Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Tekst van de dag (?)

• Frederik D

Nee. Ik wil niet elke dag een bijbeltekst van de dag geven. Wel eens per week of zo. Laten anderen ook maar iets doen. En laten anderen daarbij ook maar wat onderzoek doen.

Als jij smaandags een bijbeltekst met enig commentaar plaatst, ik swoensdags en Theo svrijdags, dan lijkt mij dat heel goed voor dit prikbord.

• Douce.

Hier ben ik een voorstander van, mits er enig eigen commentaar bijstaat. Alleen Bijbelteksten kun je zelf wel lezen/opzoeken en een link plaatsen zonder commentaar zet ook weinig zoden aan de dijk.

Ook ik wil op termijn wel eens een paar teksten plaatsen met een eigen invalshoek, opmerking of ervaring:)

Douce

• Frederik D

Lijkt mij een prachtidee. Inderdaad, geen tekst sec maar een tekst met enige toelichting. Op zich blijft de Bijbel een interessant boek.

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Lijkt mij een prachtidee. Inderdaad, geen tekst sec maar een tekst met enige toelichting. Op zich blijft de Bijbel een interessant boek.

Daar heb je gelijk in, ik zal ook af en toe meedoen.

• Frans

Ik doe mee, goed idee!

• Frederik D

Je weet niet dat Amos een bijbelboek is? En je hebt thuis geen Bijbel?

• Frederik D

Je zeurt om te zeuren.

• Johanan

Een profetie die speciaal gericht was tot het noordelijke tienstammenrijk Israël, met zijn centra voor kalveraanbidding in Dan en Bethel

Geschreven omstreeks 804 v.G.T., toen Jerobeam II koning in Israël was

Voltrekking van Jehovah’s oordeel staat vast; niet alleen aan omringende natiën maar in het bijzonder aan Israël 1:1–2:16.

Aan Syrië, Filistea en Tyrus wegens de wrede behandeling van Israël.

Aan Edom….verwant via Esau… en Ammon …verwant via Lot …omdat zij hun Israëlitische broeders hebben gehaat en mishandeld; aan Moab omdat het de beenderen van de koning van Edom heeft verbrand om er kalk van te maken

Aan Juda omdat het Jehovah’s wet heeft verworpen

Aan Israël wegens het onderdrukken van de armen, wegens immoraliteit, ook wegens oneerbiedige bejegening van door God verwekte profeten en Nazireeërs; ontkoming aan goddelijke straf niet mogelijk.

Jehovah’s oordeelsboodschap tegen Israël 3:1–6:14.

Israël is door God speciaal begunstigd en is daarom speciaal verantwoordelijk.

Wanneer Jehovah zijn voornemen aan zijn dienstknechten onthult, profeteren zij; derhalve waarschuwt Amos dat Jehovah een afrekening zal houden wegens vals-religieuze praktijken in Bethel en bedrog door liefhebbers van weelde in Samaria

Israël is niet tot Jehovah teruggekeerd, ondanks de reeds toegediende straffen; wordt nu gewaarschuwd: ’Maak u gereed om uw God te ontmoeten’.

Zelfs terwijl Jehovah waarschuwt voor de weeën die gaan komen, maant hij nog dringend: „Zoekt mij, en blijft in leven; …Haat het kwade en hebt het goede lief.

Visioenen en profetieën tonen dat Israëls einde nabij is 7:1–8:14

Visioen van verwoesting door sprinkhanen; profeet doet voorspraak.

Visioen van verterend vuur; weer doet Amos voorspraak.

Jehovah toetst Israël met een schietlood; geen verdere verontschuldiging voor Israël

Priester van Bethel beveelt Amos daar niet meer te profeteren; Amos profeteert rampspoed voor hem.

Mand met bederfelijk zomerfruit als teken van Israëls naderende einde.

Honger naar het horen van de woorden van Jehovah

Straf en herstel 9:1-15.

Geen plaats waarheen zij kunnen ontkomen; niets is buiten het bereik van de Soevereine Heer Jehovah

De Hut (koningshuis) van David zal herbouwd worden; de teruggekeerde gevangenen zullen blijvende zekerheid genieten.

Als kleine bijdrage over het boek Ämos.

Johanan.

• Frederik D

Ik citeer uit een bericht van mezelf:

De inleiding vermeldt dat Amos optrad tijdens de regering van de Judeese koning Uzzia en de noord-Israëlitische koning Jerobeam II. Hij zou dan actief geweest zijn halverwege de 8e eeuw v.Chr., rond 760 v.Chr. Dat maakte hem een tijdgenoot van onder andere Jesaja, Micha en Hosea.

Jij zegt echter:

Geschreven omstreeks 804 v.G.T., toen Jerobeam II koning in Israël was.

Vanwaar een verschil van ongeveer 45 jaar?

• theo

Deze keer ik op deze woensdag?

Wat is bijbelgetrouw, ik heb een artikel gevonden over de rol van de vrouw zoals Paulus dacht dat het juist was. en ik ben het volstrekt niet met dat artikel eens.

Zijn alle zichzelf bijbelgetrouwe christen wel echt bijbelgetrouw ?