Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe is ons heelal ontstaan?

• Johanan

Lees de bijbel,en zet je hart open;.Hebr;..3:4.

Ook Jes 40

Johanan.

• Nada

Ja dat is zo.

• Johanan

Oké doe je best en leg uit,lijkt me voor jouw niet moeilijk.

Johanan.

• keessie

http://xandernieuws.punt.nl/?id=665069&r=1&tbl_archief=&

• Boris

http://www.youtube.com/watch?v=e8P1Y1a7-L4

• Nada

Dat is ook zo, alles is mogelijk. Wij weten het niet en houden ons vast aan iets wat ons aardse leven zin geeft en onze dood zinvol maakt. Daarom zijn wij mensen, we zoeken :)

• Frederik D

Het geloof dat de aarde een bol is en geen platte pannenkoek zoals de Bijbel zegt, het geloof dat de aarde om de zon draait en niet andersom, enzovoort. Maar mijn “geloofjes” zijn keihard bewezen. Anders zou ik ze niet aanvaarden. Mijn motto is: neem alleen voor waar aan wat keihard is bewezen. De rest is of een hypothese of regelrechte nonsense. Dus al met al heb ik geen geloof.

• Frederik D

Ik wil best jouw stuk nog uitgebreid bespreken.

• Johanan

Ach ja,ik kan er ook niets aan doen Dat Jezus Jehovah's zoon is.

Ben natuurlijk wel erg blij want er is geen redding zonder die zoon,maar dat kun je de schrijver

van dat arti'kel niet aan z'n verstand brengen.

Ik kan ook een berg neerzetten hoor kijk maar.

Joh. 14:28, NBG: „ Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot den Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.”

1 Kor. 11:3, NBG: „Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iederen man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.” (Het is derhalve duidelijk dat Christus niet God is, en dat God superieur is aan Christus. Gelieve op te merken dat dit ca. 55 G.T. werd geschreven, zo’n 22 jaar na Jezus’ hemelvaart. De hier gestelde waarheid is dus van toepassing op de verhouding die in de hemel tussen God en Christus bestaat.)

1 Kor. 15:27, 28, NBG: „Alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.”

Het Hebreeuwse woord Sjad·dai′ en het Griekse woord Pan·to′kra·tor worden beide met „Almachtige” vertaald. Beide termen uit de oorspronkelijke talen worden herhaaldelijk op Jehovah, de Vader, toegepast (Ex. 6:3; Openb. 19:6). Geen van beide uitdrukkingen wordt ooit op de Zoon of op de heilige geest toegepast.

Leert de bijbel dat elk van degenen die volgens zeggen deel uitmaken van de Drieëenheid, God is?

Jezus zei in gebed: „Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, dien Gij gezonden hebt” (Joh. 17:1-3, NBG; wij cursiveren). (De meeste vertalingen gebruiken hier de uitdrukking ’de enige waarachtige God’ met betrekking tot de Vader. Lu luidt: ’de alleen ware God.’ Hij kan toch niet ’de enige waarachtige God’, ’de alleen ware God’ zijn, indien er twee anderen zijn die in gelijke mate God zijn als hij? Alle anderen die als „goden” worden aangeduid, moeten ofwel valse goden zijn of louter een weerspiegeling van de ware God.)

1 Kor. 8:5, 6, NBG: „Al zijn er ook zogenaamde goden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde — en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte — voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wien alle dingen zijn en tot wien wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wien alle dingen zijn, en wij door Hem.” (Hieruit blijkt dat de Vader de ’ene God’ van christenen is en dat hij onderscheiden is van Jezus Christus.)

1 Petr. 1:3, NBG: „Geloofd zij de God en Vader van onzen Here Jezus Christus.” (Zelfs na Jezus’ hemelvaart wordt de Vader in de bijbel herhaaldelijk als „de God” van Jezus Christus aangeduid. In Johannes 20:17 sprak Jezus zelf, na zijn opstanding, over de Vader als „mijn God”. Later, toen hij in de hemel was, gebruikte hij, zoals in Openbaring 3:12 staat opgetekend, opnieuw dezelfde uitdrukking. Maar nergens in de bijbel staat te lezen dat de Vader over de Zoon spreekt als „mijn God”; noch wordt de heilige geest hetzij door de Vader of de Zoon als „mijn God” aangeduid.)

Zie voor commentaren op schriftplaatsen die door sommigen worden gebruikt in een poging te bewijzen dat Christus God is, blz. 228-232, onder „Jezus Christus”.

In zijn Schriften zur Theologie geeft Karl Rahner, S.J., toe: „Θεός wordt nooit in verband met de Geest gebruikt.” „Daarbij komt, dat ὁ θεός in het N T nooit voor de πνεῦμα ἅγιον wordt gebruikt.” — (Zürich, 1954), Deel I, blz. 156, 162

.

Vormt ook maar één van de schriftplaatsen die door trinitariërs worden gebruikt om hun geloof te ondersteunen, een deugdelijke basis voor dat dogma?

Iemand die werkelijk de waarheid omtrent God te weten tracht te komen, gaat niet de bijbel doorzoeken in de hoop een tekst te vinden die hij zo kan uitleggen dat die overeenkomt met wat hij reeds gelooft. Hij wil weten wat Gods Woord zelf zegt. Hij vindt wellicht enkele teksten waarvan hij meent dat ze op meer dan één manier gelezen kunnen worden, maar wanneer ze worden vergeleken met andere bijbelse uitspraken over hetzelfde onderwerp, zal de betekenis ervan duidelijk worden. Om te beginnen dient opgemerkt te worden dat de meeste teksten die als „bewijs” voor de Drieëenheid worden gebruikt, in werkelijkheid slechts melding maken van twee personen, niet drie; dus zelfs al zou de trinitarische uitleg van de teksten juist zijn, dan nog zouden deze niet bewijzen dat de bijbel de Drieëenheid leert. Beschouw het volgende eens:

(Tenzij anders vermeld, zijn alle in het volgende gedeelte aangehaalde teksten genomen uit NBG.)

Teksten waarin een titel die aan Jehovah toebehoort, op Jezus Christus wordt toegepast of waarvan wordt beweerd dat hij op Jezus van toepassing is

Johanan.

• ¥ Lotje ­­¥

Er stonden een hoop geschreven stukjes bij

Ik vond dit wel een mooie :)

God was zo machtig dat hij het niets doorgronde. Hij maakte van het niets iets omdat hij het niets kende.