Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Tekst van de dag (?)

• Johanan

Hoe jij aan 760 Vgt komt weet ik dus niet,maar volgens de informatie die ik heb werd deze

profetie hoofdzakelijk tot het noordelijke koninkrijk Israël gericht.

Ze werd kennelijk eerst mondeling overgebracht, tijdens de regering van koning Jerobeam II van Israël en koning Uzzia van Juda, wier regeringsperiodes elkaar tussen 829 en omstreeks 804 v.G.T. overlapten Am 1:1.

Omstreeks het jaar 804 v.G.T. werd de profetie op schrift gesteld, vermoedelijk nadat de profeet naar Juda was teruggekeerd.

Zoals ik al aan gaf was Ämos eerst in het noordelijke koninkrijk en Hoe ang Hij in het noordelijke koninkrijk als profeet heeft gediend, is onzeker.

Amazia, de goddeloze, kalveraanbidding beoefenende priester van de in Bethel gevestigde staatsreligie, probeerde Amos uit het land te verdrijven omdat hij zogenaamd een bedreiging voor de veiligheid van de staat vormde ;…Am 7:10-13.

Of Amazia hierin slaagde, wordt niet onthuld. Hoe het ook zij, toen Amos zijn profetische opdracht in Israël had volbracht, keerde hij vermoedelijk terug naar het gebied van de stam Juda, waar hij geboren was. Zowel Hiëronymus als Eusebius berichten dat het graf van de profeet zich in hun tijd te Tekoa bevond. Bovendien schijnt Amos de profetie, die hij eerst mondeling had overgebracht, na zijn terugkeer naar Juda op schrift te hebben gesteld.

Misschien is het wat duidelijker voor je,maar of je het er mee eens bent is wat anders.

Waar het omgaat is of alles is uit gekomen, historische gebeurtenissen getuigen van de waarheidsgetrouwheid van de profeet. Het is een geschiedkundig feit dat alle door Amos veroordeelde natiën te zijner tijd door het vuur der vernietiging werden verslonden.

Johanan.

• Johanan

theo Schreef:

——————————————————-

> Deze keer ik op deze woensdag?

>

> Wat is bijbelgetrouw, ik heb een artikel gevonden

> over de rol van de vrouw zoals Paulus dacht dat

> het juist was.

en ik ben het volstrekt niet met

> dat artikel eens.

> theo Paulus dacht zo niet,hij schreef onder…..Wat was dat ook weer? ….2 Timotheüs 3:16, 17;… De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

Johanan.

> Zijn alle zichzelf bijbelgetrouwe christen wel

> echt bijbelgetrouw ?

• Malakh

Alleen over deze bijbeltekst doet mij denken aan de gelijkenis die Jezus vertelde over de farizee¨er en belanstingsinner die beiden gingen bidden (Luk 18:10-14)…

Het gaat namelijk niet om woorden maar om daden… Om nederig te wandelen met onze God, want we zijn allemaal zondaars… Een christen zou zich daar toch fel van bewust moeten zijn.

• Malakh

Ik wil hier even opmerken dat Paulus twee soorten raad heeft… Berichten die van de heer afkomstig zijn (b.v. 1 Kor 7:10) anderen die hij uit zichzelf spreekt zoals 1 Kor 7:6… Vaak geeft Paulus raad, die volgens mij niet meteen opgevat moet worden als geboden van de Heer.

Goed, maar een artikel blijft uiteraard maar interpretatie denk ik ook… Volgens mij is iemand die zich vast wil houden aan bijbelse beginselen en “bijbelgetrouw” wil zijn, iemand die zijn geest laat vormen naar wat de bijbel zegt… En soms kan dat tegen je eigen “wil” indruisen… Om je een voorbeeld te geven, ik weet niet of je ooit verslaafd bent geweest, maar het onderwerp van je verslaving, blijkf je geest zo te hervormen dat het bevredigen van die verslaving bijna heilig is, toch als je nadien van die verslaving bent verlost snap je vaak waarom mensen er zo'n afkeer aan hebben… Eigenlijk is je geest tamelijk ego¨istisch hervormd omdat je jouw behoefte boven die van anderen wilt stellen… Ik ben een fervente roker geweest, en kan me nog goed herinneren hoe ik als roker een afkeer had van elke verbodsbepaling, toch was het noodzakelijk dat in het huis waar ik verbleef na zo'n jaar niet meer te roken, men niet langer toeliet dat er werd gerookt, omdat ik “allergisch” was aan de rook; mijn ogen traanden, droge en kriebelige keel, lippen die droog aanvoelden… Zo zie ik het ook met sommige bijbelse beginselen; eens kon ik er soms niet mee eens zijn, terwijl ze nu volledig eigen gemaakt zijn… Al vind ik wel dat men niet geheel naar de “letter” moet leven, en dat alleszins toch niet moet verlangen van een ander.

• Malakh

Dit was herhaling voor nadruk ;)

• Malakh

ja, en welk schrift bedoelde hij dan, gezien het feit dat stukjes van het NT canon maar vorm begonnen te krijgen in de 2de eeuw AD en zijn vaste vorm kreeg in de 4de eeuw AD… Dus bedoelde hij waarschijnlijk het OT, maar welke dan… Gezien de siptuaginta 13 boeken meer bevatte dan onze huidige protestantse bijbel.

(Dit uit de losse pols, kan er dus wel ietsiepietsie naast zitten ;))

• Frederik D

Begin daarover maar een nieuwe draad.

• Frederik D

Met de gehele schrift werd alleen het OT bedoeld.

• Johanan

Nee,het omvat alle 66 boeken van de bijbel,de huidige canon.

WAT bedoelde Paulus precies toen hij zei dat de Bijbel „door God geïnspireerd” is? 2 Timotheüs 3:16.

Paulus, die in het Grieks schreef, gebruikte een woord dat letterlijk „God-geademd” betekent.

Daarmee bedoelde hij dat God er door middel van zijn heilige geest voor gezorgd heeft dat alle Bijbelschrijvers alleen opschreven wat Hij wilde dat ze schreven.

Johanan.

• Johanan

1 Kor 7:10;…1 Korinthiërs 7:10;… Aan de gehuwden geef ik instructies, nochtans niet ik maar de Heer, dat een vrouw niet van haar man dient weg te gaan;…; doch indien zij werkelijk zou weggaan, dan moet zij ongehuwd blijven of zich anders weer met haar man verzoenen; en een man dient zijn vrouw niet te verlaten.

1 Korinthiërs 7:5, 6;.. Onthoudt het elkaar niet, behalve met onderling goedvinden voor een bestemde tijd om tijd aan gebed te wijden en weer samen te komen, opdat Sa̱tan U niet blijft verzoeken vanwege UW gebrek aan zelfbeheersing. 

Ik zeg dit echter bij wijze van concessie, niet als een bevel.

Wil je even uitleggen wat vers 10 ————- met vers 6 te maken heeft ?

Johanan.