Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voorlopige stand i.v.m. de vraag of de H. Geest een persoon is.

• Frans

Groep 1: JA

Alma

Thomas

Ruud

M*j*r** ?

Marith

Theo

Lotje

Peri

Ellen

Douce

Groep 2: Nee

Daan

M*r*j** ?

David

Johanan

Keessie

Groep 3: Geen van beide.

Frederik D

Malakh

Groep 4: Agnost.

Gonnie

Cees

LeSage

Wie vult nog aan ?

• Stefan

Ik dacht dat dit de vraag was;

Wie wil meedoen zou ik het volgende willen voorstellen. Eerst zou ik graag de mensen hier leren kennen die het met de drie-éénheid eens zijn.

• perihelium

Wat is je bedoeling om de reacties op de vraag over de drie-eenheid te verdelen (in een vraag over de heilige Geest)?

• Frans

Om ieder zijn/haar argumenten gebaseerd op de bijbel op een rijtje te krijgen, zo volledig mogelijk, en daarna alles kritisch te bestuderen.

• Frans

ja, maar ook de andere meningen natuurlijk, alleen wil ik vermijden dat ze allemaal door elkaar staan en het weer een eindeloos rommeltje word.

• perihelium

Frans Schreef:

——————————————————-

> Om ieder zijn/haar argumenten gebaseerd op de

> bijbel op een rijtje te krijgen, zo volledig

> mogelijk, en daarna alles kritisch te bestuderen.

Dan stel je een vraag en vat dat samen in een andere?

• 'en passant'

nihil

• perihelium

De kenmerken van een persoon zijn, dat hij verstand, gevoel en wil heeft. Door het verstand weten we, het gevoel doet ons dingen ervaren en de wil beïnvloedt onze daden. Wordt de Geest getekend als een verstandig wezen? Het antwoord van de Bijbel is: “Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God (1 Cor. 2:10-12).

Gevoel

Heeft de Heilige Geest gevoelens, zoals liefde, verlangens en verdriet? Jazeker. Leest u maar eens Efeziërs 4:30: “En bedroef de Heilige Geest van God niet….”.

Maar de Heilige Geest vermaant ook en hij waarschuwt. Dit blijkt duidelijk uit het verslag van de zendingsreizen van de eerste apostelen, want toen ze op het punt stonden naar een bepaald arbeidsveld te gaan, werd dit door de Heilige Geest verhinderd: “En nadat zij door Frygië en het land van Galatië gereisd waren, werden zij door de Heilige Geest verhinderd het Woord in Asia te spreken. En bij Mysië gekomen, probeerden zij naar Bithynië te reizen, maar de Geest liet het hun niet toe.” (Hand. 16:6,7).

Wil

De Heilige Geest heeft ook een wil. Hij wordt ons in de Bijbel getekend als Iemand die daden doet. Hij leidt ons: “Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God” (Rom. 8:14). Zie ook Galaten 5:18.

Ook maakt Hij mensen heilig en rechtvaardig: “maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.” (1 Cor. 6:11). Hij geeft onderricht aan de gelovigen: “Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.” (Joh. 14:26). En Hij getuigt van de vergeving die een gelovige ontvangt door het ene offer van Christus aan het kruis: “En de Heilige Geest getuigt het ons ook. Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven, en aan hun zonden en hun wetteloze daden zal Ik beslist niet meer denken. Waar er nu vergeving voor is, is er geen offer voor de zonde meer nodig.” (Hebr. 10:15-18).

Zo wordt er ook van de Heilige Geest gezegd, dat Hij spreekt (Gal. 4:6; Openb. 2:7), onderwijst (Joh. 14:26) en levend maakt (Rom. 8:11).

We komen dus tot de conclusie dat de Heilige Geest wel degelijk een persoon is. http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=23878

• Johanan

Het gaat niet over de drieënheid,het gaat over de vraag of de Heilige Geest een Persoon is.

Laat het trinitarische dogma van de drieëenheid voor wat het is,en leg aan de hand van de bijbel uit

of de Heilige geest een persoon is,…of Gods werkzame kracht.

Gezien het verleden van dit prikbord,denk ik dat Frans aan een haast onmogelijke topic is begonnen.

Johanan.

• perihelium

Johanan Schreef:

——————————————————-

> leg aan de hand van de bijbel

> uit

> of de Heilige geest een persoon is,…of Gods

> werkzame kracht.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15924641/15924848/re-voorlopige-stand-ivm-de-vraag-of-de-h-geest-een-persoon-is#msg-15924848