Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De hemel is echt: een neurochirurg over zijn 'bijna dood ervaring'

• samuel

Klopt ik als christen doe dat ook, maar het bovennatuurlijke bestaat net zo als jij bestaat.

• M*j*r**

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Blijkbaar wenste die chirurg dat wel.

>

> Er zijn diverse soorten hallucinaties. BDE is er

> één van. Zou ook OBE (Out of Body Experience).

>

> Er zit tussen onze oren meer dan menigeen denkt

> (dat er zit).

Ervaringen van hallucinaties zijn niet te vergelijken met ervaringen van BDE's.

Bij hallucinaties ontbreekt er wel het een en ander.

Ja, dat tussen die oren dat denk jij omdat jij de wetenschap volgt die denkt dat mensen zomaar wat roepen. (De man uit de topic riep dat ook altijd heel hard). De wetenschap kan dat helemaal niet verklaren. Nog niet. Zo ver zijn ze nog lang niet. Als ze er al ooit de vinger op kunnen leggen.

Als ik niet beter wist zou ik ook zeggen dat het tussen de oren zit.

Maar ik ga deze discussie niet nog een keer voeren. Dat heb ik al zo vaak gedaan. :)

• M*j*r**

samuel Schreef:

——————————————————-

> 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar

> is het geleden – of het in het lichaam was, weet

> ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet

> ik niet, God weet het – dat die persoon

> weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik

> weet van die persoon – of het in het lichaam of

> buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het

> – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en

> onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het

> een mens niet geoorloofd is uit te spreken. 2

> Kor.12

Zo is dat Samuel. Ik ben het een keer met je eens :)

• Frederik D

Dat is een andere discussie.

En neurochirurgen zijn niet altijd betrouwbaar. Neem die chirurg in de kwestie Friso.

• Frederik D

Het zit gewoon tussen onze oren.

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Het zit gewoon tussen onze oren.

bij sommigen lijkt het toch bar weinig dat er tussen zit. B)

• theo

Frans Schreef:

——————————————————-

> Frederik D Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het zit gewoon tussen onze oren.

>

> bij sommigen lijkt het toch bar weinig dat er

> tussen zit. B)

Inderdaad en bij anderen zit er genoeg tussen maar zit daar tussen de oortjes een groot percentage in de WW of de WAO.

• Frederik D

Lijkt ….

Lijders aan het syndroom van Down bezigen taal: zij begrijpen min of meer eenvoudige taal en zij produceren eenvoudige taal. Maar eigenlijk bestaat er geen eenvoudige taal. Taal is zeer, zeer complex. Ook bij de lijders aan het syndroom van Down. Qua taal kunnen ze veel en veel meer dan mijn hond.

Ik begrijp zeer goed wat je bedoelt. Ik had jouw opmerking ook kunnen plaatsen. Maar klopt die opmerking eigenlijk wel? Gaat er nou echt in het hoofd van een RTL-kijker minder om dan in jouw of mijn hoofd? Misschien gaat er wel meer om. Maar ja, het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Zullen we maar zeggen. :)

• Frans

“Wat tegen mij gezegd wordt, gaat het ene oor in en het andere uit”, zei ik vroeger altijd. Tot ik er op gewezen werd dat er dan niet veel tussen zat. Nu gebruik ik die opmerking niet meer zo drastisch. ;)

• Frederik D

Pas op met bijna-doodervaringen

Een bijna-doodervaring biedt geen betrouwbare informatie over het hiernamaals, vindt J. Mulder. Daarom moeten we er uiterst voorzichtig mee omgaan.

J. Mulder

Het RD heeft de verschijning van het boek “Eindeloos bewustzijn” van cardioloog Pim van Lommel aangegrepen om twee artikelen over bijna-doodervaringen te publiceren (RD van 7 en 11 december). Extra motief hiervoor was wellicht de interessante stelling van Van Lommel dat ons bewustzijn niet het product is van de hersenen, maar een zelfstandig bestaan heeft. De lijn doortrekkend zou je kunnen stellen dat hiermee het bestaan van de ziel is aangetoond. Op zich niet schokkend, want ook de Bijbel leert dat de mens bestaat uit ziel en lichaam, en dat de ziel ook buiten het lichaam kan bestaan.

De kardinale vraag is hoe betrouwbaar de visioenen aan de doodsjordaan zijn. Is men inderdaad aan de “overzijde” geweest, of ging het om hallucinaties? Willem Kropf, wiens BDE in het RD-artikel is verwoord, zegt dat hij nu weet hoe mooi en volmaakt het in de hemel is. Ik wil niets aan zijn ervaring afdoen, maar een simpel antwoord zou kunnen zijn dat hij die wetenschap niet kan hebben omdat hij er niet is geweest. Het betreft immers een bíjna-doodervaring! Was hij er wel geweest, dan zou terugkeer (zo leert ook de Bijbel) onmogelijk zijn geweest.

Verzinsel

Hiermee is echter nog niets gezegd over het fenomeen op zich. Gaat het om een natuurlijk verschijnsel, of gaat het om een bovennatuurlijk iets? Wetenschappers hebben meestal weinig op met bovennatuurlijke verschijnselen en daarop gebaseerde verklaringen. Het merendeel beschouwt de BDE echter niet als een verzinsel, maar wel als iets met een natuurlijke oorzaak. Een eenduidige wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van een BDE is er echter niet.

Een andere interpretatie is dat het wel gaat om een bovennatuurlijk verschijnsel. Men beschouwt een BDE als een echte religieuze ervaring, als een bewijs voor het bestaan van God, voor een bovennatuurlijke wereld en dus voor leven na de dood.

Wat is waarheid? De verklaringen voor een natuurlijke oorzaak kan ik niet op juistheid beoordelen, daarom laat ik die voor wat ze zijn. Vanuit christelijk perspectief lijkt mij dat bijna-doodervaringen in ieder geval aan de Bijbel getoetst moeten worden. In hoeverre is een BDE hiermee in overeenstemming?

Het argument dat terugkeer uit het hiernamaals strijdig is met de Bijbel is hierboven al vermeld. Zonder volledig te willen zijn noem ik daarnaast nog de volgende overwegingen.

In de eerste plaats is uittreding uit het lichaam een begrip uit de parapsychologie. Hierbij speelt het zogenaamde astrale lichaam een belangrijke rol. Dat wordt gezien als een on- of fijnstoffelijk afgietsel van het fysieke lichaam en de zetel van het bewustzijn. Bij de uittreding treedt het astrale lichaam op als een soort voertuig voor het bewustzijn. Een Bijbelse gedachte is echter dat de ziel alleen door de dood van het lichaam scheidt.

Gescheiden

Ten tweede leert de Bijbel nergens dat er contact mogelijk is tussen levenden en gestorvenen. Laatstgenoemden behoren tot een ander rijk, dat van de aarde totaal gescheiden is.

Als derde noem ik het gegeven dat de meeste personen een positieve BDE hadden, ook zij die niet in God geloofden. Men kwam -zo was de ervaring- in de hemel. Zonder wedergeboorte is dat volgens de Bijbel niet mogelijk.

Ten slotte zijn er de onderzoeksgegevens die betrekking hebben op de periode na een BDE. Weliswaar neemt dan bij veel personen de religiositeit toe, maar men gaat zich ook verdiepen in andere religies. Kerkelijke mensen blijken geen behoefte meer te hebben aan de kerk als instituut. Velen zijn daarna ook wars van dogmatisme. Ook kan een BDE leiden tot paranormale gaven als helderziendheid.

Mijn mening is dat een BDE zoals die in de vele verhalen gestalte krijgt geen betrouwbare informatie bevat over het hiernamaals. Daarom dienen we uiterste voorzichtigheid te betrachten. De satan doet zich immers ook voor als een engel des lichts.

De auteur is beleidsmedewerker bij de Belastingdienst en schrijft vanuit persoonlijke interesse over dit onderwerp.

——————————-

http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012dc119904d95d603d428f1&sourceid=1011