurlijk zelf ook donders goed dat dit geloofstaal is waar een atheist niks aan heeft en misschien ook niet kan begrijpen.