Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Godsgelovigen zijn "schuldig"= God niet !

• theo

Dankzij A. ( wiens berichten hier gewist worden;

Wat ik eerder schreef: Hoe kan iemand die het bestaan van God ontkent in dezelfde zin ook zeggen/schrijven dat God wreed of bang is?

De stelling; “”God bestaat niet maar laat zich wel gelden””…klopt m.i. ook niet want de atheist erkent immers niet het bestaan van God.

Daarom een wijziging van mijn kant door de mond van een atheist: “”God bestaat niet maar sommige Godsgelovigen laten zich vaak gelden ten koste van medemensen en andersdenkenden””

De vraag die eerder ook naar voren kwam: Gelovig of niet, In de bijbel staan onmiskenbaar verhalen waaruit blijkt ( of zou blijken) dat God inderdaad zeer wreed is/zou zijn.

Hoe gaan gelovigen om met zo'n wrede God? ( ik hoef vast geen voorbeelden te geven want iedere prikker kent de bijbelverhalen redelijk tot goed neem ik aan).

Wie wil zijn/haar licht er over laten schijnen?

• Frederik D

Mijns inziens zitten er taalslordigheden in je bericht. Ik mis, denk ik, een “niet”. Zou je alsjeblieft je openingsbericht willen verbeteren. Ik denk dat ik jouw bericht wel begrijp. Maar ik ben hier niet de enige. :)

• theo

Sjonge jonge, ik moet echt minder snel typen en mijn berichten nalezen voordat ik op de verzendknop druk !

Wijzigingen zijn aangebracht.

Bedankt.

• LeSage

M.i. zijn de verhalen niet het probleem.

Het is meer de autoriteit die men aan zulke verhalen verleent. Zijn die verhalen ingegeven.geïnspireerd door de H Geest - dan zijn ze DUS bepalend voor ons denken, en bieden ze ons geen enkele vrijheid dan alleen om ze te ervaren als bepalend voor ons denken en handelen.

Voorbeeld: beveelt God in een aantal joodse wetten de doodstraf, dan moeten wij het niet beter willen weten, en in die gevallen de doodstraf opleggen.

verlenen we die verhalen echter geen autoriteit, dgenn komt er veel meer ruimte om de verhalen te aanvaarden als behorend tot hun tijd en hun cultuur, zoals ieder kunstwerk, hoe verheven ook, zijn eigen culturele omgeving heeft.

M.a.w.: in het voorbeeld van God en de doodstraf kunnen we dan zien welke waarden en normen er destijds golden, en naar aanleiding van dat verhaal kunnen we ons afvragen welke waarden en normen in onze cultuur heilig zijn, en hoe wij dat afdwingen, en hoe menselijk dat is.

• Douce.

Je mag mij erbuiten laten.

Douce

• theo

Je reageert op een deel van mijn opmerkingen.

Hoe gaan we om met de verhalen waaruit blijkt/zou blijken dat God wreed is.

Met dank voor je reactie.

Een andere optie is dat de schrijver(s) God voor hun karretje spanden wat we ook vandaag de dag nog zien: De overstroming-ziekte- het ongeluk- het is een straf van God.

Of vloek ik nou in de kerk?

• perihelium

Godsgelovigen zijn “schuldig”?

Spreuken 17:15

Wie een goddeloze vrijspreekt en wie een rechtvaardige beschuldigt, beiden zijn de HEER een gruwel.

• LeSage

????

• Stefan

Gelovig of niet, In de bijbel staan onmiskenbaar verhalen waaruit blijkt ( of zou blijken) dat God inderdaad zeer wreed is/zou zijn.

Hoe gaan gelovigen om met zo'n wrede God?

Niet.

• theo

Kan dat ook dan?

Er niet mee omgaan?