Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wat is ware religie?

• theo

Ik beweer niet dat ik het enige juiste geloof (religie?) heb.

Voor mijzelf heb ik het juiste geloof omdat het me inspiratie en rust in het lijf geeft. Mijn geloof geeft me kracht en moed in een hectische weereld. En de hoop/ zekerheid op een euwig leven bij God.

Daarbij voel ik me thuis bij mijn “groepsgenoten”, ik houd vande psalmen en gezangen van “”ons" liedboek en ben daarbij een orgelgek waar ik van kan en mag genieten bij een kerkdienst.

Voor Boaz en Samuel en Florin en Peri, die een aantal andere visies hebben op bepaalde stellingen/dogma's is HUN geloof/religie de juiste voor HUN. Zij voelen zich daarin thuis. Net als Johanan die WEER een andere visie heeft op bepaalde aspecten en zich DAAR bij thuis voelt.

Ik ben het met HUN visies niet eens en daar heb ik geen problemen mee , als mens zijn ze voor mij geen haar minder dan mijn geloofsgenoten of atheisten.

Het enige probleempje is voor mij de hoogmoedige taal waar sommige mensen zich blijkbaar van moeten bedienen met beledigende woorden om hun eigen geloof tot het Enige Ware geloof te verheffen en de God van de bijbel tot hun eigen stammengod degraderen..

• LeSage

Hoe verder we terug gaan in de beschaving van de menselijke beschaving, voor hoe meer vragen de denkende mens zich gesteld zag.

Waar kwam die bliksem en donder vandaan? Waarom werden mensen soms niet meer wakker als ze gingen slapen? Waarom schudde de aarde soms? Waar kwam die tsunami zo plotseling vandaan? Wie was in staagt de zon te verduisteren? Hoe kwam het dat de 4 seizoenen zich maar bleven herhalen? Wat is vuur? Wat gebeurt er met je als je dronken bent? En als je in trance raakt?

Ga d'er maar aan staan.

Kennelijk was het creeeren van ideeen over supermensachtige wezens, die je beschermden in ruil voor absolute gehoorzaamheid, met een cultus (voorgeschreven handelingen) een passend antwoord.

Zo zijn religies ontstaan.

Een ware religie is dus iets als bovenstaand, wat bovendien bewezen heeft betrouwbaar te zijn.

Wat mij betreft vallen joodse en christelijke religie daar niet onder omdat ze bewezen hebben juist niet bescherming te bieden op momenten dat het er echt om gaat.

• samuel

Marith Schreef:

——————————————————-

> roche Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Wat is ware religie?

> > - Een religie die waar is.

>

> Het woord religie komt van religare en betekent

> verbinden.

> Wat is dus de ware verbinding?

Nee je bent selectief dat is een islamitisch begrip.

Religie

Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestat

Gevonden op http://www.islamitischebegrippen.nl/islam/

Dit betekent religie:

religie

eredienst, geloof, godsdienst

Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/religie

Nu is de Bijbel heel duidelijk wat ware religie/godsdienst is:

26 Indien iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienst is waardeloos. 27 Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren. Jak.1

> >

> > Hoe weet je of een religie waar is?

> > - Dat weet je niet. Je moet het geloven, en je

> > kunt dat geloof onderbouwen met argumenten.

>

> is dit zo? Dan is het geen ‘geloof’ meer (vanuit

> het hart), maar moet voldoen aan bewijs (in het

> hoofd).

> >

> > Wie kent dan de waarheid?

> > - Niemand. Iedereen kent (op z'n best) slechts

> een

> > deel van de waarheid.

>

> mee eens

> > Maar dat is genoeg, want de hele waarheid is

> voor

> > ons mensen gewoon te veel om te bevatten.

> > Dit wil trouwens niet zeggen dat de één niet

> > meer weet van de waarheid dan de ander.

>

> kennis bedoel je?

> >

> > Waarom denken veel mensen dan de waarheid te

> > kennen?

> > - Omdat mensen vaak eigenwijs zijn en denken

> dat

> > ze heel wat zijn.

>

> mee eens

> >

> > Uiteindelijk zal er voor geen enkel geloof een

> > wetenschappelijk bewijs komen. Daarom heet

> geloven

> > ook geloven.

> > Een geloof wordt ‘bewezen’ door zijn

> aanhangers.

> > Tot nu toe lijkt dus geen één geloof bewezen

> te

> > worden, want:

> >

> > atheïsten - zeiken alleen maar religie af en

> doen

> > verder niet zo veel nuttige dingen

> > moslims - durf ik niks over te zeggen

>

> waarom niet?

>

> > joden - lijken eerder uit op veroordelen van

> > anderen dan ze helpen

> > christenen - worden vaak betrapt op hypocrisie

> >

> > ‘Bewijs’ dus je eigen geloof door goed te doen.

>

> Dat is de kern inderdaad en de beste

> argumentatie…de werken dus

> mooi lied :)

>

> > http://www.youtube.com/watch?v=c3ZaRAmIe5E

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• Stefan

.

• Frederik D

Elke religie, beste Marith, is onwaar. En daarom is er zoveel strijd tussen onwaarheden. Maar het is leerzaam en vermakelijk.

• Frederik D

Nonsense.

De God die tot Abraham sprak is toch ook dezelfde God waarover David het had? De God van Abraham en de God van David zijn één en dezelfde. Althans volgens mij. Maar dus niet volgens jou.

Jij kan niet tot twee tellen. Vandaar ook je beroerde kansberekeningen.

• samuel

De vraag is doe je aan ware godsdienst? Of hang je hier alleen rond met praatjes, of doe je ook daadjes?

• Frederik D

Geloven en slecht lezen gaan hand in hand. Vergelijk de weerzin van de streng gelovigen tegen de bijbelse platte aarde.