Hoe jij aan 760 Vgt komt weet ik dus niet,maar volgens de informatie die ik heb werd deze
profetie hoofdzakelijk tot het noordelijke koninkrijk Israël gericht.
Ze werd kennelijk eerst mondeling overgebracht, tijdens de regering van koning Jerobeam II van Israël en koning Uzzia van Juda, wier regeringsperiodes elkaar tussen 829 en omstreeks 804 v.G.T. overlapten Am 1:1.
Omstreeks het jaar 804 v.G.T. werd de profetie op schrift gesteld, vermoedelijk nadat de profeet naar Juda was teruggekeerd.
Zoals ik al aan gaf was Ämos eerst in het noordelijke koninkrijk en Hoe ang Hij in het noordelijke koninkrijk als profeet heeft gediend, is onzeker.
Amazia, de goddeloze, kalveraanbidding beoefenende priester van de in Bethel gevestigde staatsreligie, probeerde Amos uit het land te verdrijven omdat hij zogenaamd een bedreiging voor de veiligheid van de staat vormde ;…Am 7:10-13.
Of Amazia hierin slaagde, wordt niet onthuld. Hoe het ook zij, toen Amos zijn profetische opdracht in Israël had volbracht, keerde hij vermoedelijk terug naar het gebied van de stam Juda, waar hij geboren was. Zowel Hiëronymus als Eusebius berichten dat het graf van de profeet zich in hun tijd te Tekoa bevond. Bovendien schijnt Amos de profetie, die hij eerst mondeling had overgebracht, na zijn terugkeer naar Juda op schrift te hebben gesteld.
Misschien is het wat duidelijker voor je,maar of je het er mee eens bent is wat anders.
Waar het omgaat is of alles is uit gekomen, historische gebeurtenissen getuigen van de waarheidsgetrouwheid van de profeet. Het is een geschiedkundig feit dat alle door Amos veroordeelde natiën te zijner tijd door het vuur der vernietiging werden verslonden.
Johanan.