Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gods goedheid

• theo

Johanan Schreef:

——————————————————-

> theo,….Wat is goedheid,wat impliseerd de

> goedheid van God….Jehovah ?

>

> Johanan

Daar staan talloze voorbeelden van in de bijbel maar ieder mens persoonlijk heeft daar ook wel verschillende voorbeelden van toch?

Gods nabijheid ervaren- Gods hulp ervaren- Gods kracht en troost ervaren- leven na het aards bestaan in de hemel of zoals jij van mening bent straks op de nieuwe aarde-

• Douce.

Het woordje “meer” lijkt me meer (..) op Richard van toepassing dan op mij.

Vermoedelijk kunnen Richard en ik heel erg goed door één deur (zeker qua humor), maar hij vergeet wel eens dat ik niet meer in de zandbak speel en gaat dan heel sceptisch over zandkorreltjes zitten emmeren (..) en daar houdt Irma niet zo vanB).

Verder meen ik dat Richard en ik wel aan elkaar gewaagd zijn, zoiets van: aaipoes stoute kat:D

Douce

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Gonnie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Kan dat medechristen.?

> > Niet alle christenen kunnen door één deur,

> zelfs

> > niet samen in de zelfde kerk.

>

>

> De Samuelsen kunnen niet met mij door één deur

> maar ik wel met de Samuelsen hoor.

Oh en ik lees net dat je niet meer op hem, Boaz en mij gaat reageren - hoe zit dat dan?

En dat terwijl wij drieën ook onderlinge verschillen, inzichten en opvattingen hebben en bovendien gewoon met elkaar en jou in gesprek gaan.

>

> Je zou toch moeten/kunnen weten dat ik

> zelden/nooit problemen heb met mensen met andere

> bijbelse/geloofsvisies as ikke.

Ik heb daarover toch een heel andere indruk gekregen.

Ellen

• theo

Let maar eens op: Het gaat er bij Boaz en Samuel en ook bij jou( hoewel bij jou in aanmerkelijk mindere mate) niet om WAT iemand schrijft maar WIE het schrijft.

Geslijm onderling en hakken op anderen.

• Alouette

Nou ja, ik zie jou nogal eens afkeurende dingen zeggen over Richard.

Omgekeerd zie ik dat niet.

• Johanan

Sat er talloze voorbeelden zijn,dat vroeg ik niet. Mijn vraag was,wat is de goedheid van God/Jehovan ? B.v.B

GOEDHEID De hoedanigheid of toestand van goed zijn; morele uitnemendheid; deugd. In werkelijkheid is goedheid vrij van elk spoortje van slechtheid of verdorvenheid. Ze is een positieve hoedanigheid die tot uiting komt in het verrichten van goede en nuttige daden jegens anderen.

De woorden die in de bijbel het meest worden gebruikt voor ….goed.., zijn het Hebreeuwse woord tōv en het Griekse woord a′ga·thos; a′ga·thos wordt gewoonlijk in een morele of religieuze betekenis gebruikt. Jehovah’s goedheid. Jehovah God is goed in de absolute en volmaakte zin van het woord. De Schrift zegt: „Goed en oprecht is Jehovah….Ps 25:8, en daarin staat ook de uitroep: „O hoe groot is zijn goedheid!” Za 9:17.

Hoewel Jezus Christus deze eigenschap van morele uitnemendheid bezat, wilde hij zich niet het predikaat ’Goed’ laten aanmeten, maar zei hij tot degene die hem Goede Leraar noemde: Waarom noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve één, God;….Mr 10:17, 18. Hij erkende dus Jehovah als de hoogste maatstaf voor wat goed is.

Je kend deze uitspraak wel;…Jehovah, Jehovah, een God barmhartig en goedgunstig, langzaam tot toorn en overvloedig in liefderijke goedheid en waarheid, die liefderijke goedheid bewaart voor duizenden, die dwaling en overtreding en zonde vergeeft, maar hij zal geenszins vrijstelling van straf geven;…Ex 34:6, 7. .

Dank zij Gods goedheid zijn wij er nog;..Het zijn de liefderijke goedheden van Jehovah, dat wij niet aan ons eind zijn gekomen, want zijn barmhartigheden zullen stellig geen eind nemen.

Johanan.

• Frederik D

Als jouw kinderen zelf een brandje stoken en als daarbij hun kleren brand vatten, dan red je ze, ook al zijn ze zelf schuldig.

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Let maar eens op: Het gaat er bij Boaz en Samuel

> en ook bij jou( hoewel bij jou in aanmerkelijk

> mindere mate) niet om WAT iemand schrijft maar

> WIE het schrijft.

>

> Geslijm onderling en hakken op anderen.

Hm, maar ik zou ook zo wat NAMEN kunnen noemen van personen die niet gelovig of zwak gelovig zijn bij wie dat werkelijk precies hetzelfde werkt.

(op de persoon spelen en slijmen naar elkaar toe, met zijn allen een bepaalde persoon afmaken en voor gek zetten)

Bovendien weet ik zeker dat wij alle drie door jou genoemde personen, uitermate goed lezen wat iemand schrijft en op dat schrijven ingaan en niet omdat een bepaalde persoon het schrijft.

Als Boaz b.v. net zoiets zou schrijven als jij soms doet, dan zou ik hem keihard in zijn haar vliegen terwijl ik er bij jou met een zucht overheen stap.

Ellen

• Douce.

Hooguit tegen Richard, maar zelden “over” hem. Alleen met jou dan, omdat jij hem door en door kent c.q. meent te kennen:D

De beweegredenen van hem om hier rond te hangen (ahw op het Metro-perron, zonder in te willen stappen) ken ik denk ik, maar snap er de ballen van.

Douce

• theo

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Sat er talloze voorbeelden zijn,dat vroeg ik niet.

> Mijn vraag was,wat is de goedheid van God/Jehovan

> ? B.v.B

> GOEDHEID De hoedanigheid of toestand van goed

> zijn; morele uitnemendheid; deugd. In

> werkelijkheid is goedheid vrij van elk spoortje

> van slechtheid of verdorvenheid. Ze is een

> positieve hoedanigheid die tot uiting komt in het

> verrichten van goede en nuttige daden jegens

> anderen.

>

> De woorden die in de bijbel het meest worden

> gebruikt voor ….goed.., zijn het Hebreeuwse

> woord tōv en het Griekse woord a′ga·thos;

> a′ga·thos wordt gewoonlijk in een morele of

> religieuze betekenis gebruikt. Jehovah’s

> goedheid. Jehovah God is goed in de absolute en

> volmaakte zin van het woord. De Schrift zegt:

> „Goed en oprecht is Jehovah….Ps 25:8, en

> daarin staat ook de uitroep: „O hoe groot is

> zijn goedheid!” Za 9:17.

>

> Hoewel Jezus Christus deze eigenschap van morele

> uitnemendheid bezat, wilde hij zich niet het

> predikaat ’Goed’ laten aanmeten, maar zei hij

> tot degene die hem Goede Leraar noemde: Waarom

> noemt gij mij goed? Niemand is goed, behalve

> één, God;….Mr 10:17, 18. Hij erkende dus

> Jehovah als de hoogste maatstaf voor wat goed is.

>

>

> Je kend deze uitspraak wel;…Jehovah, Jehovah,

> een God barmhartig en goedgunstig, langzaam tot

> toorn en overvloedig in liefderijke goedheid en

> waarheid, die liefderijke goedheid bewaart voor

> duizenden, die dwaling en overtreding en zonde

> vergeeft, maar hij zal geenszins vrijstelling van

> straf geven;…Ex 34:6, 7. .

Je zult begrijpen dat ik het met het bovenstaande tamelijk eens ben en met ondderstaande hartgrondig eens ben…Gods goedheid kent geen grenzen is eindeloos, zelfs door de dood heen. Gods barmhartigheid zal stellig geen eind nemen, is eindeloos.

> Dank zij Gods goedheid zijn wij er nog;..Het zijn

> de liefderijke goedheden van Jehovah, dat wij niet

> aan ons eind zijn gekomen, want zijn

> barmhartigheden zullen stellig geen eind nemen.

>

> Johanan.