Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Geloofsbelijdenis(sen)

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Als jullie zelf een korte, krachtige

> geloofsbelijdenis zouden moeten maken, hoe zou die

> dan luiden?

Je bent iets vergeten en dat vul ik dus maar even aan.

>

> Mijn ongeloofsbelijdenis zou luiden:

>

> Ik geloof absoluut niet in het onstoffelijke, dus

> ook niet in onstoffelijke goden. Alles is

> stoffelijk. Hiervoor zijn sterke argumenten aan te

> voeren. Na onze dood is het over, uit en voorbij.

> Ik begrijp echter dat men gaarne een hiernamaals

> wil en dat men een sterk, alles begrijpend

> vriendje wil. Maar ja, je wilt vooral wat niet

> bestaat. Daarom geloof ik ook niet in de liefde tussen mensen want dat is onbewijsbaar. De liefde is namaakliefde en is een een wensdenken om de sexualiteit te legaliseren en in ietwat algemeen aanvaardbare normen en waarden vorm te geven.

Daarnaast bestaat vriendschap ook niet. Vriendschap is ten diepste een egoistische aangelegenheid om er zelf beter van te worden want zo zit het instict nu eenmaal in elkaar.

• Daan

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> De enigen hier die de Bijbel serieus nemen, zijn

> overigens de ongelovigen.

Niet waar.

Ik neem de Bijbel wel serieus en geloof zeker.

Ben het wel met je eens dat de mens stoffelijk is en dat er na de dood niets meer is wat verder leeft.

De mens is een ziel ( Genesis 2:7 ) kan sterven en is dus niet onstoffelijk volgens de Bijbel.

In Ezechiel 18:4, 20 staat dat de ziel die zondigt zal sterven . De ziel is dus niet iets dat na de dood van het lichaam voortleeft en waarmee levende mensen in contact kunnen treden zoals je weleens ziet op de televisie zoals voorbeeld Char en Derek Ogilvie .

In Psalm 146 : 4 staat dat de geest terug keer naar de grond en iemand zijn gedachten vergaan, dus zodra een mens of dier is gestorven, leeft zijn geest niet voort als een onstoffelijk wezen dat afgescheiden van het lichaam kan denken en verder leeft. De geest van eens mens die dood is,is niet iets waarmee de levenden na iemands dood in contact kunnen treden. Zo staat het geschreven in de Bijbel.

Mensen die mediums raadplegen zoals die Derek en Char kunnen niet accepteren dat er na de dood niets meer is wat verder leeft.

• Frans

(tu) Goed gezien Daan.

• perihelium

De Bijbel vertelt ons dat er niet alleen leven is na de dood, maar een eeuwig leven zo fantastisch dat “Wat niemand heeft gezien, niemand heeft gehoord en wat niemand ooit bedacht, dat heeft God allemaal klaar voor hen, die Hem liefhebben.” (1 Corinthiërs 2:9) http://www.gotquestions.org/Nederlands/Leven-dood.html

• Frederik D

Nonsense.

Jij denkt als het ware: een goed huis is een huis van goud. Maar een huis van gewone baksteen en ordinair hout is vaak beter dan een huis van puur goud. Uit eenvoudige grondstoffen valt vaak iets moois te bouwen en uit patserige grondstoffen valt vaak niets moois te maken. Een schrijver die dure woorden gebruikt, produceert vaak pulp maar een schrijver met eenvoud, kan vaak de hoogste literatuur scheppen.

Al is de geest stoffelijk en al zijn dus onze emoties ook uit stofjes opgebouwd, onze emoties kunnen best wel oprecht, verfijnd en altruïstisch zijn.

Wat een raar, zeg maar zelfs bizar idee van jou te denken dat mooie gevoelens onstoffelijk zouden moeten zijn en dat ongelovigen extremistische reductionisten zouden zijn.

• Frederik D

Je gaat totaal voorbij aan de pointe van Daans betoogje.

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Nonsense.

>

> Jij denkt als het ware: een goed huis is een huis

> van goud. Maar een huis van gewone baksteen en

> ordinair hout is vaak beter dan een huis van puur

> goud. Uit eenvoudige grondstoffen valt vaak iets

> moois te bouwen en uit patserige grondstoffen valt

> vaak niets moois te maken. Een schrijver die dure

> woorden gebruikt, produceert vaak pulp maar een

> schrijver met eenvoud, kan vaak de hoogste

> literatuur scheppen.

Hoe zit het met het fundament?

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je gaat totaal voorbij aan de pointe van Daans

> betoogje.

Dat ze in wezen net zo ongelovig is als jij?

• theo

Dat wel natuurlijk. (Met dank aan Japio).

Voor Godsbezijzen hebben wij echter ook een prikker; men vervoege zich bij Eliyahu.

Dan toch nog maar een serieus antwoord: De liefde van de ene mens richting de ander is geen flauwekul en de troost/kracht/bemoediging die mensen ervaren van Godswege is wel flauwekul als ik je goed begrijp.

• Daan

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Frederik D Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Je gaat totaal voorbij aan de pointe van Daans

> > betoogje.

>

>

> Dat ze in wezen net zo ongelovig is als jij?

Nee hoor, ik ben niet ongelovig.

Maar wat hebben de mensen die dood zijn aan dat verhaaltje van jou ?