Wie is de Heilige Geest?
Johannes 14:17.
De Geest is niet een “het” maar een “hij.”
Efeze 4:30.
We kunnen de Geest bedroeven. De Geest heeft dus gevoelens.
1 Kor 12:11.
“gelijk Hij wil”
De Heilige Geest heeft een eigen wil.
De Heilige Geest doet ook allerlei dingen die alleen een persoon kan doen, zoals b.v. spreken (Hand. 8:29, 13:2).
Hij is één van de drie personen van de drie-enige God
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest (Matth. 28:19).
De Heilige Geest is God
De Trooster
Johannes 14:16,17,25,26 en 16:7
Het Nederlandse trooster is de vertaling van het Griekse woord parakleet. Parakleet heeft een ruimere betekenis dan trooster. Je kunt het ook vertalen met helper. Helper wil zeggen: degene die te hulp komt, degene die bijstand verleent. Dit is precies wat de bijbel zegt dat de Heilige Geest doet bij de christen.
“evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp” (Rom. 8:26)
“de bijstand des Geestes” (Filp. 1:19 ; Hand. 9:31)
De Geest brengt Gods kracht in ons leven.
bekleed met kracht uit de hoogte (Luc. 24:49)
gij zult kracht ontvangen (Handelingen 1:8)
met kracht gesterkt in de innerlijke mens (Efeze 3:16)
We doen allerlei dingen “door de Geest.” (Rom. 8:13)
Omdat de Geest van God in hem woonde kon Paulus zeggen: “Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft” (Filp. 4:13).
Johannes 14:16-20 en :26
“een andere trooster” (:16)
Toen Jezus aankondigde dat Hij weg zou gaan (terug naar de hemel) zei Hij dat er iemand anders zou komen die de zorg voor de discipelen over zou nemen. Jezus was drie jaar met de discipelen (met de 12 apostelen) opgetrokken. Hij was altijd in hun buurt. Hij had hen geleid, beschermd, onderwezen, en vele andere dingen voor hen gedaan. Als Jezus weg zou gaan dan zou dat allemaal wegvallen. Dan zouden ze als “wezen” achterblijven (:18). Als een kind zonder vader en moeder, alleen in de wereld.
Dit was één van de redenen waarom de discipelen schrokken van Jezus mededeling dat Hij weg zou gaan. Maar Jezus stelde hen gerust door te zeggen dat er iemand anders zou komen die zijn taak, die de zorg voor hen, van Hem zou overnemen. Jezus was tot nu toen hun trooster, hun helper, geweest, maar er zou een “andere” trooster komen.
Deze trooster zou in eeuwigheid bij hen blijven en Hij zou zelfs “in” hen zijn (:17b).
Bron: http://www.deboodschapvandebijbel.nl
Het feit dat de Heilige Geest God is kan in vele Schriftteksten duidelijk worden gezien, zoals in Handelingen 5:3-4. In dit vers confronteert Petrus Ananias over het feit dat hij tegen de Heilige Geest had gelogen en hij vertelt hem: “Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf”. Het is een duidelijke verklaring dat liegen tegen de Heilige Geest hetzelfde is als liegen tegen God. We kunnen ook zien dat de Heilige Geest God is omdat Hij de eigenschappen of karakteristieken van God bezit. Het feit dat de Heilige Geest bijvoorbeeld alom aanwezig is staat in Psalm 139:7-8: “Hoe zou ik aan uw aandacht ontsnappen, hoe aan uw blikken ontkomen? Klom ik op naar de hemel – u tref ik daar aan, lag ik neer in het dodenrijk – u bent daar”. Vervolgens zien we in 1 Korintiërs 2:10-11 de eigenschap van alwetendheid in de Heilige Geest: “God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen”.
Bron: http://www.gotquestions.org
De Heilige Geest heeft de Bijbel geschreven. De Bijbel vertelt heel veel over de Heilige Geest. Sterker nog: de Bijbel zelf is geschreven onder invloed van de Heilige Geest. Elke profeet die een echte boodschap van God bracht, sprak niet op eigen initiatief of vanuit zijn eigen visie, maar werd geïnspireerd en aangestuurd door de Heilige Geest. De boodschappen zijn rechtstreeks afkomstig van God en hiermee bovenmenselijk. De gehele Bijbel is ingeblazen door Gods Geest.
Bron: http://www.jeshua.nl
Hier is al een aantal argumenten die spreken over de H. Geest als persoon.
De bedoeling is als iemand een andere mening heeft te reageren op de bijbelteksten die hier gebruikt worden.
Of als er meerdere teksten zijn die dit aantonen, graag aanvullen.
Daarna komt de tekst en uitleg naar de mening van groep 2 waar dan op dezelfde manier weerlegging of aanvulling kan gegeven worden.
Reactie graag in vet, dat is makkelijker om onderscheid te maken. Zelf blijf ik nog even objectief voorlopig.