Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Mening van christelijke gelovigen.?

• Stefan

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Als hersenspoeling noodzakelijk is om het Woord te

> leren begrijpen, dan is er volgens mij iets niet

> goed met je.

Hier haal je wel wat aan want, welke hersenen ‘moeten gespoeld worden’ dan, wil het Woord begrepen worden?

Het zijn vaak de vastzittende overtuigingen (hard gemaakte denk-beelden) die gezien mogen worden door het Woord, en daardoor kunnen oplossen of overgegeven.

>

> Ik hoop me te vergissen maar jouw taal in deze is

> mij niet echt duidelijk.

Dat is een mooie benadering.

Ik vraag mij af of we wel

> over hetzelfde aan het communiceren zijn? Ik

> veronderstel dat je met ‘Woord’ de goede boodschap

> bedoelt?

Ja, de enige.

> En een goede boodschap hoeft andere goede

> boodschappen en religies niet uit te sluiten.

Als de goede boodschap datgene raakt, wat de Bron geeft, is het dezelfde boodschap.

Als

> goede boodschap zie ik ook evolutie (allerdaagse

> schepping), wetenschap, filosofie etc…

Als daardoor inzicht wordt verkregen in wie de mens in zijn diepste wezen is, is dat een mooie start voor verder onderzoeken.

• Scarlett 2de

Met hersenspoeling geef ik hetvolgende aan:

Als teken van God's genegenheid moeten christenen ‘degelijk’ zijn, en stel dat ze toevallig losbandig leven dan zijn ze toch voorbestemd als niet voor redding en zaligheid, dan tot verdoemenis omdat niet naar het ‘Woord’en de ‘Geest’wordt geluisterd!

Het gaat dus niet om de verantwoordelijkheid als mens, maar om de voorbestemming. Je zegt het zelf : het kwade zit in de mens. Wie niet naar ‘Woord’ en ‘Geest’ leeft krijgt geen genade.

Zolang mensen er in geloven doen ze beroep op voorbestemming, staan open voor God's Woord want er is hoop. En door hoop groeit zo'n mens sterker en sterker tot de ‘Geest’want dat is Gods werk.

Als ik mij jouw zinnen en van sommige anderen op de prikbord ontrafel zeg je dat Gods voorbestemdheid niet verspeeld mag worden in levensgenot of barokke weelde. En voorspoed als men die geniet, moet geïnvesteerd worden in Gods rijk om christenen te beschermen voor buiten en binnen gevaar (ontaarding). Dat doe je dan door telkenmale met de vinger op Bijbelteksten te wijzen. Teksten waaruit de ‘Geest’ kan worden geput.

Het ‘Woord’gaat uit van het bovennatuurlijke ‘de ziel’ dat gestuurd wordt door de'Geest' is de opvatting. de Wil Gods gaat van boven naar beneden. De waarheid komt van God, Jezus Christus, het Evangelie, de Theologie, de Wijsbegeerte maar niet van de mens.

Ik denk dat het een nogal simpele voorstelling van zaken is, het geeft een kortzichtige wereldbeeld over waartoe het mensdom in staat is het ‘goede’ te doen al dan niet via een ander godsdienst of al dan niet geïnspireerd door het bovennatuurlijke, geloof of ongeloof. Kijk naar de universele letterkunde, kijk naar rijkdom van culturen, kijk naar de artistieke ziel, de schoonheid van kunsten en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Daar hoeft echt geen Bijbel bij aan te pas komen. De innerlijke motivering hoeft echt niet ter glorie van God te zijn zoals het evenmin ter glorie van het individu is.

De wil voor een betere wereld is niet de exclusiviteit van het bovennatuurlijke.

Mijn opvatting over de geest is veronderstel ik ruimer dan de opvatting over de ‘Geest’ die jij daaraan toekent.

• Stefan

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Met hersenspoeling geef ik hetvolgende aan:

>

> Als teken van God's genegenheid moeten christenen

> ‘degelijk’ zijn, en stel dat ze toevallig

> losbandig leven dan zijn ze toch voorbestemd als

> niet voor redding en zaligheid, dan tot

> verdoemenis omdat niet naar het ‘Woord’en de

> ‘Geest’wordt geluisterd!

Ik snap niet precies wat je nu wil laten zien. Is deze zin hierboven een voorbeeld van hersenspoeling zoals ik het geloof in jouw ogen beleef? Ik herken daarin niets van wat ik schrijf namelijk.

> Het gaat dus niet om de verantwoordelijkheid als

> mens, maar om de voorbestemming. Je zegt het zelf

> : het kwade zit in de mens. Wie niet naar ‘Woord’

> en ‘Geest’ leeft krijgt geen genade.

Ik beweer eerder het tegenovergestelde; iets uit God zit in de mens, noem dat -het geloof- wat de mens zich bewust wordt door de aanraking van het Woord. En is dat voorbestemming? Dat vind ik een mooi woord daarvoor.

> Zolang mensen er in geloven doen ze beroep op

> voorbestemming, staan open voor God's Woord want

> er is hoop. En door hoop groeit zo'n mens sterker

> en sterker tot de ‘Geest’want dat is Gods werk.

Wordt de mens sterker en sterker, of juist ‘zwakker’ doordat hij (af)breekt en zich overgeeft..aan Hem.

> Als ik mij jouw zinnen en van sommige anderen op

> de prikbord ontrafel zeg je dat Gods

> voorbestemdheid niet verspeeld mag worden in

> levensgenot of barokke weelde.

Dat schrijf ik niet, maar het zijn twee verschillende werelden; een leven onder de wet, en een Leven uit God.

En voorspoed als

> men die geniet, moet geïnvesteerd worden in Gods

> rijk om christenen te beschermen voor buiten en

> binnen gevaar (ontaarding).

? Dit snap ik niet wat je hiermee bedoelt. Hoe kom je hier nu op?

Dat doe je dan door

> telkenmale met de vinger op Bijbelteksten te

> wijzen. Teksten waaruit de ‘Geest’ kan worden

> geput.

> Het ‘Woord’gaat uit van het bovennatuurlijke 'de

> ziel' dat gestuurd wordt door de'Geest' is de

> opvatting. de Wil Gods gaat van boven naar

> beneden. De waarheid komt van God, Jezus Christus,

> het Evangelie, de Theologie, de Wijsbegeerte maar

> niet van de mens.

>

> Ik denk dat het een nogal simpele voorstelling van

> zaken is, het geeft een kortzichtige wereldbeeld

> over waartoe het mensdom in staat is het ‘goede’

> te doen al dan niet via een ander godsdienst of al

> dan niet geïnspireerd door het bovennatuurlijke,

> geloof of ongeloof. Kijk naar de universele

> letterkunde, kijk naar rijkdom van culturen, kijk

> naar de artistieke ziel, de schoonheid van kunsten

> en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Daar hoeft

> echt geen Bijbel bij aan te pas komen. De

> innerlijke motivering hoeft echt niet ter glorie

> van God te zijn zoals het evenmin ter glorie van

> het individu is.

> De wil voor een betere wereld is niet de

> exclusiviteit van het bovennatuurlijke.

Het lijkt wel, of ik nu een stukje lees van net voor het moment dat Adam en Eva van deze aangeboden vrucht ging proeven..

> Mijn opvatting over de geest is veronderstel ik

> ruimer dan de opvatting over de ‘Geest’ die jij

> daaraan toekent.

Zie mijn laatst opmerking, want hoe kan het leven onder de wet waarin de mensheid terechtgekomen is, wat de beperking in zich heeft van de dood, meegenomen worden in het Leven? Hoe kan deze wereld iets wat ‘'eeuwig leeft’' voortbrengen, maar wat niet de klanken van het Leven heeft? Dat is ook wat de Bijbel ergens schrijft; al ware het, dat ik alles had wat de wereld te bieden heeft, en alle geloof wat bergen kan verzetten, maar de Liefde niet, ik ben niets.

Dus ergens is daar een scharnier, een middelaar, een tussenkomst nodig, om het Leven mogelijk te maken in een wereld die Dat niet in zich heeft.

• 'en passant'

nihil

• Scarlett 2de

Een mens die zich (af)breekt en zich overgeeft… aan Hem, dat is wellicht symptomatisch van hersenspoeling.

Wat ik je schreef moest je lezen als een samenhangend geheel, jij herkent zich niet daarin. Gelukkig maar, want bij mij was die veronderstelling van denkpatroon gerezen…

Toch begrijp ik nog niet wat je als argumentering wilt aangeven : als gevolgtrekking over waar ik op attendeerde haal je Adam en Eva erbij ? wat is het verband met wat ik schreef?.

Jij hebt het ook over twee verschillende werelden : een leven onder de wet ( bedoel je daarmee de 10 geboden uit het Oude Testament?) en een Leven uit God .. bedoel je hiermee dat iets uit God ook in de mens zit? Als dat zo is geef je dan daarmee aan dat het spiritisme (het geestelijke) en het spirituele (het vrome) tot het menszijn horen en daarmee geen geloof (godsdienst) nodig is om in staat te zijn het Goede te doen?. Ik hoop dat dit laatste dan jouw gedachte is, maar begrijp me goed ik ben niet tegen de Bijbel als inspiratiebron voor diegenen die daar steun in kunnen vinden.

De Bijbel geeft aan dat er maar een weg is om tot God te komen. Oke, maar niet iedereen heeft behoefte aan het bovennatuurlijke en waarom zou men zich van de wereldwerkelijkheid moeten afsluiten.

Er zijn meer waarheden dan het enkele Judeo-Christianisme of het geloven in een monotheïstische God die de schepper van alles is. Ongelovigen en Agnosten hebben evengoed het recht op gevoel, het recht op eigen waarheden, het recht om door het leven te gaan als goede mens…

Waarom zou een' God' gelovigen bevoorrechten ten opzichte van ongelovigen om wille van ‘het ware geloof’?

• Stefan

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Een mens die zich (af)breekt en zich overgeeft…

> aan Hem, dat is wellicht symptomatisch van

> hersenspoeling.

>

> Wat ik je schreef moest je lezen als een

> samenhangend geheel, jij herkent zich niet daarin.

> Gelukkig maar, want bij mij was die

> veronderstelling van denkpatroon gerezen…

>

> Toch begrijp ik nog niet wat je als argumentering

> wilt aangeven : als gevolgtrekking over waar ik

> op attendeerde haal je Adam en Eva erbij ? wat is

> het verband met wat ik schreef?

De belofte en voorspiegeling dat door de vrucht van de kennis van goed en kwaad, de (gedeelde) mens éénheid (God) kan vinden.

.

> Jij hebt het ook over twee verschillende werelden

> : een leven onder de wet ( bedoel je daarmee de 10

> geboden uit het Oude Testament?) en een Leven uit

> God .. bedoel je hiermee dat iets uit God ook in

> de mens zit?

Deze tekst zit nog onder de knop, van 1 Kor. 15

42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

Als dat zo is geef je dan daarmee aan

> dat het spiritisme (het geestelijke) en het

> spirituele (het vrome) tot het menszijn horen en

> daarmee geen geloof (godsdienst) nodig is om in

> staat te zijn het Goede te doen?

Wat lees jij in de hierboven gegeven tekst dan? De tekst van heel 1 Kor. 15 gaat over dit fenomeen; twee werelden, twee naturen.

. Ik hoop dat

> dit laatste dan jouw gedachte is,

Je hoop voor mijn gedachten (over hersenspoeling gesproken) is niet wat het geloof voorstaat. Het geloof en de werken daaruit, wat de mens veranderen zal, is niet van deze wereld. Dat zegt de tekst die ik je gaf, (onder andere deze tekst) en dat is eigenlijk de enige functie van alle letters in de Bijbel, de uitroep; kom naar Huis, zoon.

maar begrijp me

> goed ik ben niet tegen de Bijbel als

> inspiratiebron voor diegenen die daar steun in

> kunnen vinden.

Gelukkig dan maar.

>

> De Bijbel geeft aan dat er maar een weg is om tot

> God te komen.

Nah..:D

Oke, maar niet iedereen heeft

> behoefte aan het bovennatuurlijke en waarom zou

> men zich van de wereldwerkelijkheid moeten

> afsluiten.

Afsluiten? Of gaan doorzien wat deze wereldwerkelijkheid eigenlijk voorstelt.

> Er zijn meer waarheden dan het enkele

> Judeo-Christianisme of het geloven in een

> monotheïstische God die de schepper van alles

> is. Ongelovigen en Agnosten hebben evengoed het

> recht op gevoel, het recht op eigen waarheden, het

> recht om door het leven te gaan als goede mens…

> Waarom zou een' God' gelovigen bevoorrechten ten

> opzichte van ongelovigen om wille van 'het ware

> geloof'?

Waarom de beperkte wereld liefhebben boven het Al? Dat schrijft diezelfde 1 Kor. 15 tekst; wat is de mens eigenlijk, en wat is Geest-Mens.

• Scarlett 2de

Paulus (Jood van oorsprong) schreef in het Grieks van zijn tijd en was een ontwikkeld man. Hij predikte in de synagoge van Corinthië (Corinthië in Griekenland was in die tijd een romeins provintiale hoofdstad) en richte zich tot de heidenen. Uieraard had hij tegenstand maar hij slaagde er ook in vele burgers en ook Joden te bekeringen tot het prille Christendom.

Zijn brieven aan de Corinthiërs schreef hij vanuit Efeze (West kust van Turkiye). De christelijke gemeente in Corinthië was toen geteisterd met een aantal problemen en wij moeten dus in gedachten houden dat de brieven van Paulus aan de Corinthieërs met deze problemen mee te doen hebben. (zoals mag een christen vlees eten dat is overgebleven van een heidens offer en op de markt terecht is gekomen, of mag een christen na een offer met heidense vrienden en verwanten samen aan een maaltijd deelnemen…)

Het geschilpunt werd ingewikkelder en verwarder gemaakt door een groep zogenaamde ‘spirituelen’ die van zichzelf dachten dat ze als spirituele christen hooger stonden dan gewone christenen. Zij oorloofden zich daarmee meer vrijheden (losbandigheden). Paulus doorzag de problemen en schreef onder anderen in het 13de hoofdstuk van zijn eerste brief aan de bekeerde Corinthieërs tot het christendom dat de werkelijke wijsheid de wijsheid is van de liefde (1 Cor. 13).

Ook is in ogenschouw te nemen dat Paulus (de apostel der heidenen) voordat hij naar Corinthië afreisde hij in Athene toen hij voor de Areopagus tot geleerden en filosofen sprak(epicuristen en stoïcijnsen) een grote teleurstelling had geleden (magere oogst aan bekeerlingen) en daarom besefte hij dat hij het verkeerd had aangepakt.

Ik citeer uit het boek'van Stewart Perowne 'de reizen van Paulus:

“Nadat hij hen gelukgewenst had met hun godvrezendheid, kiest Paulus als onderwerp een altaar dat hij had gezien met de inscriptie ”Aan de onbekende God'. Dat was de God die hij hun kwam verkondigen. Hij was een God die niet woonde in tempels met handen gemaakt (zoals de Areopagus) en die ook geen offers nodig had (zoals dat gebruikelijk was op de altaren van tempels in Athene). Hij gaf aan allen het leven. Hier haalt Paulus de dichter Aratus aan : ‘Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd;’(de regel komt bij Cleanthes voor) ‘Want wij zijn ook van Zijn geslacht.’

"Dit alles was nog heel aannemelijk voor filosofische oren, maar het was niet dat, wat Paulus eigenlijk wilde zeggen. Hij kwam nu aan zijn onderwerp. God had een tijdlang de menselijke zwakheden door de vingers gezien, maar nu riep Hij iedereen op om berouw te hebben en bereid te zijn, voor de grote Rechter te verschijnen. Dit stelde zijn hoorders (tussen wie rechters) voor een raadsel. Berouw, te verschijnen voor de grote Rechter? Waar sprak deze vreemde man over? De Griekse ideeën over zonde en berouw waren, op zijn zachtst gezegd, heel vaag. Wat het begrip ‘zonde’het dichtst nabijkwam was ‘amartia’-het missen van het doel-. Het beste geneesmiddel hiervoor was ‘metanoia’-een verandering van gezindheid. Alles heel logisch, maar hoe ver verwijderd van de joods-christelijke begrippen van zonde, boete en berouw. Paulus gebruikte de gangbare terminologie om ideeën uit te drukken die beslist niet gangbaar waren. Hij ging verder. De Rechter zou een man zijn die God beschikt had en die Hij als waarborg van Zijn gezag uit de doden had opgewekt.

"Dat was te veel voor de filosofen. Enigen - de epicuristen - waren geërgerd. Had Epicuris zelf niet gezegd: ‘Daarom is de dood, de koning der verschrikking, niets voor ons, want zo lang wij bestaan is de dood niet aanwezig, en als de dood gekomen is, zijn wij er niet meer?’

Deze weergave jou geboden omdat het een veel ruimere kontext biedt dan de pure aanwijzingen uit 1 Cor. 15 als tekst.

• Stefan

Bedankt voor je reactie..

>De Rechter zou een man zijn die God beschikt had en die Hij als waarborg van Zijn gezag uit de doden had opgewekt.

"Dat was te veel voor de filosofen. Enigen - de epicuristen - waren geërgerd. Had Epicuris zelf niet gezegd: ‘Daarom is de dood, de koning der verschrikking, niets voor ons, want zo lang wij bestaan is de dood niet aanwezig, en als de dood gekomen is, zijn wij er niet meer?’

Ik zie echter niet precies in, wat nu de ruimere context zou moeten zijn, want het begrip dood wordt hierin niet doorzien. Is dat meer ruimte gevend, of een afsluiten. Afsluiten is beperken, niet een ruimer (in)zien wat de dood is.

Want wat is de dood. De dood als zijnde een sterven aan deze wereld? Of wordt de dood zoals boven beschreven nog steeds gezien als ‘de koning der verschrikking’..en daarom ver weg gehouden en blind blijven voor de mogelijkheid de wet te ‘door-gronden’ (van deze wereld), en daardoor de dood te overwinnen. Dat schrijft de 1 Kor. 15 tekst; overwinnen. Dat is niet; net doen of dit niet bestaat.

Wat wordt er opgewekt uit ‘de dood’? Uit deze wereld van verderfelijkheid en vergankelijkheid? Dat is de boodschap van Paulus; weet je wie je bent hier? Weet je dat er iets opgewekt kan worden in je? Uit datgene wat afhankelijk is van de vergankelijkheid?

Dat schrijft de tekst, ergens in Rom.8; waarin de Geest, Die Jezus uit de dood heeft opgewekt, ook in u woonachtig kan zijn..

11 En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen van het lichaam doodt, zo zult gij leven.

14 Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15 Want gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid weer tot vreze, maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; indien wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Daarin de tekst, wordt er weer gesproken over die twee naturen; de natuur met de dood, en de Ander, de natuur die opgewekt wordt en is de door God beschikte, de voorspelde, de Geliefde, de Christus.

Je leest; dit gaat over elk individu, elk mens, die Hem aanvaardt. Dat is bewustwording; het geloof..van Hem, omdat het Koninkrijk Gods IN de mens gevonden wordt. ‘'Bidt gij daarom aldus; Onze Vader die in de Hemel is, Uw Koninkrijk kome’'…

..in ons.

Dat is; Hem zien en horen. Zie..Ik sta aan de deur en Ik klop..Openb. 3:20

• Scarlett 2de

De Bijbel lezen in een breder context.

Neem mijn bijdrage hieronder eens door over de DOOD

http://politiek.startpagina.nl/prikbord/read.php?1490,13858574,13914485#msg-13914485

• Stefan

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> De Bijbel lezen in een breder context.

>

> Neem mijn bijdrage hieronder eens door over de

> DOOD

>

> http://politiek.startpagina.nl/prikbord/read.php?1

> 490,13858574,13914485#msg-13914485

Kortom, de conclusie van het stuk in de link is; Naar het vuur, naar een nieuwe incarnatie. Dat is het wiel van Samsara, wat de Buddha ook beschrijft, waaraan de mens gebonden is. Het vuur is in deze zin; het karma, ‘'de lading’' van de ziel.

Daarmee is dit artikel een beschrijving van het leven onder de wet. Of dit nu met de vorm is, of zonder de vorm, het blijft een leven onder invloed van ‘het oude vuur’' welke de gevallen mensheid/ziel vertegenwoordigt en in zich draagt, waaruit hij bestaat, of wat zijn bestaan handhaaft.

Jac. 3

8 Maar de tong kan geen mens temmen; zij is een onbedwingbaar kwaad, vol van dodelijk venijn.

9 Door haar loven wij God en de Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn.

10 Uit dezelfde mond komt voort zegening en vervloeking. Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.

11 Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?

12 Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen.

13 Wie is wijs en verstandig onder u? Die bewijze uit zijn goede wandel zijn werken in zachtmoedige wijsheid.

14 Maar indien gij bittere nijd en twistgierigheid hebt in uw hart, zo roemt en liegt niet tegen de waarheid.

15 Deze is de wijsheid niet, die van boven afkomt, maar is aards, natuurlijk, duivels.

16 Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handeling.

17 Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd.

18 En de vrucht der rechtvaardigheid wordt in vrede gezaaid voor degenen, die vrede maken.