Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wonderlijk

• Frans

bijbel Schreef:

——————————————————-

> Gonnie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > dat onder de gelovigen geen éénheid is, komt

> dat dat er nog zoveel richtingen zijn in het

> geloof.?

> > Ik dacht eerder altijd dat christenen geloven

> allemaal in God en in Jezus Christus de verlosser,

> dus alle gelovigen zijn dan één in het geloof.

>

> Ik denk dat je het anders moet bekijken Gonnie.

>

> Alle gelovigen zijn één in het geloof ook al hebben ze hun eigen ideeën en naargelang de Geest in hun werkt antwoorden op wat ze aankunnen om te begrijpen.

>

> Het grote verschil is dat niet alle ‘christenen’ gelovig zijn, zie je het verschil?

Je kan het ook zo bekijken, jij ziet het niet, voelt het niet maar zou het wel willen, al deze ongeregeldheden weerhouden je daarvan, heel begrijpelijk, waar zou het kwaad harder werken dan onder gelovigen?

• theo

Binnen het joodse geloof was en is het een volstrekt normale zaak om heftig in debat te gaan, je kunt dat ook in de bijbel lezen.

Katholieken kennen vele orden, jezuiten en Franciscanen en en en en…met een groot verschil verschil tot de protestanten; katholieke orden bleven en blijven met al hun verschillende inzichten onder de paraplu van Rome hangen.

Wij protestanten beginnen dan “gewoon”" voor onszelf. Wij stichten onze eigen kerkjes en kerken als we het niet eens zijn met de kerk waar we bij horen.

Vandaar ook die talloze (splinter)groeperingen binnen het protestantisme.

• Gonnie

Bedankt voor jouw reactie, dat komt goed bij mijn over.

• Michiel...

Je hebt helemaal gelijk Gonnie. Het is ongelofelijk dat de christenheid nog zo verdeeld is. En iets om verdrietig van te worden.

Jezus zelf bad voor eenheid.

En wij volharden in afgescheidenheid en blijven maar naar elkaar wijzen. Ik ben goed en de ander is fout. Ik zie het goed en ik kan maar niet begrijpen dat die ander dat niet in wil zien.

Het blijft een ongelofelijk iets. Dat het zo lang moet duren voordat wij doen wat Jezus zelf wil. 1 zijn en als 1 handelen.

En ondertussen vallen zelfs de delen al uit elkaar in bepaalde landen. Straks is er niets meer over om nog verdeeld over te kunnen zijn.

En dan kunnen we misschien eindelijk begrijpen wat we hebben laten schieten op de momenten dat het nog mogelijk was.

Maar ja he, mensen. In 100 jaar krijg je niets voor elkaar. Het moet altijd zo traag gaan dat je hoopt dat de kinderen van je achter-, achterkleinkinderen het wel voor elkaar krijgen.

:(

• theo

Eénheid is niet éénheid van denken naar mijn mijn volstrekte overtuiging.

Eénheid is: verschillend mogen denken over God, over bijbel, over geloof maar jezelf niet verheffen boven een ander.

De éénhied is of behoort te liggen in het fundament, God lief hebben boven alles en de naaste als jezelf.

• Michiel...

theo Schreef:

——————————————————-

> Eénheid is niet éénheid van denken naar mijn

> mijn volstrekte overtuiging.

>

> Eénheid is: verschillend mogen denken over God,

> over bijbel, over geloof maar jezelf niet

> verheffen boven een ander.

> De éénhied is of behoort te liggen in het

> fundament, God lief hebben boven alles en de

> naaste als jezelf.

Zelfs met jouw definitie van eenheid is er binnen het christendom nooit 1 dag eenheid geweest.

• theo

Helaas niet nee, maar ik denk dat mijn definitie wel de bedoeling is en dat het niet de bedoeling van onze Schepper of Jezus is dat we overal eender over moeten denken.

• Douce.

Dat is wel zo. Maar als je geen eenheid hebt binnen jezelf, kun je ook nooit een interactieve (..) eenheid vormen met de ander lijkt mij.

Douce

• Michiel...

theo Schreef:

——————————————————-

> Helaas niet nee, maar ik denk dat mijn definitie

> wel de bedoeling is en dat het niet de bedoeling

> van onze Schepper of Jezus is dat we overal eender

> over moeten denken.

Denken is het een. Handelen is het ander.

We hebben ook nooit als 1 gehandeld. We zijn op geen enkele wijze ooit echt 1 geweest. En als ik echt in een sombere bui ben (en dat ben ik soms - niet al te vaak gelukkig) vraag ik me wel eens af of we echt ooit God lief hebben gehad boven alles en de medemens als onszelf. Op bepaalde momenten en bij bepaalde personenen. Maar als kerk als geheel ?

• theo

Klopt.

Eigen macht en egoisme en “het eigen gelijk” zijn steeds sterker geweest.