Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Tijdmachine

• samuel

theo Schreef:

——————————————————-

> Ds H.A. Visser uit Amsterdam heeft jaaaaaren

> geleden een zeer leesbaar maar ook verhelderend

> boekje geschreven: Er staat meer dan er staat.

> Een prachtige titel die jouw stelling wel

> benadert.

>

> Misschien kun je het ergens eens vinden op een

> rommelmarkt of bij een antiquair.

>

> Maar inlegkunde is een enorme valkuil voor ons

> gelovigen met onze vooringenomen

> geloofsovertuigingen/veronderstellingen.

Reken je zelf ook tot die gelovigen?

• theo

Ik probeer met alle ups en downs en met vallen en opstaan zo objectief mogelijk de bijbel te lezen en te bestuderen zonder vooringenomen geloofsovertuigingen/stellingen opdat ik niet in die valkuil van inlegkunde hoop te vallen.

Als gelovige van welke snit dan ook en DUS ook voor mij is dat niet altijd even gemakkelijk..ik geef het gaarne toe.

• Johanan

Dus de schepper geeft ons zijn brief,de bijbel,maar wil niet dat we die brief kunnen lezen.

Maar dan mijn simpele vraag,als hij niet wil dat wij de bijbel in z'n geheel zouden begrijpen

waarom heeft hij hem dan in vredesnaam gegeven?

Komt hier op neer,je geeft een blinde een prachtige bos bloemen met allerlei kleuren

en vraagt dan;…wat vindt je van al die kleuren? mooi hé!

Johanan.

• samuel

Je hebt theologie gestudeerd, dat heeft een grote beïnvloeding gehad op je denkwijze en invulling aangaande de Bijbel, en naar ik aanneem was het een protestantse HBO opleiding theologie.

Nu is er ook een Rooms Katholieke Universitaire theologie opleiding, daar zal er een andere interpretatie zijn van de Bijbel, door verschillende leermeesters, net als bij jou.

Nu zijn er ook autodidacten, die zelf aan de studie slaan die het dus zelf geleerd hebben, en ook door leiding en onderwijs van de heilige Geest.

Wie heeft nu de kennis en wijsheid? Waar moet men deze halen?

We kunnen wellicht het een ander van elkaar leren, maar men moet er wel voor open kunnen staan.

Het klopt het is niet altijd makkelijk, maar we hoeven het ook niet moeilijker te maken da het is.

• theo

Mooi beeldspraak Johanan.

Echter..ik probeer met Gods kracht en in/met Gods Geest de bijbel objectief te lezen en doe pogingen , verwoede pogingen dat te doen met een open blik zonder vooringenomenheid..maar ja dat schreef ik nu al een keer of drie.

Er is mij geleerd: Probeer een verhaal te lezen alsof je het voor de eerste keer leest zonder er bij stil te staan wat je over dta verhaal eerder is uitgelegd zodat je op die manier onbevangen zo'n verhaal probeert ZELF uit te kunnen leggen.

Jij put uit jouw bronnen van Brooklyn, ik put uit mijn bronnen van verschillende richtingen maar TOCH probeer ik zo objectief mogelijk te lezen.

Wat mij persoonlijk aangaat: Ik probeer het ook dikwijls door de ogen van joodse achtergronden te lezen want de bijbel is immers een joods boek.

• Frederik D

En God als licht gaat sneller dan de lichtsnelheid.

• theo

NU begin je de kern inderdaad door te krijgen.

Met één opmerkingetje :zelfstudie zonder basis of kennis van degelijke theologie ( van welke snit dan ook) verzoorzaakt dikwijls vreemde geloofs/theologische kronkels

• Frederik D

Stond Brooklyn nog onder water?

• theo

??????????????

• Frederik D

Waarom neem je niet gewoon het hele scheppingsverhaal helemaal letterlijk? Nu neem je dat scheppingsverhaal maar half letterlijk.