De Bediening van de Heilige Geest
Joh. 14:15-26
Je kunt niet de studie van de Nieuwe Testament lang zonder te zien dat er een tweedeling tussen wat we zijn hier verantwoordelijk voor zijn als christenen en wat er al is gedaan namens ons. Om te begrijpen het onderscheid is om grip te krijgen op de basis van ons geloof.
Aan de ene kant, de Schrift maakt duidelijk hoe we moeten leven, handelen, denken en spreken. We zijn bevolen om dit of om ons in te zetten om dat te doen.
Maar aan de andere kant, een groot deel van het Nieuwe Testament benadrukt wat Christus al voor ons gedaan heeft. Het zegt dat we geroepen, gerechtvaardigd, geheiligd, en bewaard in het geloof door geen inspanning van onze eigen. We leren dat Christus en de Heilige Geest voortdurend voorbede namens ons. En we ontdekken dat we een erfenis die niet kan worden gemeten in menselijke termen.
De komst van de Trooster
De meeste van de definitieve toespraak van Jezus aan Zijn discipelen bestaat niet uit geboden zij verantwoordelijk waren te gehoorzamen, maar van beloften die Hij zou vervullen voor hun rekening. Johannes 14:15-26 is het hart van Zijn boodschap van comfort - dat na Zijn vertrek, de Heilige Geest zou komen in Zijn plaats:
“Als je Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaart Ik zal de Vader vragen en Hij zal u een andere Helper, die Hij voor eeuwig kan zijn met u;., Dat is de Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen, want zij doet Hem niet zien of Hem kennen, maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn Ik zal je niet verlaten als wezen. Ik kom tot u na een tijdje de wereld zal niet langer Mij zien, maar jij. zal Mij zien, want Ik leef en gij zult leven In die dag zult u weten dat Ik in Mijn Vader ben en gij in Mij, en Ik in u Wie mijn geboden heeft en ze bewaart is degene die Mij liefheeft.. en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf zal bekendmaken aan hem ”. Judas (niet Iskariot) zei tot Hem: “Heer, wat dan gebeurd is dat je gaat om jezelf bekend te maken aan ons en niet aan de wereld?” Jezus antwoordde en zeide tot hem: "Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen en zullen woning bij hem Wie niet liefheeft, mij niet bewaart Mijn woorden. , en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft Deze dingen heb Ik tot u gesproken, waarbij zij met u Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Hij leert zal.. u alle dingen, en zal u indachtig maken alles wat ik u gezegd heb.
De beloften Jezus maakte in die korte passage onthutsend zijn. Aan wie worden ze gemaakt? In verband wordt Jezus spreekt tot Zijn elf discipelen, maar de reikwijdte van zijn beloften is breder dan dat. In vers 15 zegt Hij: “Als je Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.” Dat impliceert de beloften die volgen gelden voor alle liefhebbers van Jezus Christus. Zo gelden ze voor alle gelovigen in Christus, wiens liefde voor Christus wordt gekenmerkt door hun gehoorzaamheid.
We kunnen hier niet missen duidelijke verklaring van Jezus dat het bewijs van oprechte liefde voor Hem is gehoorzaamheid aan Zijn geboden (een onderwerp dat ik in grote diepte uit te leggen in mijn boek Het evangelie volgens Jezus ). . Het Nieuwe Testament herhaalt dat de waarheid een aantal keren Johannes 14:21 zegt: “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart is degene die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en zal openbaren Mijzelf aan hem. ” Vers 23-24 herhaal dezelfde waarheid: “. Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren … Wie niet liefheeft, mij niet mijn woorden te houden”
Voor degenen die gehoorzaam zijn, de Heer breidt een aantal beloften. Ze vallen in de categorie van de dingen die zijn namens ons bereikt zonder inspanning van onze kant. Ze zijn allemaal gekoppeld aan de komst van de Heilige Geest, de Trooster, Leraar, en Helper die zou dienen om de discipelen toen Jezus verliet. Samen vormen deze beloften vormen een erfenis die onze Heer aan allen die Hem liefhebben.
De inwonende geest
De belofte van de Heilige Geest is het hoogtepunt van alles wat Jezus zei tegen die elf onrustige mannen troosten. In dat uur van onrust, vreesden zij worden met rust gelaten. Maar Jezus verzekerde hen dat zij niet zouden worden overgelaten aan hun lot overgelaten, ze zouden een bovennatuurlijke Helper hebben. Het Griekse woord vertaald met “Helper” ( parakletos ) betekent letterlijk “iemand die wordt genoemd naast.” De King James Version vertaalt het “Trooster”, dat is een van zijn betekenissen.
Het Griekse woord vertaald met “een ander” kan een nuttig idee in het begrijpen van Jezus ‘betekenis in Johannes 14 te verschaffen. Er zijn twee Griekse woorden vaak vertaald wordt met “andere”: hetero’s en allos . Soms is de bijbelse auteurs gebruikten die woorden door elkaar, maar soms zijn ze gebruikt hetero's om te spreken van een andere van een andere soort en allos te spreken van een andere van dezelfde soort (bijv. de “anders” evangelie vs “andere” evangelie in Galaten 1:6-7 ).
Allos is het woord dat Jezus gebruikt om de Heilige Geest te beschrijven: "een ander Helper. “ Dat kan Zijn manier om te zeggen, zijn ”Ik stuur u een van exact dezelfde essentie als mij." Hij was niet het verzenden van zomaar een helper, maar een precies Zich graag met dezelfde compassie, dezelfde attributen van de godheid, en dezelfde liefde voor hen.
Jezus was de discipelen 'helper voor drie jaar. Hij had hen geholpen, troostte hen en liep met hen. Nu zouden ze een andere Helper - Een precies zoals Jezus - om hen te dienen zoals Hij had.
De Heilige Geest is niet een mystieke kracht, Hij is een persoon, net als Jezus is een persoon. Hij is niet een drijvende mist of een soort van spookachtig emanatie. Het is jammer dat de vertalers van de King James Version van de term die gebruikt wordt Geest in plaats van Spirit . Al generaties lang mensen hebben het idee dat de Heilige Geest is een verschijning, zoiets als Casper het vriendelijke spookje, de jaren 1950 en '60 stripboek en stripfiguur! Maar Hij is geen geest, Hij is een persoon.
Alle gelovigen hebben twee paracletes: de Geest van God in ons en de Zoon van God in de hemel. Eerste Johannes 2:1 zegt: “Indien iemand gezondigd heeft, wij een advocaat hebben bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige.” Het Griekse woord vertaald als “advocaat” is parakletos.
De discipelen moeten sterk zijn aangemoedigd en getroost te horen Jezus zeggen dat Hij zou een andere Helper te sturen om hen te dienen toen hij wegging. Maar Jezus ‘belofte uitgebreid dan dat. Zijn volgende woorden prachtig top van de boodschap van troost: ’dat Hij voor eeuwig kan zijn met u "( Johannes 14:16 ). Niet alleen zou de Heilige Geest komen om bij hen wonen, maar ook hij nooit zou verlaten.
De apostel Paulus zei dat Christus in ons is de hoop der heerlijkheid ( Kolossenzen 1:27 ), en Christus beloofde Zijn Geest zou wonen in ons ( Johannes 14:17 ). En Hij zal permanent te verblijven in ons. Jezus heeft niet tegen de discipelen Hij zou terug te komen en vertrekken weer. Evenmin heeft Hij gezegd dat Hij zou verlaten en weer terug in tweeduizend jaar. Hij zei dat Hij zou gaan, kom dan terug en met ons, zolang we leven zijn, en in de eeuwigheid. In Mattheüs 28:20 zegt Christus: “Zie, Ik ben met u, zelfs tot het einde van het tijdperk.” Hij zal nooit verlaten of in de steek ons ( Hebreeën 13:5 ).
De vervulling van de belofte van Christus kwam op de Pinksterdag ( Handelingen 2:4 ). De Geest kwam en woonde in de discipelen, hen te onderwijzen alles over Christus, als Johannes 14:26 zegt dat Hij dat zou doen.
Christus zei: “Ik ga weg naar mijn Vader, maar ik zal tot u komen in de vorm van Mijn Geest te wonen in je.” Dat is een geweldige belofte elke gelovige heeft. Er is niet zoiets als een christen die niet in het bezit van de inwonende Christus ( Romeinen 8:9 ). Sommige mensen denken dat ze moeten zoeken naar de Heilige Geest, maar Hij woont in elke gelovige. Paulus zei tegen de Corinthiërs: “Weet gij niet, dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in u woont?” ( 1 Korintiërs 3:16 ).
Spirituele waarneming
Merk op dat de Geest wordt genoemd “de Geest der waarheid” in Johannes 14:17 . Afgezien van Hem, kunnen mannen niet weten of begrijpen de waarheid. Jezus zei: "De wereld niet kan ontvangen , omdat het Hem niet zien of kent Hem ‘(vers 17). Wanneer de academische geest van Jezus ’dagen kwamen tot hun conclusie over wie Hij was, hun uitspraak was dat hij van de duivel ( Matteüs 12:24 ). Ze volledig de honderden profetieën genegeerd uit hun eigen Schriften, dat Jezus vervuld. Omdat de wereld heeft de eerste Trooster, Jezus, niet herkennen voor wie Hij was, kun je niet verwachten dat het de tweede, die is precies hetzelfde als de eerste te herkennen.
Dus Jezus vertelde Zijn discipelen dat toen de Heilige Geest kwam, de wereld niet zou de boodschap accepteren meer dan het deed van Hem. En hij had gelijk. In Handelingen 2, toen de Heilige Geest kwam op de dag van Pinksteren, de ongelovigen die getuige waren van de wonderbaarlijke manifestatie dacht dat de discipelen dronken waren. De Heilige Geest was net zo vreemd aan de koppige, verwerpen wereld als Jezus was geweest.
Toen ik voor het eerst Johannes 14 studeerde, was ik verbaasd over de reden waarom in deze context Jezus zei tegen de discipelen dat de wereld in het algemeen niet zou reageren op de Heilige Geest. Toen besefte ik dat met alle beloften Jezus gaf hen, ze zouden zijn bezweken aan overmoed. Hij vertelde hen dat ze zouden grotere dingen doen dan zelfs Hij had gedaan (vers 12), en Hij beloofde elk gebed vroegen ze (v. 14) te beantwoorden. Ze zou kunnen zijn gevoel onoverwinnelijk. Als ze verkondigde het evangelie zonder te weten dat de wereld niet zouden begrijpen, zouden ze zijn verpletterd. Dus Jezus was temperen hun enthousiasme.
Een eeuwige verbintenis met God
In vers 17 zegt Jezus tot Zijn discipelen: “Maar gij kent Hem.” Ze wisten van het ministerie van Gods Geest in het Oude Testament. In oudtestamentische tijden, zien we de Heilige Geest komt over bepaalde mensen voor een bepaalde dienst, en dan vertrekken nadat het was voltooid (zie 1 Samuël 16:13-14 ; . Ps 51:11 ). Bij de doop van Jezus, was de Geest neerdaalde op Hem als een duif. Dus de discipelen waren niet onwetend van de bediening van de Heilige Geest.
Aan het einde van vers 17 zegt Jezus: “Hij blijft bij u en zal in u zijn ” (accenten toegevoegd). Van nu af aan de Heilige Geest zou niet alleen helpen hen, maar in hen. De Griekse tekst suggereert een permanente, ononderbroken verblijf - iets wat nog nooit gebeurd is in het Oude Testament. Wat de Heer beloofd in Ezechiël 37:14 zou gaan gebeuren. “Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste en je zult tot leven komen”
Wat een voorrecht is het dat God in Zijn genade planten Zijn essentie in ons! We hebben een bovennatuurlijke Helper, niet alleen met, maar in ieder van ons die gelooft.
De tegenwoordigheid van Christus
Onze Heer breidt de belofte in de verzen 18-19: “Ik zal u niet verlaten als wezen, ik zal tot u komen Na een tijdje zal de wereld niet langer Mij zien, maar u zult Mij zien.”. Jezus zou de volgende dag sterven, zodat Hij wilde Zijn discipelen gerust te stellen dat ze toch konden op zijn aanwezigheid rekenen na dat.
Hij was te garanderen dat Hij zou opstaan uit de dood. Zijn sterven aan het kruis zou niet het einde van Zijn bestaan. Maar buiten dat, Hij beloofde: “Ik zal tot u komen.” Inderdaad Hij zocht zijn discipelen na de opstanding, maar de context impliceert Hij sprak van iets meer: Zijn geestelijke aanwezigheid in iedere gelovige door toedoen van de Heilige Geest.
Dat is het mysterie van de Drie-eenheid: de heilige Geest in ons blijft (v. 17), Christus in ons woont ( Kolossenzen 1:27 ) en God in ons is ( 1 Johannes 4:12 ). Dat blijvende aanwezigheid is de bron van het eeuwige leven. Jezus voegt toe: “Omdat ik leef en ook jullie zullen leven” (vers 19).
Het eeuwige leven verwijst niet alleen naar kwantiteit - het leven dat eindeloos - maar meer om de kwaliteit. Het is het soort leven dat maakt je gevoelig voor wat God aan het doen is. De essentie van het geestelijk leven is wandelen met God, het aftasten van de Heilige Geest in je leven, het communiceren met Christus, en deel te nemen aan de geestelijke wereld.
De Heilige Geest bediening is om ons te tonen Christus. Hij verzekert ons dat Christus echt bestaat. In Johannes 16:15 zegt Jezus: “Al wat de Vader heeft Mij zijn;. daarom heb ik gezegd dat Hij neemt uit het Mijne en zal het u verkondigen” Toen Jezus de discipelen vertelde in Hem te geloven, net zoals ze geloofden in de onzichtbare God, Hij zei dat Hij zou de Heilige Geest, wie zou hen te herinneren aan Zijn aanwezigheid te sturen. Elke bediening die centreert op de Heilige Geest is gevaarlijk omdat de Geest ministerie is om te wijzen op Christus.
Volledig begrip
Liefhebbers van Christus niet alleen woont de Heilige Geest, Christus en de Vader, maar ook genieten van een bovennatuurlijke eenheid met hen. Jezus geïllustreerde die vereniging door het te vergelijken met Zijn relatie met de Vader: “Op die dag zult u weten dat Ik in Mijn Vader ben en gij in Mij, en Ik in u” ( Johannes 14:20 ). Wij zijn een met God en Christus. Dat is de reden waarom de zonde is zo op zijn plaats in het leven van de gelovige.
Op dit punt, de discipelen nog steeds niet begrijpen het mysterie van de relatie tussen de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest - laat staan hoe ze zouden kunnen betrekking hebben op alle drie. Daarom zei Jezus: “Op die dag zult u weten,” een verwijzing naar de dag van Pinksteren.
Zodra de discipelen de Heilige Geest in Handelingen 2 ontvangen, begonnen ze te begrijpen. Op de dag dat de Geest van God kwam te wonen in hem, Peter predikte een krachtige preek duidelijk afbakenen wie Jezus Christus is, wie de Vader is, hoe ze verwant zijn, waarom Jezus kwam, waarom Hij stierf, waarom Hij stond op, en wat het allemaal betekende met betrekking tot Israël.
De Manifestatie van de Vader
In Johannes 14:21 zegt Jezus: “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart is degene die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf zal bekendmaken aan hem.” De Vader houdt van iedereen die houdt van Zijn Zoon. Dat is niet moeilijk te begrijpen: ik vind Ik hou van mensen die graag mijn kinderen. Hoeveel te meer moet God, wiens liefde is perfect, lief wie Zijn Zoon?
Jezus belooft ook om ons lief te hebben en Zichzelf en de Vader aan ons bekend te maken. Ik weet zeker dat al de discipelen waren stomverbaasd op dat punt. Judas - niet Judas Iskariot, maar de discipel die ook wordt genoemd Lebbeüs en Thaddaeus - sprak: “Heer, wat dan gebeurd is dat je gaat om jezelf bekend te maken aan ons en niet aan de wereld?” (V. 22). Blijkbaar dacht hij dat Jezus zou fysiek Zichzelf en de Vader openbaren. Hij redeneerde dat als hij en de andere discipelen konden zien Jezus, iedereen moet in staat zijn om zo goed. Aangezien Christus was om de Heiland van de wereld, waarom zou Hij niet manifesteren Zichzelf aan de wereld?
Jezus antwoordde: 'Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen en zullen woning bij hem “(v. 23). Thaddaeus misschien niet tevreden zijn geweest met dat antwoord, het klinkt precies zoals vers 21, dat klinkt precies zoals vers 15. Ze zeggen allemaal hetzelfde: ”Als je Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren, en Ik zal Mijzelf aan u." We beginnen aan het idee dat dit een belangrijk concept te krijgen.
Het punt Jezus maakte aan Thaddaeus is dat Hij Zichzelf zou manifesteren in geestelijke zin. Een ongelovige heeft geen geestelijk inzicht ( 1 Korintiërs 2:12-14 ), zodat alleen zij die liefhebben en gehoorzamen van Christus kan de manifestatie Hij had het over begrijpen.
In vers 24 zegt Jezus: “Wie niet liefheeft, mij niet Mijn woord bewaren, en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader die Mij gezonden heeft.” Hoe kan Hij Zichzelf openbaren aan iemand die ongehoorzaam is? Mensen in de wereld niet willen Christus. Ze willen niet naar Zijn woorden te gehoorzamen. Ze houden niet van Hem. En aangezien de woorden die Jezus sprak kwam van de Vader, de wereld niet ofwel willen Hem. Hij manifesteert zich alleen voor degenen die willen Hem. Er is niet een ziel in de wereld die Jezus Christus wil het punt van liefdevolle gehoorzaamheid die niet voor Hem (vgl. Johannes 1:12-13 ).
Een Bovennatuurlijke Leraar
Jezus had gesproken alleen van de Vader woorden, maar dediscipelen had altijd problemen met het begrijpen Hem tijdens Zijn aardse bediening. Bijvoorbeeld, John 12:16 zegt: “Deze dingen zijn discipelen niet begrepen bij de eerste, maar toen Jezus verheerlijkt was, toen herinnerden zij zich dat deze dingen werden geschreven van Hem, en dat zij deze dingen gedaan aan Hem.” In Johannes 16:12 zegt Jezus: “Ik heb veel meer dingen te zeggen, maar je kunt die nu niet dragen.”
Nu Hij draaide over Zijn leer van de discipelen de Heilige Geest, die zou wonen in hen: “Dit heb Ik tot u gesproken, waarbij zij met u maar de Trooster, de Heilige Geest van de Vader, die zenden zal in Mijn naam. , Hij zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb ”( Johannes 14:25-26 ). Drie jaar lang Jezus was hen te onderwijzen van de Vader waarheid, maar ze nooit begrepen veel. Nu Hij zou een leraar die zou wonen in hen.
Vanwege die prachtige belofte, de discipelen werden later in staat om de precieze woorden van Jezus tot hen gesproken had op te roepen. Zodra ze ze opgenomen als de Schrift, zou die woorden zijn perfect en foutloos. Daarnaast is de Geest openbaarde nieuwe waarheid aan hen. Degenen die God koos schreef het allemaal op, wat resulteert in het Woord van God zoals we het vandaag hebben. Het ontkennen van de juistheid of de integriteit van de Bijbel is te ontkennen dit cruciale aspect van de bediening van de Geest.
De Heilige Geest heeft als belangrijkste taak voor ons is dat van leraar. Vers 26 zegt dat de Geest onderwijst “alle dingen.” Dat betekent niet dat Hij verleent ons een soort van alwetendheid. “Alle dingen” wordt hier gebruikt in relatieve zin. Het spreekt van “alle dingen die betrekking hebben op het leven en de godzaligheid” ( 2 Peter 1:03 , New King James Version).
Hoe werkt de belofte dat de Heilige Geest zal ons onderrichten en alle dingen om ons geheugen toe te passen vandaag? De Geest leidt ons in ons streven naar waarheid door het Woord van God. Hij leert ons door veroordeling ons van de zonde, bevestigen de waarheid in ons hart, en het openen van ons begrip van de diepte van de geopenbaarde waarheid van God. Zoals u waarschijnlijk ervaren vele malen, Hij brengt vaak de nodige verzen en waarheden van de Schrift erg precies op de avond moment.
Eerste Johannes 2:27 zegt: "De zalving, die gij van Hem ontvangen hebt woont in u … als Zijn zalving u leert over alle dingen, en waarachtig is en geen leugen, en net zoals het u heeft geleerd , je blijft in Hem. " Waarom heeft een christelijke continue in Christus en niet volgen na sekten en valse leer? Door de leer van de Heilige Geest. God heeft dus begiftigd de christen met onderscheidingsvermogen, dat hij uiteindelijk niet zal worden misleid door leugens. Hij kan verward raken op keer, maar hij zal altijd blijven in Christus.
Vers 27 spreekt over de zalving die de gelovige “ontvangen” - verleden tijd. U ontving de Geest toen je gered, en Hij blijft in u blijven. De Geest laat nooit een christen, de ware gelovige zal nooit afvallen van het geloof. Als men ooit heeft gedaan, zou de Heilige Geest hebben gefaald in Zijn leer bediening.
De kracht van de Geest in u
Voorafgaand aan het ontvangen van de Heilige Geest, de apostelen waren machteloos uit te voeren onvoltooide werk van Christus. Dus in Handelingen 1:8 Jezus beloofde: “U zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt.” Het Griekse woord vertaald met “macht” (dunamis) is de bron van het Engels woord dynamiet. Elke christen wordt ingepakt met macht - de Heilige Geest.
Sommige christenen vinden dat ze ontbreken in de macht. Als je er zo over denkt, het is niet Gods schuld. De kracht in je is - alles wat je hoeft te doen is te zetten op het contactslot!
Efeziërs 5:18 zegt “vervuld worden met de Geest.” Om te leven een met de Geest vervulde leven betekent om jezelf te geven aan de controle van de Geest. De manier om dat te doen is om “te laten het woord van Christus wone rijkelijk in u” ( Kolossenzen 3:16 ). Wordt vervuld met de Geest en laat het Woord in u wonen zijn synoniem, omdat ze dezelfde resultaten: een lied in je hart, een dankbaar houding, en liefdevolle relaties thuis en op het werk ( Efeziërs 5:19 - 6: 9 ; Kolossenzen 3:16 - 4: 1 ).
Te laten het Woord van Christus wone rijkelijk in u is om bezig te houden met de aanwezigheid van Christus. Hoe meer je je geest te verzadigen met wat je leert over Hem uit de Bijbel, hoe meer Hij beheerst je gedachten. Door toe te geven dat je volledig aan het Woord van God en ze te laten doordringen je leven, zul je worden aangestuurd door verlangens van de Geest.
God kan grote dingen doen door je heen. Efeziërs 3:20 zegt dat Hij “is in staat om veel meer overvloedig te doen dan alles wat wij bidden of denken, naar de kracht die in ons werkt.” De macht is in je, maar alleen moet worden vrijgegeven. Dat gebeurt er als je opbrengst elk aspect van je leven om de controle van de Geest.
Conclusie
Niets kanin de plaats van het werk van de Heilige Geest in het leven van de gelovige. Door Hem zijn we “erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus” ( Romeinen 8:17 ). Wij zijn oneindig veel rijker dan alle miljardairs van de wereld bij elkaar, want wat wij bezitten is een eeuwige erfenis.
Paul, onder vermelding van de profeet Jesaja, schreef: “De dingen die geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, en die niet zijn aangegaan het hart van de mens, alles wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben” ( 1 Korintiërs 02:09 ) . Christenen zijn rijk voorbij de verbeelding. En de grootste bron van alle - de Heilige Geest - in ons woont en met ons is voor altijd.
© 1988 door John MacArthur. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders aangegeven zijn alle schriftgedeelten zijn afkomstig uit de New American Standard Bible, © 1960, 1962, 1963, 1968, 1971, 1973, 1975, 1977, en 1995 door The Lockman Foundation, en worden gebruikt met toestemming.
Verwante bronnen (gratis):
De Geest in Counseling (artikelen)
Verwante producten (aan te schaffen):
Het ministerie van de Heilige Geest (boekjes)
http://www.gty.org/resources/Positions/P15/The-Ministry-of-the-Holy-Spirit
Automatisch vertaald