Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gratis Genade

• LeSage

vanuit de middenstand weten we dat “Gratis” alleen maar op één bepaalde manier werkt, namelijk als lokmiddel om je omzet te verhogen.

Je product zal veel sneller over de toonbank gaan, omdat mensen er nu eenmaal niet voor hoeven te betalen.

Maar dan ….. hoe hou je je klant vast?

Echter - de bedoeling van de Schepper is nog altijd dat wij mensen worden die Goed zijn, een volk ‘toegerust tot het verrichten van goede daden’.

Dat vereist verandering van ons innerlijk denken. En daarvoor moeten we moeite doen, want innerlijk denken verander je niet zomaar met een aktie om iets gratis af te kunnen halen.

Ik heb meer waardering voor het oude testament in dit opzicht. Daar gold: als je iets verkeerd had gedaan dan kwam je berouwvol naar de tempel, bewees je berouw door het kopen van een offerdier, en je offerde dat aan JHWH. Uiteraard niet gratis.

Gratis is wel leuk als stunt om mensen te lokken, en de grote massa voor geloof te interesseren, maar uiteindelijk zeggen de kleine lettertjes tóch dat er betaald moet worden.

• Frans

Ik begrijp wel waar je naartoe wil, Je wil zeggen dat ‘alles is genade’ niet kan.

Maar als je dan over het offeren begint, bewijs je ook de tegenstelling.

Er is een plaatsvervangend lijden (het offerdier) , dus weer gratis want een ander betaald er voor.

• LeSage

Jij betaalt het offerdier, plus je maakte de reis naar Jeruzalem.

De ultieme prijs is natuurlijk het mensenleven zelf, maar daar heeft God nooit om gevraagd en dus werd het het (offer)dier - waar God overigens ook al niet om had gevraagd.

(Jer 7:22)

• Stefan

Worden ‘toegerust tot het verrichten van goede daden’, schrijf je. Daar kan ik in meekomen.

Maar hoe dat in Zijn werk gaat, wil de mens niet aan, en schuift het graag voor zich uit. Ook al lijkt het gratis omdat Genade er is.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15869337/15869407/re-bemoediging-of-misleiding#msg-15869407

• LeSage

…..en eigenlijk is dat dus een goed voorbeeld van:

óf God bestaat niet,

óf als hij bestaat, dan begrijpt Hij zijn eigen schepping -de mens- niet. Een basiseigenschap van het menselijke karakter is dat je er iets voor moet dóen als je iets wilt bereiken.

Het joodse geloof -en dat is interessant- sluit wel volledig aan op het idee van ‘niks-voor-niks’. Men kreeg Palestina niet zomaar, neen het moest veroverd worden.

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> …..en eigenlijk is dat dus een goed voorbeeld

> van:

> óf God bestaat niet,

> óf als hij bestaat, dan begrijpt Hij zijn eigen

> schepping -de mens- niet.

Er wordt wel vaker verwezen naar het opschrift; Mens ken u zelve. Ontbreekt deze kennis, dan blijft de mens in zijn onwetendheid ronddraaien.

De Efezetekst geeft juist blijk van een (ingewijde) kennis over de mens, waarin te lezen is dat God de mens veranderen zal, wanneer de mens zelf inziet wie hij is, omdat deze van nature gebonden is aan de wereld.

En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

In welke gij eertijds gewandeld hebt naar de eeuw dezer wereld,

naar de overste van de macht der lucht, van de geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

Onder welke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden van ons vlees,

doende de wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,

Ook toen wij dood waren door de misdaden,

heeft ons levend gemaakt met Christus; ( uit genade zijt gij zalig geworden)

En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus;

Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom van Zijn genade,

door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft,

opdat wij daarin zouden wandelen.

Een basis eigenschap van

> het menselijke karakter is dat je er iets voor

> moet dóen als je iets wilt bereiken.

>

> Het joodse geloof -en dat is interessant- sluit

> wel volledig aan op het idee van ‘niks-voor-niks’.

> Men kreeg Palestina niet zomaar, neen het moest

> veroverd worden.

• LeSage

Je hebt het over ‘gewijde’ (dus: geheime, esoterische) kennis.

Vanuit welke bron? Van Paulus? Van de kring rond Jezus? Of vanuit andere bron?

het gaat nu echter om: is het verstandig om iets wat de mens kennelijk nodig heeft, gratis te verstrekken?

Nogmaals: Palestina kreeg men niet gratis - het moest veroverd worden. Maar ook dat kunnen we esoterisch opvatten :)

• Frans

Je trekt rare conclusies, hou je niet aan één stukje vast LeSage, bekijk het geheel.

• LeSage

Volgens mij doe ik dat Frans. Wat is het rare van mijn conclusies, als je er ook de Jeremiatekst bij betrekt?

• Frans

Ik zal je straks antwoorden LeSage, ik moet er even tussenuit. :)