Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jehovah — Wie is hij?

• 'en passant'

nihil

• Johanan

Ik kan het met alle liefde niet begrijpen dat mensen het zo moeilijk vinden God bij zijn naam te noemen.

Zelfs Jezus zegt in het hoogpriestelijk gebed;…Joh 17:26;..„Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde waarmee gij mij hebt liefgehad, in hen moge zijn en ik in eendracht met hen.

Echt waar ik zie het probleem niet;..Jes 42:8;..Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam; en aan niemand anders zal ik mijn eigen heerlijkheid geven, noch mijn lof aan gehouwen beelden.

Johanan.

• samuel

Gods letterlijk naam is JHWH.

• Boris

samuel Schreef:

——————————————————-

> Gods letterlijk naam is JHWH.

En waarom noem je mij Gerard?

• Johanan

Dat zijn de vier medeklinkers, gewoonlijk het Tetragrammaton of Tetragram genoemd van het Griekse te·tra-, „vier”, en gram′ma, „letter”). Deze vier letters van rechts naar links geschreven) zijn יהוה. Men kan ze in het Nederlands als JHWH (of JHVH) transcriberen.

Maar er horen ook nog een paar klinkers bij,en dan kom je in het NL uit op Jehovah,al eeuwen lang.

Johanan.

• theo

Ja hoor.

Ga een ander er maar mee lastig vallen.

Als jij in een moslim gezin was grootgegroeid dan zat je nu richting Mekka te bidden naar Allah.

Ik ook trouwens.

God luistert natuurlijk niet naar mensen die hartstochtelijk bidden om uitkomst en dan niet de juiste naam hanteren.

God luistert ook niet naar jou en mij trouwens, althans niet volgens de JG want ik heb God nog nooit Jehova genoemd.

——————————————

Die puber die in al haar verdriet en ellende en kl o te jeugd nauwelijks weet wie God of Jezus is omdat ze niet gelovig is opgevoed maar in haar wanhoop bidt: O God help me toch ….. en mij dan toevertrouwde dat ze niet wist tot wie ze heeft gebeden maar dat het haar wel rust geeft… Kijk DAT is bidden, bidden uit het hart.

———————————————–

Maar nee, ze is niet op de juiste wijze gelovig of geen JG of niet op de wijze van Samuel of Peri of Boaz dus….jammer maar helaas voor dat arme kind. ze left al in een hel en daar komt ze ook na haar droevige ellendige aardse bestaan.

Eigenlijk heb ik mijn buik vol ( dat had ik ook al maar omstandigheden maken mij een beetje feller momenteel) van al die vrome omhooggevallen betweterige hoogmoedige …………

• ruud

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs+17%2C5&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&id49=1&l=nl&set=10

LUISTER NAAR HEM , dan wel HOORT NAAR HEM.

Nogmaals:

Geven wij ook gehoor aan deze oproep van God de Vader?

Waar staat bijv. dat Jezus ons oproept om Zijn hemelse Vader Jehovah te noemen?

En waar staat dat Jezus Zelf Zijn Vader Jehovah noemde?

• samuel

Weet je Johanan in de Engelse Bijbel de King James komt de naam Jehovah wel voor 7 x :

1.Genesis 22:14

And Abraham called the name of that place Jehovahjireh: as it is said to this day, In the mount of the LORD it shall be seen.

2.Exodus 6:3

And I appeared unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, by the name of God Almighty, but by my name JEHOVAH was I not known to them.

3.Exodus 17:15

And Moses built an altar, and called the name of it Jehovahnissi:

4.Judges 6:24

Then Gideon built an altar there unto the LORD, and called it Jehovahshalom: unto this day it is yet in Ophrah of the Abiezrites.

5.Psalm 83:18

That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth.

6.Isaiah 12:2

Behold, God is my salvation; I will trust, and not be afraid: for the LORD JEHOVAH is my strength and my song; he also is become my salvation.

7.Isaiah 26:4

Trust ye in the LORD for ever: for in the LORD JEHOVAH is everlasting strength:

Nu is de King James een stuk ouder dan de Nieuwe Wereld Vertaling die jij gebruikt, maar zoals je ziet noemde Jezus geen een keer de naam Jehovah, maar wel Vader, Abba en ook: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Dus ja niet de Jehova getuigen zijn de uitvinders van de naam Jehovah maar de christenen.

• Boris

(tu)

• Boris

Antwoord samuel?